Mistä aloitan nyt tämän joulusiivouksen?
Kommentit (4)
... koska teen joka viikko viikkosiivouksen, johon kuuluu imurointi, lattioiden pyyhintä, pölyjen pyyhkiminen (vain jokatoinen viikko) ja vessojen pesu.
Päivittäin tavaroita viedään paikoilleen, tyhjennetään ja täytetään astis, pestään pyykkiä yms. ja lähes jokatoinen päivä imuroin.
Jouluna kuitenkin voisin ehdottaa kaikille (vähemmän siivoushulluille), että pyyhitte pölyt ja ehkä voi viedä jotain ympärivuotisia koriste-esineitä joulukoristeiden tieltä pois tms.
mutta jos tilanne on äitynyt syksyn ja talven mittaan pahaksi (tämä on tuttua meillä):
- ota joka huoneeseen iso roskapussi, ja erikseen vielä keräyslaatikko lehdille ja kartongeille yms. kierrätettäville.
Sitten vaan mättämään turhat tavarat roskiin ja kierrätettäviin. Samalla nakkaat viimeiset kesävaatteet pyykkikoriin ja pidät huomispäivänä sitten pyykkipäivän. Roskaa syntyy ihan hirveästi, ja saat samalla järjestettyä ne epämääräiset paperipinot ja lehtinivaskat. Tämän samat saat tehtyä myös jääkaapille ja ruokakaapeille, saat tilaa riisipuuropusseille ja pipareille, kun viimevuotiset nakkaat roskikseen..
- siivoa vessat, pesuhuoneet, saunat hyvin. Laita pari kynttilää valmiusasentoon näihin tiloihin ja vaihda sesongin pyyhkeet: joudut muutenkin pesemään veskit niin samalla saat joulutunnelmaa.
- viritä kynttilät joka ilta, vähennä valaistusta, kokeile yhtä tuoksukynttilää. Tai paista pellillinen pipareita ekstrakanelilla.
- pidä itsellesi glögi-ilta, jolloin listaat asiat joita HALUAT jouluksi, ja sitten raksi ne kohdat jotka ovat IHAN välttämättömät. Tee vaan ne ihan välttämättömät, ja jos riittää aikaa ja intoa niin sitten vasta paneudu muihin kohtiin. Ihan liikaa yleensä yrittää säätää niitä kahta päivää varten...
- kuuntele hyvää, ja rauhallista tunnelmamusiikkia (itse en pysty jouluradioon, mutta kevyt jatsi takaa rauhallisen meiningin).
Mun mielestä joulu ei synny joulustressistä vaan joulun odotuksesta :D !
siitä mä aina aloitan. Raivaan, tyhjennän, pesen. Siten saan kaikki jouluruuat hyvin mahtumaan. Tämä on Marttojen vinkki. Martat neuvovat myös, ettei etukäteen kannata kauhean kiivaasti siivota, koska joulu tuo mukanaan niin paljon roskaa. Joulun jälkeen sitten. :)
kaikki tavarat paikoilleen, siten mahtuu sitten pyyhkimään lattiat ja siivoomaan.