Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Prkl, pomo rupesi "vaatimaan" että olis mentävä töihin huomenna vaikka

Vierailija
15.12.2010 |

lapsi sairaana ja lainkin mukaan mulla olis oikeus alle 10v lasta hoitaa se 3vrk jos ei muita hoitajia oikein ole saatavilla.

Painotan vielä että ei ole mummoja, naapureita, kummeja tms jotka sairaan lapsen ottais ja mies oli viimevkolla jo 3-päivää lapsen kanssa eli työnsä kasaantui jo silloin.

Nyt sitten pomo odottaa vastausta menenkö vaiko en ja minähän en tuota lasta jätä yksin limaansa kakomaan..

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kipeä, eihän sitä voi yksin kotiin jättää. Sehän olisi heitteillejättöä. Ja jos lain mukaan vanhempi voi jäädä hoitamaan lasta kotiin 3 päiväksi, asia on päivänselvä. Missä on pulma? Jos sijaisia ei hankita poissaolevan tilalle, se ei ole hänen vikansa vaan työnantajan.

Millä oikeudella se sinkku sitten saa pitää sairaslomaa pikku flunssassa, jos ei anna vastaavaa lain säätämää oikeutta vanhemmille? Aina sitä särkylääkkeillä aikuinen pärjää, mutta lapsi ei.

Yhtä asiaa en ymmärtänyt: onko tosiaan niin, että jos toinen vanhempi pitää sen 3 päivän vapaan, toisella ei enää ole oikeutta siihen?

Vierailija
42/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilapäistä hoitovapaata ainakaan palkallisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

av-mamma osaa ennakoida aivan kaiken.

Hänelle ei mikään tule koskaan yllätyksenä =D

Vielä kun oppisi ajoittamaan nuo lasten taudit lomien ajaksi mutta tuo vielä vähän ns hakee

Vierailija
44/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tämä on peräti toinen, siis toinen, kerta kun olen kummankaan lapseni vuoksi pois työstä aloitettuani tuolla syyskuun alussa. Ja todellakin miehen kanssa puolitamme nämä asiat mahdollisimman 50-50, hän siis oli viimeksi, nyt minä koska hänen työnsä pakkaantui edellisen kerran vuoksi JA heidän pienestä yksiköstään jonka esimihenä mieheni on, on ihmisiä myös poissa. ap

mutta kyllähän tuo on jo aika paljon mielestäni.. Joka kuukausiko haluaisit pitää pari kolme päivää vapaata?? Hei haloo.. En yhtään ihmettele työnantajaasi.

Vierailija
45/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niitä myös lastani kohtaan, ei vain työnantajaani!!

Ja painotan, tämä on vasta toinen (2) kerta kun olen lapseni takia pois tästä työstä sitten syyskuun alun.

Ja painotan osa 2, minut palkannut pomo ei ole vaatinut todistusta ja hänelle minä olen vastuussa.

ap

Vierailija
46/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina on vietävä todistus, jos meinaa lapsen sairauden takia kotiin jäädä. Mikä ongelma se on: jos lapsi on kipeä, saat todistuksen. Jos taas terve, niin miksi jäisit kotiin?

Rupesi lääkärintodistuksesta mumisemaan miten "heidän talossaan tapana", totesin että eipä sitä ole ennenkään tällä alalla (sosiaali-ja terv) tarvinnut tuoda alle 10v lapsen ollessa kyseessä ja se pomo joka minut palkannut (kierrän siis opena päiväkoteja) sanonut useammin kuin kerran että vanhemmalla on oikeus olla jos alle 110v sairaana ja ilman todistusta, sanoi sen viimeksi nyt ma kun juttelimme. Sympatiseeraan heidän heikkoa tilannetta huomenna taloss,a mutta minuako siitä pitää syyllistää, kiertävää hlöstöä jolla oma lapsi sairaana:/ ap

Vierailija
47/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

,Yhtä asiaa en ymmärtänyt: onko tosiaan niin, että jos toinen vanhempi pitää sen 3 päivän vapaan, toisella ei enää ole oikeutta siihen?

Miehen pomo on kerran soittanut mun pomolle ja kysynyt ketä lapsista hoidin ja mikä oli sairaus.

Meillä saa olla 3x3vrk/vuosi ilman lääkärintodistusta palkallisena, mutta jos pomo vaatii todistuksen on se toimitettava

Vierailija
48/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllytetään jättämään sairaita alle 10-vuotiaita yksin kotiin. Oikeasti tuollainen toiminta on lainvastaista, lastensuojeluilmoituksen paikka.

Ja joo, toki on suotavaa, että sairastelun pitkittyessä hankitaan hoitoapua, mutta kertokaapa mistä ihmeessä sitä noin vain saa esim. klo 7 aamulla, kun lapsi herää kuumeisena? Ei ainakaan meillä päin saa MLL:stä/ NNKY:ltäkään ihan "heittämällä", joskus ei saa, vaikka tiedustelisi viikkoa etukäteen.

Minäkin kyllä kummastelen sitä, että monessa perheessä lähes yksinomaan äiti jää kotiin sairaiden lasten kanssa, vaikka isäkin voisi yhtä lailla jäädä. Meillä poissaolot on aina jaettu. va. Tämä on asia, jossa yksilöiden toiminnallakin on merkitystä - mielikuva siitä, että naiset ovat "aina" pois lasten sairastaessa, muuttuisi hiljalleen.

Vierailija
49/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausiko haluaisit pitää pari kolme päivää vapaata?? Hei haloo.. En yhtään ihmettele työnantajaasi.

Vierailija
50/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kipeä, eihän sitä voi yksin kotiin jättää. Sehän olisi heitteillejättöä. Ja jos lain mukaan vanhempi voi jäädä hoitamaan lasta kotiin 3 päiväksi, asia on päivänselvä. Missä on pulma? Jos sijaisia ei hankita poissaolevan tilalle, se ei ole hänen vikansa vaan työnantajan. Millä oikeudella se sinkku sitten saa pitää sairaslomaa pikku flunssassa, jos ei anna vastaavaa lain säätämää oikeutta vanhemmille? Aina sitä särkylääkkeillä aikuinen pärjää, mutta lapsi ei. Yhtä asiaa en ymmärtänyt: onko tosiaan niin, että jos toinen vanhempi pitää sen 3 päivän vapaan, toisella ei enää ole oikeutta siihen?

Vierailija
51/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meistä hyvin suuri osa tekee vähintäänkin jonkin verran töitä kotoa käsin etänä lasten sairauspäivinäkin. Monet eivät siis edes käytä oikeuttaan sairaan lapsen hoitovapaaseen, vaan siirtyvät silloin vain tekemään töitä kotona (lapset huutavat taustalla puhelinneuvotteluissa tämän tästä, ja näin on käynyt itsellänikin). Tunnet asioita aika huonosti, jos kuvittelet, että esim. juuri Nokian yt:t johtuvat sairaspoissaoloista ylipäätään. Kyllä ne syyt ovat pikemminkin globaaliin maailmantalouteen liittyviä ja ylipäätään vapaaseen markkinatalouteen, jossa sijoittajille ei mikään voitto koskaan riitä.

Sä voit myös

paljon poissa töistä lapsen sairastamisen takia. Mies tosin on hoitanut osansa myös. Ja minun työssäni mun tilalle pitää hommata sijainen jos vain mahdollista. Eli mielellään ei olisi pois mutta minkäs teet. Ja niille tosiaan, jotka luulee, että on ihana notkua kotona kipeän lapsen kanssa, joka valvoo kaikki yöt sairastellessaan. Siivoat hänen oksennuksiaan, niistät nenää. Kuuntelet itkua kun on kipeä, tai kuuntelet kitinää kun on jo sen verran virtaa, että jaksaisi tehdä jotain mutta kun tyhmä äiti ei päästä ulos pakkaseen 5:n päivän kuumeilun jälkeen. Olkaa hyvä, tulkaa hoitamaan sairasta lasta mun puolesta. Minä voin ihan mielelläni mennä sinne töihin. Kyllä siellä helpommalla pääsee. Nimim. viikko sairastuvalla ja loppua ei näy.

hommata ilmaisen tai palkata hoitajan. Tähän hommaanhan se vanhemman kolmen päivän loma on tarkoitettukin.. Mutta kun sekään ei tunnu menevät jakeluun ihmisille. Noh, turha sitten itkeä, kun kaikki mahdolliset toiminnot (Nokia, Finnair, Stora Enso jne jne jne) siirretään ulkomaille, ehkä jossain vaiheessa työntekijäväestö herää, että olisin voinut ehkä sittenkin antaa vähän periksi näistä älyttömistä, ikiaikoja sitten liittojen sivuille kirjatuista eduista.

eihän se nyt mistään pelkistä sairauspoissaoloista johdu!! Vaan työntekijöiden älyttömistä eduista ja vaatimuksista. Kts. esim. Finnair ja Stora Enso (vuonna 2005 lähtien).

Suomessa on liian kallista teettää mitään työtä. Mutta täällä mennään ihan siihen suuntaan kuin esim. etelä-Euroopassa. Siellä ei todellakaan hoidella lapsia palkallisesti yhtään päivää, liekkö näin itsekään sairastetaan saatikka äippälomailla 9 kuukautta.

Mutta aika näyttää. Maailma muuttuu, se on jämpti se.

Vierailija
52/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ikinä missään kuntapuolella ole vaadittu lääkärintodistusta jos alle on poissa max3vrk ja alle 10v lapsi kyseessä.

Pk-seudulla asumme ja olemme.

Ja yhä, jonotan tässä liittoon sen verran ottaa nyt pattiin ja lisäksi soitan sille omalle pomolleni, siis sille joka minut palkkasi ja joka viimeksi ma-iltana totesi lääkärikäyntimme jälk etten edes todistusta tarvitse 3-päivästä.

ap

Vierailija
53/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mielellään aina halvimmassa mahdollisessa paikassa maan päällä. Tällä hetkellä vielä Kiinassa ja Intiassa, mutta todennäköisesti sieltä siirrytään esim. Afrikkaan (jos vain osaavaa työvoimaa löytyy), sillä Kiinassa ja Intiassakin on palkkataso koko ajan kasvamaan päin, ja työntekijöiden asemakin paranee. Tiedän sen jo siitä, mitä siellä alihankittu työ maksaa, se nimittäin kallistuu koko ajan ja alkaa jo lähestyä Euroopan hintoja.

Tämä on niin monimutkainen kuvio, että tämä ketju ei ole oikea foorumi tälle sinänsä mielenkiintoiselle keskustelulle.

No herranen aika

meistä hyvin suuri osa tekee vähintäänkin jonkin verran töitä kotoa käsin etänä lasten sairauspäivinäkin. Monet eivät siis edes käytä oikeuttaan sairaan lapsen hoitovapaaseen, vaan siirtyvät silloin vain tekemään töitä kotona (lapset huutavat taustalla puhelinneuvotteluissa tämän tästä, ja näin on käynyt itsellänikin). Tunnet asioita aika huonosti, jos kuvittelet, että esim. juuri Nokian yt:t johtuvat sairaspoissaoloista ylipäätään. Kyllä ne syyt ovat pikemminkin globaaliin maailmantalouteen liittyviä ja ylipäätään vapaaseen markkinatalouteen, jossa sijoittajille ei mikään voitto koskaan riitä.

Sä voit myös

paljon poissa töistä lapsen sairastamisen takia. Mies tosin on hoitanut osansa myös. Ja minun työssäni mun tilalle pitää hommata sijainen jos vain mahdollista. Eli mielellään ei olisi pois mutta minkäs teet. Ja niille tosiaan, jotka luulee, että on ihana notkua kotona kipeän lapsen kanssa, joka valvoo kaikki yöt sairastellessaan. Siivoat hänen oksennuksiaan, niistät nenää. Kuuntelet itkua kun on kipeä, tai kuuntelet kitinää kun on jo sen verran virtaa, että jaksaisi tehdä jotain mutta kun tyhmä äiti ei päästä ulos pakkaseen 5:n päivän kuumeilun jälkeen. Olkaa hyvä, tulkaa hoitamaan sairasta lasta mun puolesta. Minä voin ihan mielelläni mennä sinne töihin. Kyllä siellä helpommalla pääsee. Nimim. viikko sairastuvalla ja loppua ei näy.

hommata ilmaisen tai palkata hoitajan. Tähän hommaanhan se vanhemman kolmen päivän loma on tarkoitettukin.. Mutta kun sekään ei tunnu menevät jakeluun ihmisille. Noh, turha sitten itkeä, kun kaikki mahdolliset toiminnot (Nokia, Finnair, Stora Enso jne jne jne) siirretään ulkomaille, ehkä jossain vaiheessa työntekijäväestö herää, että olisin voinut ehkä sittenkin antaa vähän periksi näistä älyttömistä, ikiaikoja sitten liittojen sivuille kirjatuista eduista.

eihän se nyt mistään pelkistä sairauspoissaoloista johdu!! Vaan työntekijöiden älyttömistä eduista ja vaatimuksista. Kts. esim. Finnair ja Stora Enso (vuonna 2005 lähtien).

Suomessa on liian kallista teettää mitään työtä. Mutta täällä mennään ihan siihen suuntaan kuin esim. etelä-Euroopassa. Siellä ei todellakaan hoidella lapsia palkallisesti yhtään päivää, liekkö näin itsekään sairastetaan saatikka äippälomailla 9 kuukautta.

Mutta aika näyttää. Maailma muuttuu, se on jämpti se.

Vierailija
54/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mielellään aina halvimmassa mahdollisessa paikassa maan päällä. Tällä hetkellä vielä Kiinassa ja Intiassa, mutta todennäköisesti sieltä siirrytään esim. Afrikkaan (jos vain osaavaa työvoimaa löytyy), sillä Kiinassa ja Intiassakin on palkkataso koko ajan kasvamaan päin, ja työntekijöiden asemakin paranee. Tiedän sen jo siitä, mitä siellä alihankittu työ maksaa, se nimittäin kallistuu koko ajan ja alkaa jo lähestyä Euroopan hintoja. Tämä on niin monimutkainen kuvio, että tämä ketju ei ole oikea foorumi tälle sinänsä mielenkiintoiselle keskustelulle.

No herranen aika

Sä voit myös

eihän se nyt mistään pelkistä sairauspoissaoloista johdu!! Vaan työntekijöiden älyttömistä eduista ja vaatimuksista. Kts. esim. Finnair ja Stora Enso (vuonna 2005 lähtien). Suomessa on liian kallista teettää mitään työtä. Mutta täällä mennään ihan siihen suuntaan kuin esim. etelä-Euroopassa. Siellä ei todellakaan hoidella lapsia palkallisesti yhtään päivää, liekkö näin itsekään sairastetaan saatikka äippälomailla 9 kuukautta. Mutta aika näyttää. Maailma muuttuu, se on jämpti se.

Eli työt siirretään juuri sinne halppismaihin, oli se sitten jatkossa vaikka Afrikka. Nyt se on Kiina, Intia jne.

Mutta sitten tänne jäävillä aloilla/työpaikoilla siirrytään etelä-Eurooppalaiseen (ja myös Jenkkilä ainakin), jossa työntekijöiden etuja on se, että saat tehdä työtä, josta saat palkkaa. Jos et tule töihin, et saa palkkaa, oli syy mikä tahansa. Valittavaa, mutta itsepä olemme itsemme tähän ajaneet.

Vierailija
55/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi hyvinkin kirjoittaa todistuksen jälkeenpäin puhelimitse. Turhaa sairasta lasta on rääkätä kuljettamassa pitkin poikin. Selität että tauti ei ota parantuakseen ja nyt pomo vaatii todistuksen.

Meillä vaaditaan heti ekasta päivästä todistus jos lapsi on kipeä. Ja olen useammin kuin kerran soittanut pomolle että olen itse sairaana, ihan vain siksi että lapsi on kovassa kuumeessa ja oksentelee jatkuvasti. En viitisi kovilla pakkasilla änkeä julkisiin, meillä kun lääkäriin joutuu menemään kahdella kulkuneuvolla ja matka kestää toista tuntia. ei se ole kivaa lapselle eikä kanssamatkustajille.

Tätä puolta moni ei ymmärrä.

Vierailija
56/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä hyvin useisiin ns. valkokaulustyöpaikkoihin kuuluu työsuhde-etuina esimerkiksi mahdollisuus lastenhoitopalveluihin. Ja palkkataso on huomattavasti parempi kuin Suomessa, ainakin omalla alallani. Palkat ovat sitä tasoa (yhdistettynä matalaan verotukseen), että monilla onkin kotona lapsilla hoitaja, toisin kuin täällä.

Euroopassa kovin rysäys on ilmeisesti(?) odotettavissa Saksassa, jossa työntekijöiden asema on vielä huomattavasti parempi (esim. irtisanominen käytännössä miltei mahdotonta monella alalla) kuin Suomessa ja palkat selvästi kovemmat. Toistaiseksi tästä vain ei ole merkkejä vielä samalla lailla kuin Suomessa, jostain kumman syystä.

vaan mielellään aina halvimmassa mahdollisessa paikassa maan päällä. Tällä hetkellä vielä Kiinassa ja Intiassa, mutta todennäköisesti sieltä siirrytään esim. Afrikkaan (jos vain osaavaa työvoimaa löytyy), sillä Kiinassa ja Intiassakin on palkkataso koko ajan kasvamaan päin, ja työntekijöiden asemakin paranee. Tiedän sen jo siitä, mitä siellä alihankittu työ maksaa, se nimittäin kallistuu koko ajan ja alkaa jo lähestyä Euroopan hintoja. Tämä on niin monimutkainen kuvio, että tämä ketju ei ole oikea foorumi tälle sinänsä mielenkiintoiselle keskustelulle.

No herranen aika

Sä voit myös

eihän se nyt mistään pelkistä sairauspoissaoloista johdu!! Vaan työntekijöiden älyttömistä eduista ja vaatimuksista. Kts. esim. Finnair ja Stora Enso (vuonna 2005 lähtien). Suomessa on liian kallista teettää mitään työtä. Mutta täällä mennään ihan siihen suuntaan kuin esim. etelä-Euroopassa. Siellä ei todellakaan hoidella lapsia palkallisesti yhtään päivää, liekkö näin itsekään sairastetaan saatikka äippälomailla 9 kuukautta. Mutta aika näyttää. Maailma muuttuu, se on jämpti se.

Eli työt siirretään juuri sinne halppismaihin, oli se sitten jatkossa vaikka Afrikka. Nyt se on Kiina, Intia jne.

Mutta sitten tänne jäävillä aloilla/työpaikoilla siirrytään etelä-Eurooppalaiseen (ja myös Jenkkilä ainakin), jossa työntekijöiden etuja on se, että saat tehdä työtä, josta saat palkkaa. Jos et tule töihin, et saa palkkaa, oli syy mikä tahansa. Valittavaa, mutta itsepä olemme itsemme tähän ajaneet.

Vierailija
57/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla ja aina on todistus pitänyt viedä. Ja jos olet maanantaina ollut lääkärin puheilla, niin kolme päivää lähti siitä käyntiin. Vaikka työnantaja joustaisi maanantain, on huominen jo 4. päivä.

eikä ikinä missään kuntapuolella ole vaadittu lääkärintodistusta jos alle on poissa max3vrk ja alle 10v lapsi kyseessä. Pk-seudulla asumme ja olemme. Ja yhä, jonotan tässä liittoon sen verran ottaa nyt pattiin ja lisäksi soitan sille omalle pomolleni, siis sille joka minut palkkasi ja joka viimeksi ma-iltana totesi lääkärikäyntimme jälk etten edes todistusta tarvitse 3-päivästä. ap

Vierailija
58/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en einakaan olisi ollut yhtään sen vähempää pois töistä lasten sairastelun takia, vaikka noilta päiviltä ei olisikaan maksettu palkkaa!

Ei pieniä lapsia voi todellakaan jättää sairaina kotiin yksiin, sen nyt jokainen tajuaa ja lakikin sanoo. Eikä osaavan hoitoavun saaminen ole sanottua edes rahalla, saati että se järjestyisi suit sait tunnissa tai edes vuorokaudessa, parissa.

Vierailija
59/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin monimutkainen kuvio, että tämä ketju ei ole oikea foorumi tälle sinänsä mielenkiintoiselle keskustelulle.

Minusta ei myöskään ole reilua, että kun joku yksittäinen äiti joutuu hoitamaan sairasta lastaan, näihin ketjuihin tulee usein aina joku huomauttelemaan juuri tästä että töitä ei kohta ole kellään kun olette tuommoisia. Sairaan lapsen hoitaminen ei ole mitään herkkua eikä sitä kukaan vapaaehtoisesti tee joten ihan turhaan syyllistetään vielä näinkin laajasta ongelmasta.

Vierailija
60/80 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en einakaan olisi ollut yhtään sen vähempää pois töistä lasten sairastelun takia, vaikka noilta päiviltä ei olisikaan maksettu palkkaa!

Ei pieniä lapsia voi todellakaan jättää sairaina kotiin yksiin, sen nyt jokainen tajuaa ja lakikin sanoo. Eikä osaavan hoitoavun saaminen ole sanottua edes rahalla, saati että se järjestyisi suit sait tunnissa tai edes vuorokaudessa, parissa.

Palkka ei ollut pointti, vaan se että ap paitsi jää pois töistä, ottaa yhteyttä liittoon koska joutuu toimittamaan lääkärintodistuksen lapsen sairaudesta. Siis lain mukaan todistus on toimitettava, mutta koska ap ei _ikinä ennen_ ole joutunut tekemään sitä, tämä olisi hänelle jo kohtuutonta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi