Toista lasta odottavat, joiden esikoinen päivähoidossa!
Mites kun olette jääneet äitiyslomalle tästä toisesta raskaudesta, oletteko silti pitäneet esikoisen päivähoidossa vai onko jäänyt kotiin kanssasi siinä vaiheessa? Entä sitten kun kakkonen on syntynyt?
Mietin vaan tässä että miten sitä itse tekisi.
Kommentit (82)
Itselläni oli vauvan syntyessä 5,5-vuotias ja 3-vuotias. Ajattelin niin, että vajaa vuoden päästä eskarin aloittavalla oli nyt "viimeinen" hetki elää ilman aikataulutettua arkea vapaana kuin taivaan lintu.
Käytännössä teimme niin, että äitiyslomani alkaessa, pidimme vielä päivähoitopaikan 4x/vko. Lapset olivat hoidossa sillon kun minun piti käydä äitipolilla tutkimuksissa tai piti muita asioita hoidella tai olin väsynyt tai määrätty lepoon. Eli lähinnä lapset olivat perjantait kotona kanssani.
Vauvan syntymän jälkeen (kaikki meni suht ok) vähensimme hoitopäiviä ensin yhdellä (eli hoidossa 3x/vko). Kun vauva oli kuukauden, otin nuoremman kokonaan kotiin. Vanhempi lapsistani jatkoi hoidossa vielä joululoman alkuun asti (vauva oli reilu 2kk).
Tällä hetkellä vanhempi lapsistani on eskarissa (4h/pvä)ja olen vielä kotona 1- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa. Leppoisa kevät teki selvästi hyvää meille kaikille, eikä mitenkään vähiten tälle eskarilaiselle.
Minä hoidin 1v9kk ikäerolla olevat lapset molemmat kotona, koska esikoinen ei ollut vielä aloittanut päivähoidossa ennen toisen syntymää vaikka olinkin välillä töissä (isä oli kotona). Varmaan olisin vakavasti harkinnut päiväkotihoidon jatkamista vauvan syntymän jälkeen, jos sellainen kuvio olisi jo ollut olemassa. Mutta jälkikäteen ajateltuna olen tosi onnellinen että lapset saivat olla koko ajan yhdessa sen alkuajan. Nyt aloittivat sitten yhdessä päiväkodissa kun menin taas töihin. Lapset (nyt 3,5 ja melkein 2v) on tosi läheisiä, leikkii koko ajan yhdessä ja kaipaa toisiaan kun on erossa. En tiedä olisiko tilanne niin, jos esikoinen olisi ollut päiväkodissa.