Ärsyttääkö muita, kun jotkut pitävät lapsillaan samanlaisia vaatteita?
Minulla on kaksi ystävää, toisella on kaksi tyttöä ja toisella kaksi poikaa, n. 2 vuoden ikäerolla. USein näillä lapsilla on samanlaiset vaatteet. Siis esimerkiksi haalarit ovat aivan samanlaiset, samoin sisävaatteet ovat usein samanlaiset. Tytöille ostetaan mekot ihan samanlaisina, ei siis esim sama malli eri värisenä, vaan aivan samat vaatteet kummallakin.
Minulla itselläni on kaksi poikaa 3 vuoden ikäerolla. Joskus, esim juhlissa, pojilla saattaa olla päällään jotain hieman saman tyylistä, esim molemmilla slipoverit ja kauluspaidat tms, ja joskus muulloinkin vaatteet ovat ehkä samantyylisiä. Ulkovaatteita en kuitenkaan osta usein uutena, vaan lapsilla on täysin omanlaisensa vaatteet, kun usein tuo pienempi perii isomman vaatteet.
Ystävilleni samanlaiset vaatteet ovat tärkeä juttu. Esim kun toisen ystävän poika sai erään takin lahjaksi, oli äiti aivan stressissä, kun pienemmälle pojalle ei ollut samanlaista takkia talveksi... hoh hoijaa.
Ymmärrän, että on söpöä ja hauskaa välillä pukea lapset samanlaisiin asuihin, mutta eikö tuo kaksosiakin ärsytä, jos aina on samanlaiset vaatteet - ikään kuin se lapsen oma persoona häivytetään siinä samalla?
Kommentit (26)
Itse puin kahta vanhimpaa välillä samnalaisiin vaatteisiin, kun olivat pienempiä. Ja juurikin tuon asian takia, kun toiselle osti Spidermanin, niin tappeluhan siitä olis tullu... Eli ihan vaan itseäni säästäen sen tein. Ei todellakaan kaikki ollut samanlaisia, mutt välillä joku vaatekerta. Nykyään ei voi laittaa samanlaista edes erivärisenä... Joskus kyllä ostan eriväriset paidat, mutta niitä käytetään sitten eri aikaan. Kun löytää sopivan mallin, niin on mukavampi ostaa kerralla samanlaiset. Mä en myöskään kauheesti välitä tuolla kaupoilla shoppailla, joten montaa kauppaa en viitsi kiertää. Usein ostan netistä...
...ja muistan lapsuudesta, että meillä olisi noussut kauhea huuto, jos toisella olisi ollut jotain, mitä toisella ei. Emme pukeutuneet eikä meitä puettu aina samanlaisiin vaatteisiin arkisin, mutta kaapissa oli oltava molemmille omat. Juhlavaatteet olivat useimmiten samat, koska niitä ei ollut monia samankokoisia.
Niinpä en pue omia kaksosianikaan samanlaisiin vaatteisiin, eikä meillä miehenkään kanssa ole yhteensopivia tuulipukuja..
3 vuotta onkin jo liian iso ikäero. Se mikä menee vielä 1 + 3 -vuotiaille, näyttääkin jo kornilta, jos toinen lapsi on 4.
Mielestäni on ihan ok, jos haluaa pukea lapsiaan joskus samalla tavalla, mutta en totuttaisi lapsia siihen, että kaikkien on aina saatava samat jutut. Kenenkään pukeutuminen ei kyllä ärsytä minua, joskus kyllä ihastuttaa ja toisinaan tunnen pientä myötähäpeää. :)
se ärsyttää jos on vaikka kesäkengät talvipakkasella mutta väreistä en jaksa ottaa pulttia.