Kyllä on YAMK-opinnot vaativia! Toivottavasti maisterikoulutus on yhtä vaativa.
Kommentit (53)
Ja kysyn ihan tosissani. Olen paljon kuullut toisenlaista viestiä, vaikka nuo rinnastetaan työmarkkinoilla.ap
Ja siis väität, että yamk olisi vaativampi kuin TIEDEkorkeakoulututkinto? Sinänsä mielenkiintoista...
Ja kysyn ihan tosissani. Olen paljon kuullut toisenlaista viestiä, vaikka nuo rinnastetaan työmarkkinoilla.ap
Ja siis väität, että yamk olisi vaativampi kuin TIEDEkorkeakoulututkinto? Sinänsä mielenkiintoista...
YAMK-johtajat- ja opettajat kovassa huudossa.
lukion jälkeen opistotason opinnot. Amk-tason JA kasvatustieteen kandiopinnot + ammatilliset opeopinnot suoritin työn ohessa. Ja nyt sitten YAMK. Se vastasi paremmin mun tän hetkiseen tarpeeseen. ap
hyvä opettamallani alalla ilman sitäkin. Akateemisuus ei ole minulle mikään itseisarvo, niitä on ihan tarpeeksi. ap
minulla oli opiskelijakolleegoina mm arkkitehti, kauppatieteiden maisteri jne.
Ja kovilla oltiin!
Jo aikanaan tradenomin tutkinnossa suoritin muutamia kursseja kauppakorkeakoulun proffan johdolla; samasta kursista sain kauppakorkeassa 10 % enemmän opintoviikkoja kuin amk:ssa ja täysin sama kurssi. Proffa ihmetteli todella paljon tätä asiaa.
Nyt suoritan amk:ssa ammattiaineopettajan tutkintoa ja yllätys kasvatustieteen opinnoista saan todistuksen Helsingin yliopistolta amk:n lisäksi!
Miksi sitten tällainen valittava aloitus, jossa vieläpä pyritään piikittelemään maisteriopiskelijoita ja sitä kautta nostamaan omaa häntää?
tuo aloitus maisteriopiskelijoita piikitteli? T: tuleva maisteri
minulla oli opiskelijakolleegoina mm arkkitehti, kauppatieteiden maisteri jne.
Ja kovilla oltiin!
Jo aikanaan tradenomin tutkinnossa suoritin muutamia kursseja kauppakorkeakoulun proffan johdolla; samasta kursista sain kauppakorkeassa 10 % enemmän opintoviikkoja kuin amk:ssa ja täysin sama kurssi. Proffa ihmetteli todella paljon tätä asiaa.
Nyt suoritan amk:ssa ammattiaineopettajan tutkintoa ja yllätys kasvatustieteen opinnoista saan todistuksen Helsingin yliopistolta amk:n lisäksi!
Tarkoitatko siis, että suoritat ammatillista opettajankoulutusta ja, että olet approon asti kasvatustieteitä suorittanut aiemmin? ap
Yliopisto-opintojen ylivertaisuus ja vaativuus verrattuna AMK:hon tuntuu olevan aika pyhä asia.
Itse olen opiskellut monenlaista yliopistossa ja voin sanoa, että ei se aina niin vaikeaa eikä raskasta ole. Varmasti joillain AMK-linjoilla on vaativampaa.
Oikeustiedettähän voi opiskella myös ammattikorkeakoulutasoisesti, olikohan sen tutkinnon nimi oikeustradenomi tjsp. En tiedä, onko siitä YAMK-versiota, mutta ainakin oikeustradenomin perusopinnot vaikuttavat huomattavasti kunnianhimottomammilta kuin OTM-opinnot.
Olisi hauska kuulla, onko täällä oikeustradenomiopiskelijoita. ITse en tunne yhtään sen alan ihmistä.
Ainakin sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla moneen toimeen tai virkaan vaaditaan ylempi tiedekorkeakoulututkinto. Eli siis vähintään maisterin paperit.
Itse rekrytoijana otin haastatteluun vain maistereita, koska monella YAMK-tutkinnon suorittaneella oli työhakemuksessaan hirveä tarve todistaa, kuinka ylivertainen tutkinto YAMK on maisteritutkintoon verrattuna. Minusta se oli täysin epärelevantti kommentti!
Pitää paikkansa, tänään 60op kasassa ja M.Eng paperit. Seminaarit ja harjoitustyöt, esimerkiksi esteettömyys 5op teetti työtä noin 85h, opinnäyte 1200h, tilastot 3op 100h, innovaatiot 3op 80h... eli tosi työläs ja raskasprosessi!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2010 klo 22:19"]
5 op:n tehtävään joutuu oikeasti tekemään kotonakin lähituntien lisäksi ainakin 100 h töitä ja tiivistettynäkin tehtävistä tulee 20-30 sivuisia raportteja. Itse koen asiantuntijanakin nämä opinnot ensimmäistä kertaa elämässäni haasteellisiksi. Mutta toisaalta hyvä niin! Tarvitsen näitä tulevassa työssäni. ap
[/quote]
Kyse on siitä, että AMK-pohjalta tekevät eivät yleensä ole yhtä fiksuja kuin tulevat maisterit. Siksi 5 op vie sinulta 100 tuntia ja raporttisi ovat ylipitkiä. Yliopistossa oppii, mikä on olennaista ja mikä ei. AMK:ssa sitä vielä etsitään ja siksi aikaakin kuluu.
5 op esim. kauppakorkeassa voi varsin hyvin olla 5 tuntia työtä! Osaava osaa.
Eikö sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa ole mitoitettu, että 1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä. Ja tuossa 27 tunnissa pitäisi ehtiä oppimaan hyvin. Jos joku teke 5 op viidessö tai kymmenessä tunnissa, niin aika nopea oppimaan saa olla, kun siihen on kuitenkin mitoitettu 135 h :)
Yamkia ja maisteriopintoja ei sinänsä voi verrata, systeemi on kuitenkin niin erilainen. Yamkia voisi verrata ehkä maisteriohjelmaan, eli suhteellisen tiiviissä ajassa tehdään ylempi tutkinto.
Miksi näitä keskusteluja käydään.
Minulla on tutkinnot sekä yliopistosta että ammattikorkeakoulusta. En tosiaan pidä maisterin tutkintoa minään saavutuksena. Sen voi suorittaa kuka tahansa normaalilla älyllä ja lukutaidolla varustettu ihminen. Minulle henkilökohtaisesti opinnot ammattikorkeassa tuottivat vaikeuksia. Olen nopea lukija. Minulle ei tuota ongelmia lukea tuhatta sivua ja omaksua tietoa sitä kautta. Ammattikorkeassa opiskelin tekniikan alalla ja minä koin ne opinnot haastaviksi. Toki minulla oli opiskelukavereina ihmisiä jotka taas selvisivät helpolla ja olivat luonnostaan matemaattisesti lahjakkaita. Itke tahkosin laskuja miehen avustuksella illat pitkät itkua tuhertaen.
Nykyään esittelen itseni suurella ylpeydella insinööriksi. En ole sielultani lainkaan ekonomi. :D
Yritin kai vain sanoa, että kukin kouluttaa itsensä omiin tarpeisiinsa. Minulle amk oli haastavampi, toiselle yliopisto.
Mullakin kokemusta molemmista. Yliopistossa opiskelin sellaista alaa, että opetus koostui pääosin massaluennoista ja kirjatenteistä. Luennoitsijat olivat toki asiantuntijoita, mutta hyvin vähän sai henkilökohtaista ohjausta tai joutui itse tekemään mitään. Kandin työtä ja gradua lukuunottamatta kirjoitin koko kuuden vuoden yliopistourani aikana kaksi esseetä , muut kurssit suoritettiin tenttimällä.
Myöhemmin opiskelin amkissa, ja ainakin tämä koulutus jossa siellä opiskelin, oli ihan toista. Luennot ja niiden päälle työpajoja tai pienryhmätyöskentelyä. Lukemista ei tosiaan ollut yhtä paljon kuin yliopistossa, mutta paljon kirjoittamista, esitelmiä, keskustelua, omaa pohdintaa vaadittiin. Meininki ihan toinen kuin yliopistolla.
Amk vastasi tietysti enemmän työelämän tarpeeseen ja niin sen kai kuuluukin tehdä, yliopisto oli enemmän sellaista sivistävää koulutusta, josta ei ihan suoraan ole työssäni hyötyä. Kaikista ei voi tulla tutkijoita joten olisi tarpeen että yliopistoissakin herättäisiin siihen että koulutetaan ihmisiä enemmän työelämää varten. Ehkä tähän onkin jo viime vuosina herätty.
Sillä onhan paljon esimerkkejä siitä, että vanhempi ihminen jolla on enemmän kokemusta ja koulutusta jää rannalle, jos tarjolla on nuori vastavalmistunut.