Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helikobakteeri: voiko olla piilevänä?

Vierailija
13.12.2010 |

Minulla on ollut jo vuosien ajan, noin 1-2 krt vuodessa maha kipeänä, siis eri tavalla kuin mahataudissa. Vatsa on "täristysarka" eli sattuu jos kävelen tai pompin, pari kertaa ekoina päivänä olen herännyt aamuyöstä kun on "nälkä" eli tyhjään vatsaan. Ekana päivänä on aina huono olo, menee heti kyllä ohi. Menee ohi aina 3-5 vrkssa, olen jo kahdesti joutunut Meilahteen kun on epäilty umpparia (joka vielä siis on paikallaan - tutkimuksissa ei kummallakaan kerralla ilmennyt mitään ihmeellistä, paitsi CRP oli vähän koholla toisella kertaa, tällöin oli kampylobakteeri).

Olen ruvennut miettimään, voiko kyseessä olla helikobakteeri? En yhtään tiedä onko kysymykseni tyhmä kun en ole th-alan ammattilainen, mutta voiko tuollainen helikobakteeri olla mulla piilevänä ja oireilla vain 1-2 krt vuodessa?

Mitä haittaa siitä on, jos ei hoidata?

En viitsisi taas rampata Mehiläiseen yksityiselle, kun tämä on tätä samaa kuin ennenkin, ja menee ohi alle viikossa (eli voisko olla vaan dyspepsiaa, tms.). Joskus mulle on sanottu, että se on "vaan ärtynyt suoli".

Vai olisko tämä jotain vatsapöpöä, kuulema vatsatautia taas liikkeellä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut oireileva vatsa, jonka suomalaisläärit poikkeuksetta "tiesivät" olevan oireileva paksusuoli, mutta eivät koskaan edes ehdottaneet tähystystä. Vatsakipu ja närästys ruokailun jälkeen (tyhjään vatsaan syödessä tai juodessa) pahenivat joskus 35 -vuotiaana ja oli jatkuva "paineen tunne" vasemman kylkikaaren alla. Mutta sama sanahelinä jatkui suomalaislääkärien taholta.

Menin sitten ulkomailla yksityisklinikan kautta tähystykseen ja löydös: helikobakteerin aiheuttama vatsakalvon tulehdus. Bakteeri oli ollut mahassani (vatsakalvon sisällä) varsin piilevänä syntymästäni saakka. Se on siis aina ihmisellä, jolla se on, syntymästä asti. Siitä seurasi sitten viikon antibioottikuuri eli 4 antibioottia per päivä, jolla bakteerista pääsi eroon. Tulehdus sen sijaan jatkui ainakin toista vuotta tuon jälkeen, koska se parantuu hitaasti.

Helikobakteeri on vatsakalvontulehduksen pääasiallisia aiheuttajia elintapojen rinnalla, joskin hyvin harvinainen Suomessa 60-luvun jälkeen syntyneillä. Hoitamattomana johtaa helposti vatsahaavaan ja joskus jopa vatsasyöpään (on yksi riskitekijöistä).

Monella vanhemman ikäluokan ihmisellä on tietämättään helikobakteeri ja syytä se olisi kyllä tutkituttaa ja hoitaa. Mene siis oitis tutkimuksiin ja vaadi helikotestiä. Sen saa tehtyä nykyään kivuttomastikin ilman tähystystä. Onhan se 4 antibootin kuuri aika raskas, mutta viikossa se on sitten ohi.

Vierailija
2/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi olla ärtyvää suolta, voi olla laktoosivaivoja, voi olla että olet syönyt jotain mausteista, voi olla refluksivaivaa, voi olla useampaakin vaivaa. Eli kyllä lääkärillä käynti kannattaa.

Mutta helicobakteeri voi tosiaankin olla piilevänä. Suurin osa vatsahaavoista on juuri helicobakteerin aiheuttamia, ja sen on voinut viedä mahaansa vaikka pikkulapsena syömällä ruohoon pyyhittyjä porkkanoita suoraan penkistä =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista.

Kannattaako tässä odotella vasta joulun jälkeiseen aikaan, vai onko kiire?

Yleislääkärille pääsisi heti huomenna, mutta gastroenterologille vasta tammikuussa.

Olen lähdössä myös jouluksi & uudeksi vuodeksi ulkomaille, joten en haluaisi reissussa mitään helikohäätökuuria aloittaa, on kuulema sen verran raju (jos sitä nyt siis edes tarvitaan).

Vierailija
4/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut oireileva vatsa, jonka suomalaisläärit poikkeuksetta "tiesivät" olevan oireileva paksusuoli, mutta eivät koskaan edes ehdottaneet tähystystä. Vatsakipu ja närästys ruokailun jälkeen (tyhjään vatsaan syödessä tai juodessa) pahenivat joskus 35 -vuotiaana ja oli jatkuva "paineen tunne" vasemman kylkikaaren alla. Mutta sama sanahelinä jatkui suomalaislääkärien taholta. Menin sitten ulkomailla yksityisklinikan kautta tähystykseen ja löydös: helikobakteerin aiheuttama vatsakalvon tulehdus. Bakteeri oli ollut mahassani (vatsakalvon sisällä) varsin piilevänä syntymästäni saakka. Se on siis aina ihmisellä, jolla se on, syntymästä asti. Siitä seurasi sitten viikon antibioottikuuri eli 4 antibioottia per päivä, jolla bakteerista pääsi eroon. Tulehdus sen sijaan jatkui ainakin toista vuotta tuon jälkeen, koska se parantuu hitaasti. Helikobakteeri on vatsakalvontulehduksen pääasiallisia aiheuttajia elintapojen rinnalla, joskin hyvin harvinainen Suomessa 60-luvun jälkeen syntyneillä. Hoitamattomana johtaa helposti vatsahaavaan ja joskus jopa vatsasyöpään (on yksi riskitekijöistä). Monella vanhemman ikäluokan ihmisellä on tietämättään helikobakteeri ja syytä se olisi kyllä tutkituttaa ja hoitaa. Mene siis oitis tutkimuksiin ja vaadi helikotestiä. Sen saa tehtyä nykyään kivuttomastikin ilman tähystystä. Onhan se 4 antibootin kuuri aika raskas, mutta viikossa se on sitten ohi.

tarvitaan vain porkkanaraastetta, jossa mukana ripaus multaa ja kas, helicobakteeri leviää. Ei ole erityisen harvinainen 60-luvun jälkeen syntyneillä. Helicobakteeri ei ole syntymästä asti vatsassa vaan sen saa syömällä.

Vierailija
5/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo erikoislääkäri ulkomailla kertoi, että suurimmalla osalla, jolla bakteeri on, se on joko syntymästä asti ollut tai saatu alle 5-vuotiaana. Ennen hygienia ruokeinkaan suhteen ei ollut ihan hyvällä tasolla ja tuota bakteeris oli siis enemmän ihmisellä, mutta huonolla tuurilla voit olla yksi heistä.

Ehdottomasti menet lääkäriin siis ja vaadit helikotestiä (puhallus- tai verikoetesti). Jos tulos on negatiivinen voi sinulla olla laktoosivaivaa tai refluksi (ruokatorven mahalaukkuun kiinnittyvä "portti" on löysä ja päästää ruoasta vatsahappoja takaisin ruokatorveen) tai sitten jotenkin muuten kehittynyt vatsakalvontulehdus, mikä oireidesi perusteella kuulostaisi silti lievältä. Pahana ollessa se ei jättäisi sinua rauhaan sekunniksikaan ja jo veden juominen tuottaisi suurta kipua.

Kannattaa muistaa, että tähystys on ainoa tapa todella tietää kalvotulehduksesta ja jos vatsa todella vaivaa, niin rohkeasti siihen vain. Ei se juurikaan koske! Mutta jos heliko löytyy heti testillä, niin saat hoitokuurin, jolla bakteeri lähtee ja vatsavaivat helpottavat (kalvo paranee vähitellen).

Vierailija
6/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista.

Kannattaako tässä odotella vasta joulun jälkeiseen aikaan, vai onko kiire?

Yleislääkärille pääsisi heti huomenna, mutta gastroenterologille vasta tammikuussa.

Olen lähdössä myös jouluksi & uudeksi vuodeksi ulkomaille, joten en haluaisi reissussa mitään helikohäätökuuria aloittaa, on kuulema sen verran raju (jos sitä nyt siis edes tarvitaan).

Riippuu nyt siitä, josko sulla just nyt on vatsakipu sietämätöntä. Jos kyse on helikosta, voit hyvin odottaa matkan jälkeenkin sen kuurin aloittamista, koska se on sulla ollut todennäköisesti ainakin vuosia. Mutta sinä et toki voi olla varma, josko on helikoa vai ei...

Itse menisin heti helikotestiin ja sillä saisin ainakin varmuuden siihen, että onko se sitä vai jotain muuta.

Välttelisin ennen asioiden selviämistä tuoremehuja, liikaa kahvin- tai teenjuontia ja tupakoimista. Jos otat matkalla (tai muutenkin) alkoholia, ota mieluiten vähän tai pari paukkua oluen tai viinin sijaan.

Vierailija
7/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile seuraavaa kotikonstia ennen matkaa:

Raasta JOKA ilta perunaa hieman juomalasin pohjalle, täytä lasi vedellä ja laita yön yli jääkaappiin. Aamulla ennen syömistä siivilöi raasteet pois ja juo se perunavesi. Se litku ikäänkuin tekee sellaisen suojakalvon sun vatsakalvon päälle ja rauhoittaa vatsaa. Vaaraton keino, mutta itselläni auttoi jo viikon jälkeen vatsakalvontulehdukseen. Tuohon sain opastuksen suomalaiselta luontaisterapeutilta. Ei se pahaksi ole vaikka sulla lopulta ei sitä tulehdusta todettaisikaan. Vitamiiniannos:)

Helicobakteeri voi siis tulehduksen aiheuttaa, mutta ne ovat lopulta kaksi eri asiaa, jotka molemmat pitää hoitaa kuntoon.

Vierailija
8/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varasin nyt lääkärin huomiseksi kuitenkin, pakkohan se on kuitenkin selvittää.:)

Suurkiitokset!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan