Ärsyttääkö muita, kun jotkut pitävät lapsillaan samanlaisia vaatteita?
Minulla on kaksi ystävää, toisella on kaksi tyttöä ja toisella kaksi poikaa, n. 2 vuoden ikäerolla. USein näillä lapsilla on samanlaiset vaatteet. Siis esimerkiksi haalarit ovat aivan samanlaiset, samoin sisävaatteet ovat usein samanlaiset. Tytöille ostetaan mekot ihan samanlaisina, ei siis esim sama malli eri värisenä, vaan aivan samat vaatteet kummallakin.
Minulla itselläni on kaksi poikaa 3 vuoden ikäerolla. Joskus, esim juhlissa, pojilla saattaa olla päällään jotain hieman saman tyylistä, esim molemmilla slipoverit ja kauluspaidat tms, ja joskus muulloinkin vaatteet ovat ehkä samantyylisiä. Ulkovaatteita en kuitenkaan osta usein uutena, vaan lapsilla on täysin omanlaisensa vaatteet, kun usein tuo pienempi perii isomman vaatteet.
Ystävilleni samanlaiset vaatteet ovat tärkeä juttu. Esim kun toisen ystävän poika sai erään takin lahjaksi, oli äiti aivan stressissä, kun pienemmälle pojalle ei ollut samanlaista takkia talveksi... hoh hoijaa.
Ymmärrän, että on söpöä ja hauskaa välillä pukea lapset samanlaisiin asuihin, mutta eikö tuo kaksosiakin ärsytä, jos aina on samanlaiset vaatteet - ikään kuin se lapsen oma persoona häivytetään siinä samalla?
Kommentit (26)
tehkööt ihan mitä haluaa. Mutta jos itselläni olisi kaksi lasta pienellä ikäerolla, en pukisi heitä samanlaisiin.
Ymmärrän asian siltä kannalta, että kun löytää hyvän vaatteen, on helpompi ostaa niitä kaksi kuin lähteä etsimään vielä toista. Mutta silti yrittäisin löytää erilaisia vaihtoehtoja.
Puepa teinipoika ja pikkuveli samanlaisiin vaatteisiin...
mutta ollaan usein saatu lahjaksi samanlaisia asuja (monesti kyllä väri saattaa olla eri tai toisella mekko ja toisella 2-osainen setti samasta kankaasta).
Tytöt 4v ja 6v haluavat itse pukeutua samanlaisiin, jos se on mahdollita. En näe mitään syytä kieltää jos vaatetus muuten on tilanteeseen sopiva.
Kaksi poikaa reilun vuoden ikäerolla. En muista onko heillä ollut koskaan ihan samanlaisia vaatteita päällä yhtäaikaa.
Yksi sukulainen tuo monesti molemmille pojille samanlaiset puserot jne. mutta harvoin ne ovat yhtäaikaa sopivan kokoiset käyttöön tai muuten vain sattuvat yhtäaikaa molemmille päälle.
Minusta kuulostaa omituiselta jos sisaruksilla on aina samanlaiset vaatteet päällä. Satunnaisesti söpöä mutta ei mitenkään pakollista.
voivat haluta samanlaiset vaatteet? Meillä pojilla ikäeroa 1v ja monesti vaateostoksilla haluavat samanlaiset paidat tai housut tai takit. Välillä ostetaan eriväriset tai saatetaan ostaa ihan samanlaisetkin, pääasia että menevät käyttöön. Pienet on murheet jos jaksaa toisten lasten vaatteet ärsyttää.
Meillä on pojilla (3 v. ikäeroa) joitakin samanlaisia vaatteita (ehkä 3 paitaa, pikkutakki, ja pyjama) ja lapsista on tosiaan kivaa, kun on samanlaiset paidat tai yökkärit. Eivät koskaan ole päästä varpaisiin samanlaisissa, mutta joskus jotain ihan samaa.
Itseasissa tänään isompi kysyi pukiessa, että laittaako Mattikin tämän paidan, kun annoin hänelle kaapista paidan puettavaksi. Tarkoitti siis, että Matin pitäisi laittaa samanlainen paita.
vaikka ikäeroa on 3 vuotta. Kas kummaa kun esikoinen meni kouluun, niin vaatemaku eriytyi. Toisaalta se on mukavaa, sillä nuorempi joutui käyttämään 2 vuosikertaa samanlaista vaatetta.
Poika 4,5v ja tyttö 1v kulkevat hyvinkin usein samanlaisissa vaatteissa.
Ei ihme, että olen hurahtanut me&i -vaatteisiin.
Niistä löytyy paljon kivoja unisexkuoseja.
Esim. viime kyläilyreissulla molemmilla oli beiget siilipaidat, ruskeat taskulliset plyysihousut ja ruskeat sukat.
Ulkovaatteina oli molemmilla samanlaiset haalarit ja kengät.
Hatut ja rukkaset olivat samaa sarjaa, mutta eri väriä.
Poika yleensä vaatii samistelua, enkä minä todellakaan pane pahakseni ;-)
Itsekin ostan joskus tytöilleni samanlaiset mekot tms. jos vain löydän, kun heillä on useampi vuosi ikäeroa. Enemmän vielä tykkään pukea lapset samaan tyyliin, erilaisiin vaatteisiin. Niin ja lapsia siis neljä: kaksi tyttöä ja kaksi poikaa
Joskus voisi miettiä ennen kuin painaa sitä enteriä.
Meillä 1,5 vuoden ikäerolla tytöt ja nimenomaan vaativat itse samanlaisia vaatteita. Voi hyvää päivää jos ostat toiselle pinkkiä ja toiselle lilaa, tai joku rimpsu/kuosi on erillainen kuin toisella. Kaikki mummot jo tietävät että mekot sunmuut on oltava prikulleen samanlaisia.
Kaikkissa tuntemissani perheissä on ihan sama virsi. Juuri ystäväni kertoi kuinka pojat tappelivat kun toisella oli spiderman ja toisella puuha pete paita. Juuri se veljen oli se parempi ja koko on kuitenkin katsottu jokaiselle sopivaksi ettei voi vaihtaakkaan. Joten mitä opimme tästä molemmille SAMANLAISET niin et tarvitse kuunnella valitusta ja vinkunaa.
ei oo puettu edes kaksosia samanlaisiin vaatteisiin kuin ihan pieninä, silloinkin niillä oli eriväriset vaatteet. Oli hankalaa ostaa kovin erilaisia vaatteita joten tuli usein ostettua kaks samaa. Mutta ei silti puettu aina just samoja päälle. Tätänykyä jos lapset saa samanlaisia vaikka lahjaksi, vaihtavat heti paitaa jos toinen on laittanut saman päälleen.
Saahan sitä tietty pukea tismalleen samoihin vaatteisiin eri ikäiset lapsensa, mutta onhan se aika kerskakulutusta. Mitäänhän ei voi isommalta jättää pienemmälle jos aina pitää olla samat. Älyttömän epäekologista touhua.
niin ja meillä vanhemmat päättää mitä lapsilla on päällään. Toki joskus pienetkin saa valita mitä päälleen laittavat, mutta ei aina. Ihmekös meillä ei ole ikinä ollut kitinää pukemisesta... Jotain spiderman-paitojakin löytyy niin montaa että aina on saatu erilaiset ostettua. Lapsemme ovat yksilöitä, eivät näyttelyesineitä.
mutta jos saadaan kivoja vaatteita niin en myöskään ole neuroottinen, että muillakin on oltava samanlaiset.
Puen lapseni aina klassisiin vaatteisiin, inhoan printtivaatteita. Lapsemme kulkevat näin ollen aina samantyylisissä vaatteissa! Enkait osta veikalle Ralph Laurenin vaateita ja toiselle tarjoustalosta, juu en, joten kyllä lapsemme kulkevat hyvin samantapaisissa vaateissa.
Jos muut asialla stressaa, niin siitä vaan!
Ja isoveli ei todellakaan ole koskaan halunnut, että pikkuveljellä olisi samanlaiset vaatteet. Joskus juhliin olen ostanut samanlaiset tai melkein samanlaiset mutten muuten.
Makunsa kullakin, mutta mun mielestä lapsenkin mielipidettä tulee kunnioittaa.
ihmetyttää, jos on usein ihan samanlaiset vaatteet. Itselläni on kaksostytöt enkä heitäkään pue koskaan täysin samanlaisiin vaatteisiin. Tytöt ovat tähän myös pienestä pitäen tottuneet eivätkä ole milloinkaan vaatineen samanlaisia vaatteita (nyt ikä 4 v). Toki joskus voi tulla vähän kinaa jostakin tietystä vaatteesta,mutta niinhän sitä kinaa tulee leluista ym. En todellakaan aio ostaa tytöille kaikkea kahta samanlaista vain jotta eivät kiukuttelisi.
Oma elämänne olisi helpompaa, kun relaisitte vähän.
ostan pojilleni usein samanlaisia vaatteita, sillä
* he yleensä pitävät samoista vaatteista
* pääsee vähemmällä vaivalla kun tarvitsee löytää vain yksi hyvä (en tykkää shoppailusta)
Eivät kuitenkaan pidä samana päivänä samanlaisia vaatteita elleivät itse välttämättä halua.
Itsekin oudoksun semmoista että kaikki perheen lapset puetaan identtisiin vaatteisiin.
Oma äitini harrasti sitä, enkä tykännyt siitä ollenkaan. Ei hän missään muissakaan asioissa osannut nähdä lapsiaan yksilöinä eikä hyväksynyt erilaisia persoonallisuuksia :/
Ehkä se yhdenmukaisuuden vaatimus joillakin jää pelkkiin vaatteisiin ja lapsilla on muuten lupa olla omia yksilöitään.
Mutta kukin tyylillään, ja tottakai myös lasten toiveita kuunnellen. Itselläni on kaksi poikaa joilla on ihan muutama samanlainen vaate, lähinnä sellaisia mitä olen itse ommellut. Itse ajattelen asian niin, että nuoremmalle tulisi kaksi kertaa samanlaiset vaatteet käytettäviksi, kun perii isoveljen vaatteet. Mutta nää samis-pukijat taitavat aina ostaa kaiken uutena myös nuoremmalle..
Mä taas odotan nyt toista tyttöä (ikäeroa siskoksille tulee kaksi vuotta), ja musta on jotenkin ihana ajatella, että ne olis sitten jossain juhlissa söpöinä samanlaiset juhlamekot päällä! Varmasti käytännössä en tuu miettimään, onko päällä samanlaiset vai erilaiset vaatteet, eli helppous ja käytäntö ratkaisee. Mutta ymmärrän siis, etttä joistain voi olla myös vaan kivaa pukea sisaruksille saman sarjan vaatteet, eikä mua ainakaan haittaa se yhtään!
Pojat on AINA samanlaisissa vaatteissa, yöpuvuista lähtien. Jos toinen saa lahjaksi jotain, mitä äiti ei pysty ostamaan myös toiselle, jää se käyttämättä. En mä tällä päätäni vaivaa, mutta jos mielipidettä kysytään, niin naurettavaa on.