Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toista lasta odottavat, joiden esikoinen päivähoidossa!

Vierailija
13.12.2010 |

Mites kun olette jääneet äitiyslomalle tästä toisesta raskaudesta, oletteko silti pitäneet esikoisen päivähoidossa vai onko jäänyt kotiin kanssasi siinä vaiheessa? Entä sitten kun kakkonen on syntynyt?

Mietin vaan tässä että miten sitä itse tekisi.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus takaa sen, että lapsi voi olla päiväkodissa vaikka toinen vanhempi on kotona. Jokainen perhe tekee ratkaisunsa omien halujen, kykyjen ja tilanteen mukaan. Naapurin Mairen on turha vetää hernettä nenuun vaikka seinän takana tehdään toisin kuin heillä. Tämä on niin kulunut keskustelun aihe.

Minua ei ainakaan hiukkaakaan kiinnosta muiden mielipiteet asiasta. Hoidan lapseni kotona jos hoidan. Jos päätän tehdä toisin, laki takaa minulle päivähoitopaikan. Ja siihen ei ole kenelläkään nokan koputtamista.

Vierailija
62/82 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvankin viedä päiväkotiin esikoisen kanssa, jotta äiti saa toteuttaa itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman lapsen kanssa, mutta päiväkodissa yhden vastuulla on 4-7 lasta ja on pakko pärjätä. Ja etenkin ihmettelen, kenen mielestä voi olla alle 2-vuotiaalle parempaa olla hoidossa isossa ryhmässä "vieraiden" aikuisten kanssa kuin kotona oman vanhemman ja pikkusisaruksen kanssa. Toivottavasti subjektiivinen päivähoito-oikeus tullaan tulevaisuudessa poistamaan, jotta tämä nykyinen meininki saadaan loppumaan.

Vierailija
64/82 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten vanhemmat eivät pärjää kotona muutaman lapsen kanssa, mutta päiväkodissa yhden vastuulla on 4-7 lasta ja on pakko pärjätä. Ja etenkin ihmettelen, kenen mielestä voi olla alle 2-vuotiaalle parempaa olla hoidossa isossa ryhmässä "vieraiden" aikuisten kanssa kuin kotona oman vanhemman ja pikkusisaruksen kanssa. Toivottavasti subjektiivinen päivähoito-oikeus tullaan tulevaisuudessa poistamaan, jotta tämä nykyinen meininki saadaan loppumaan.

Kyllä me pärjätään mutta lapsi tarvitsee muutakin seuraa kuin kitisevän vauvan ja väsyneen äidin. Ja jos lapsi on hoidossa keskimäärin 14-18 tuntia viikossa, eikä aina sitäkään, niin eiköhän tätä parasta hoitoa omien vanhempien kanssa tule aika paljon enemmän. En minä ainakaan vie lastani hoitoon kasvatettavaksi. Sen hoidamme me miehen kanssa.

Toivottavasti subjektiivista hoito-oikeutta ei tulla ikinä poistamaan.

Vierailija
65/82 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääosin myös, kun vauva syntyy. Vietämme kesän yhdessä koko perhe, esikoisen hoito alkaa koulujen alettua. Meillä yksityinen hoito ja kokopäivämaksu riippumatta hoitoajasta. Näin tekevät muutkin täällä päin.

Vierailija
66/82 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman lapsen kanssa, mutta päiväkodissa yhden vastuulla on 4-7 lasta ja on pakko pärjätä. Ja etenkin ihmettelen, kenen mielestä voi olla alle 2-vuotiaalle parempaa olla hoidossa isossa ryhmässä "vieraiden" aikuisten kanssa kuin kotona oman vanhemman ja pikkusisaruksen kanssa. Toivottavasti subjektiivinen päivähoito-oikeus tullaan tulevaisuudessa poistamaan, jotta tämä nykyinen meininki saadaan loppumaan.

kanssa kotona tai sairaalassa vuodepotilaana komplikaatioiden jälkeen täytyy jaksaa kanniskella isompaa lasta. Jos ei jaksa, on kermaperse/uusavuton/itsekäs. Lääkärien määräyksistä viis!

Vierailija
67/82 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse töissä alle 3v-osastolla päiväkodissa ja kun jäin äitiyslomalle niin tottakai otin heti oman 2v lapseni myös kotiin. Ei tulisi mieleenikään viedä häntä hoitoon jos olen itse kotona! Onneksi mun tuttavapiirissä kukaan ei ole vieny alle 3v lapsiaan hoitoon jos on itse kotona, mä luultavasti mainitsisin asiasta. En ymmärrä, en sitten millään, kovasti säälittää sellaiset pienet jotka äiti mieluummin vie hoitoon kun pitää kotona :(

Vierailija
68/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli juhannukseen asti, silloin päiväkoti muutenkin sulkeutui heinäkuuksi. Oli silloin 3-vuotias.

Sen jälkeen olivat molemmat kotona 3 vuotta.

Minä en olisi pystynyt viemään esikoista hoitoon, mutta joillekin se on varmasti hyvä vaihtoehto.

Me kävimme muskarissa, perhekerhossa, esikoinen oli kahtena päivänä viikossa 1-2 h puistotädin hoidossa.

Myöhemmin kävi kerhossa 3 krt viikossa.

Ihanaa aikaa, näin jälkeen päin muistellen:)

Vierailija
69/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen aloittaa päiväkodissa kun vauva syntyy. Ikää hänellä on silloin 5.5v ja kontaktit ikätovereihin ovat tähän asti olleet tosi minimaaliset. Siksi haluan että hän pääsee vähän totuttelemaan ryhmässä olemiseen ennen kuin virallinen esikoulu alkaa. Hoidossa tulee olemaan 10pvä kuussa ja 5h päivässä. Jos haluaisin päästä helpolla, en todellakaan veisi lasta hoitoon! Päivähoito hankaloittaa arkea takuulla ja maksaakin vielä, mutta lapsen vuoksi se on vain kärsittävä. Kerhot ym. eivät ole ulottuvillamme asuinpaikasta johtuen. Keskimmäinen lapsi joka on 3v saa olla luonnollisesti vielä kotona.

Vierailija
70/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on yksi syy siihen, miksi nyt 3v. ei ole edes kerhossa. Kun kolmonen syntyi, mun piti hakea jalan kilometrin päästä tarhasta, jossa oli erityislapsen paikalla kakkosen ja vauvan kanssa, eikä kakkonen vielä olisi ihan 2 kilometriä kävellyt ja tähän päälle vielä kakkosen vienti ja haku kerhoon eri suuntaan ja eri aikaan. Kesä pian koitti eikä tarvinnut enää tätä kerhopuolta ennen kuin vauva oli jo lähemmä 4kk, mutta kyllä touhusta jäi sellainen olo, että ei nyt neljännen kanssa, kun hän tammikuussa syntyy sitä ainaista viemistä tiettyjen aikataulujen mukaan, mieluummin oman aikataulun mukaan. Olen kokenut esikoisen kamalan mustasukkkaisuuden tokan synnyttyä, hän oli kotona, siksi ajattellin, että olisi parempi kun isommat ovat kerhossa ja tarhassa, mutta nyt en kuitenkaan aio pitää edes kerhossa ennen kuin ensi syksystä ja onhan nyt kolmonen isompi kuin esikoinen tokan syntyessä.

Minusta tuossa myös ikä ja ympäristö ratkaisee paljon.

Vierailija
71/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaksi lasta, esikoinen 2v5kk ja kuopus 9kk. En tehnyt lapsia yhteiskunnan hoidettavaksi, vaan tottakai haluan itse hoitaa heidät. En edes uskaltaisi heitä antaa muiden hoidettavaksi. Kolmas lapsi olisi kiva, mutta tiedän sen olevan liian raskasta itselleni, joten lapsiluku jää kahteen. Tietysti voisin nämä kaksi voisi sulloa tarhaan siksi aikaa, kun hoidan kolmatta kotona, mutta silloin heräisi kysymys: miksi en keskity mieluummin näihin jo olemassa oleviin lapsiin, vaan teen vielä lisää?

Naapurin 1v poika on hoidossa 7-17, vaikka äiti on vauvan kanssa kotona, mutta itse en haluaisi olla erossa lapsistani.

Vierailija
72/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset menivät vasta eskariin. Koulusta tullut hyvää palautetta kaikista lapsista.

on kuusi lasta (ei lestoja). Kukaan lapsi ei ole ollut päivääkään hoidossa tai esikoulussa. Koulusta tulee palautetta, että nämä lapset ovat sopeutuneet luokassa parhaitsen sääntöihin ja opetukseen. Ovat kasvaneet rauhassa, sosiaalisia ja mukavia lapsia.

Itselläni 3 lasta, ekoilla ikäeroa 1,5v ja kotona saivat olla. Miksi ei.

Eli ihan yhteiskuntakelpoisia lapsia voi tulla kotihoidostakin, ei jöröjä tai mörköjä..

Vierailija
73/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti nyt itsekin. Kuka jaksaa hoitaa kahta vauvaa kotona. Tuon ikäinen tarvitsee jo sosiaalisia kontakteja ja muuta kuin pelkän äidin naaman ja kotiseinät.

Mutta suosittelen lyhennettyä päivää. Meillä ainakin saa päivähoitomaksuun alennusta kun on vain 6 tuntia päivässä hoidossa. Se voisi olla sopiva määrä teillekin.

laki antaa oikeuden pitää esikoista päivähoidossa eli ap miksi kysyt? älä huolehdi naapurisi lasten asioista ap - odottavien ja vauvojen äitien lapsilla on päiväkodissa/ perhepäivähoidossa maailman paras päivähoito( tutkitusti)

Johan mä kerroin miksi kysyn. Koska pohdin, että mitä itse tulen tekemään. Lapsilleni tulee ikäeroa 1,5 vuotta ja esikoinen on päivähoidossa kun jään jälleen äippälomalle. Eli ihan uteliaisuuttakin kyselen että miten on muut tehneet. Lue aloitukset paremmin.

Vierailija
74/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kyllä jo neljättä, mutta meillä toiseksi nuorin eli 5-vuotias on hoidossa 8 pv/kk nyt raskauden loppumetreillä ja myös vauvan synnyttyä. Hänellä on hyvä hoitopaikka, jossa saa ikäistään seuraa ja sellaisia virikkeitä, joita ei kotona ole. Ensi kesän hän on kotona ja sitten alkaakin eskari, eikä hoitoa tarvita.

Vierailija
75/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aloitti syksyllä päiväkodin 1,5-vuotiaana. Viihtyy siellä erinomaisesti ja rakastaa laulua, tanssia, askartelua, ulkoilua ja ohjattua toimintaa. Samaa en varmasti pysty pikkuvauvan kanssa järjestämään kotona.

Esikoinen on 2v2kk kun toinen syntyy ja kesäloman jälkeen menee päiväkotiin lyhennetyksi päiväksi ja maks 4pv/viikko. Ja tämä pelkästään sen vuoksi, että saamme pidettyä tarhapaikan lähipäiväkodissa. Joudumme nyt viemään toiseen kaupunginosaan monen kilometrin päähän ja siirtohakemus nyt vetämässä. Täällä Helsingissä on välillä vaikeuksia saada tarhapaikkaa.

Itsekästä? Ehkä. Turha kenenkään on moralisoida toisten päätöksiä. Jokainen tekee omat päätöksensä parhaansa mukaan ja that's it.

Vierailija
76/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei tajuttu viettää aikaa lasten kanssa tarpeeksi.

Mun murkkutyttö tuossa pari päivää sitten selitti, että mikään raha ei korvaa sitä, että isi tai äiti on kotona paljon. Ja, että on saanut olla kotona.

Oli juuri käynyt kaverinsa luona, joka on viettänyt lapsuuden päiväkodissa ja nykyäänkin näkee vanhempiaan tosi harvoin kun tekevät pitkää päivää. Tavaraa tällä kaverilla on ja kaikkea hienoa. Mutta tosiaan oma tyttö sanoi, että onpa kiva kun olette olleet paljon kotona ja sai kotona olla ennen kouluakin.

Vierailija
77/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on tarhassa, niin kotihoidonpuolustajien mielestä se vissiin on automaattisesti sitten se 5pvä/vko ja joka päivänä ainakin 8-9 tuntia. Ja sitten moralisoidaan, että "kun ei ihmiset tajua viettää aikaansa lasten kanssa". Tai "yhteiskunta hoitaa" ja mussun mussun.

Eiköhän aika monet lapset, joiden äiti on vauvan kanssa kotona, ole kuitenkin vain osa-aikaisesti siellä hoidossa. Toki poikkeuksiakin on, mutta omassa tuttavapiirissä ne lasten hoidossa olot ovat viikossa kyllä 2-3 päivää, max 7 tuntia/pvä. Että tuo aikako se merkkaa kaikkea? Jos uskallat olla lapsestasi jopa noin huiman ajan erossa viikossa, niin ethän siis käytännössä vietä aikaa ollenkaan lapsesi kanssa ja yhteiskunta hoitaa täysin. Aivan ihmeellinen ajatusmalli teillä. Ei se lapsi joudu mieron tielle eikä varmasti saa traumoja vaikka se ei äidin kyljessä 24/7 kyhnääkään. Luulenpa, että se tekee pelkästään hyvää. Sekä äidille että lapselle.

Vierailija
78/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää sosiaalistaa ja panna päiväkotiin. Herranen aika, sehän saattaa muuten oppia ajattelemaan omilla aivoillaan ja itse oppia keksimään tekemisensä.

Kuinka vaarallista.

Jos lapsi on tarhassa, niin kotihoidonpuolustajien mielestä se vissiin on automaattisesti sitten se 5pvä/vko ja joka päivänä ainakin 8-9 tuntia. Ja sitten moralisoidaan, että "kun ei ihmiset tajua viettää aikaansa lasten kanssa". Tai "yhteiskunta hoitaa" ja mussun mussun.

Eiköhän aika monet lapset, joiden äiti on vauvan kanssa kotona, ole kuitenkin vain osa-aikaisesti siellä hoidossa. Toki poikkeuksiakin on, mutta omassa tuttavapiirissä ne lasten hoidossa olot ovat viikossa kyllä 2-3 päivää, max 7 tuntia/pvä. Että tuo aikako se merkkaa kaikkea? Jos uskallat olla lapsestasi jopa noin huiman ajan erossa viikossa, niin ethän siis käytännössä vietä aikaa ollenkaan lapsesi kanssa ja yhteiskunta hoitaa täysin. Aivan ihmeellinen ajatusmalli teillä. Ei se lapsi joudu mieron tielle eikä varmasti saa traumoja vaikka se ei äidin kyljessä 24/7 kyhnääkään. Luulenpa, että se tekee pelkästään hyvää. Sekä äidille että lapselle.

Vierailija
79/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset. 1.5 vuotias tarvitsee jo muuta seuraa kuin äitinsä. Ehdottomasti pitää sosiaalistaa ja panna päiväkotiin. Herranen aika, sehän saattaa muuten oppia ajattelemaan omilla aivoillaan ja itse oppia keksimään tekemisensä.

Kuinka vaarallista.

Aika harva laittaa kuitenkaan 1,5 vuotiaan tarhaan kun toinen syntyy. Mutta kun tätä samaa moralisointia harrastetaan isompien lastenkin osalta, jotka oikeasti tarvitsevat muutakin elämäänsä kuin äitin ja vauvan. Tai lapset, jotka ovat olleet hoidossa esim. vuoden ennen toisen syntymää eli ovat tottuneet siihen, että käyvät siellä. Tosin minä en myöskään moralisoi 1,5 vuotiaan laittamista tarhaan. Jokaisen oma valinta tämäkin.

Vierailija
80/82 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa kotona tai sairaalassa vuodepotilaana komplikaatioiden jälkeen täytyy jaksaa kanniskella isompaa lasta. Jos ei jaksa, on kermaperse/uusavuton/itsekäs. Lääkärien määräyksistä viis!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän