Sinulle työsskäyvä äiti G.
1. Kun alle 10v lapsesi sairastaa, kuka häntä jää hoitamaan?
2. Vai jätätkö lapsesi yksin kotiin sairastamaan?
3. Oletko sinä vai joku muu hoitaja paras hoitaja sairaalle lapsellesi?
4. Jos lapsesi sairastuisi vaikkapa ma-iltana niin millä keinoin hankkisit hänelle hoitajan seur aamuksi tai sitä seuraavaksi?
Ja sinulla ei siis olisi sukulaisia, kavereita, naapureita, mummoja, kummeja, ukkeja ymsyms käytettävissä eikä MLL-systeemiä.
Nimim.luulin jo nähneei kaiken tällä palstalla näin 10v jälkeen mutta ei.
Kommentit (28)
1. Kun alle 10v lapsesi sairastaa, kuka häntä jää hoitamaan? Riippuu sairauden asteesta, jos vain lievaa flunssaa tms. lasta hoitaa au pair, jos vakavammin sairas, jaan itse kotiin.
2. Vai jätätkö lapsesi yksin kotiin sairastamaan? Ei tulisi mieleenikaan, se on sitapaitsi vastoin lakia asuinmaassani.
3. Oletko sinä vai joku muu hoitaja paras hoitaja sairaalle lapsellesi? Mina. Tosin meilla on kerran ollut myos koulutettu sairaan lapsen hoitaja kunnan kautta, joka oli varmasti ihan hyva myos.
4. Jos lapsesi sairastuisi vaikkapa ma-iltana niin millä keinoin hankkisit hänelle hoitajan seur aamuksi tai sitä seuraavaksi? Ja sinulla ei siis olisi sukulaisia, kavereita, naapureita, mummoja, kummeja, ukkeja ymsyms käytettävissä eikä MLL-systeemiä.
Meilla on tuo tilanne koska asumme ulkomailla. Tata varten meilla on au pair joka asuu kanssamme, ja lisaksi tosiaan asuinmaassamme on mahdollista saada kunnan kautta sairaan lapsen hoitaja kotiin. Jos lapsi olisi kovasti sairas tai sairaus vaatisi esim. laakarissa kayntia, jaisin itse kotiin tai mieheni jaisi.
1. Minä jään tai sitten vien mummuille. Riippuu työtilanteesta. Joskus on kiva jäädä sluibailemaan kotiin ihan, vaikkei ole edes kovin sairas (enemmänkin toipilas) ja mummukin pärjäisi kyllä. Pahasti sairaana siis itse jään ja tietysti mahataudissa, kun on niin tarttuvaa. Mies ei voi yrittäjänä jäädä.
2. En jätä. Tosin ikääkin vasta 6 ja 2.
3. Parasta tietysti, että saisi olla kotona eli hoitajana minä tai mies. Mummuja en päästä tänne päiväksi nuuskimaan paikkoja.
4. En hankkisi. Jos ei olisi mummuja, jäisin itse tai jos olisi työmatka tai joku ihan pakollinen kuvio, niin voisihan mieskin sitten jäädä, vaikka se maksaakin meille.
Ja olen ihan nousujohteisessa urassa, esimiestehtävissä asiantuntijaorganisaatiossa.
että isovanhemmat eläkkeellä ja asuvat suhteellisen lähellä. Lapset 11- ja 8-vuotiaat emmekä ole koskaan käyttänyt tilapäistä hoitovapaata. Toisaalta lapset myös olleet aika terveitä. Harvoin sairastelleet ei-kovin-vakavaa.
Jos näin ei olisi, toki työ- ja virkaehdot sallisivat jäädä alle 10-vuotiastani hoitamaan. Varmaankin pyrkisimme vuorottelemaan mieheni kanssa.
- Minä tai mies. Käytännössä tällä hetkellä kysymys ei ole relevantti, koska meillä mies jää vuodenvaihteessa hoitovapaalle - mutta ensi syksystä alkaen siis minä tai mies ottaa vapaata töistä. Kolme päivää saa kumpikin olla omalla ilmoituksella poissa, sen jälkeen tarvitaan lapselle lääkärintodistus.
2. Vai jätätkö lapsesi yksin kotiin sairastamaan?
- No en. Ihan vielä siis, kouluikäisen voisin kyllä jo jättää, jos tauti ei ole paha.
3. Oletko sinä vai joku muu hoitaja paras hoitaja sairaalle lapsellesi?
- Vanhempikin lapsi on vasta 3v, joten oma vanhempi on hänelle ehdottomasti paras hoitaja (nuorempi vuoden, eli hänelle varsinkin). Tietysti oma vanhempi on yleensä se ensisijainen hoitaja, mutta kyllä etenkin vanhemman lapsen ollessa kyseessä moni muukin tulisi kyseeseen. Varmasti turvauduttaisiin esim. isovanhempiin, jos asuisivat lähempänä, ja lasten eno ja kummit voivat tarvittaessa auttaa myös.
4. Jos lapsesi sairastuisi vaikkapa ma-iltana niin millä keinoin hankkisit hänelle hoitajan seur aamuksi tai sitä seuraavaksi?
- Omalla ilmoituksella voimme olla kolme päivää poissa töistä, joten ei tarvitsisi. Lisäksi isompien lasten kanssa mun työnantajalla on sopimus sairaan lapsen hoitopalvelun kanssa, sinne voi soittaa klo 8 mennessä sairauspäivän aamuna, jolloin hoitaja yleensä järjestyy. Esim. eskari-ikäisen kanssa voisin hyvin käyttää tätä mahdollisuutta. Mutta näin pienten lasten kanssa me vuoroteltaisiin miehen kanssa, ja itse voin tehdä jonkin verran etätöitä.
*Miehen työnantajan palkkaama hoitaja. Tällä hetkellä työnantajalla on sopimus mll:n kanssa eli sieltä hoitaja saapuu meille.2. Vai jätätkö lapsesi yksin kotiin sairastamaan?
*En jätä3. Oletko sinä vai joku muu hoitaja paras hoitaja sairaalle lapsellesi?
*Luotettava aikuinen on paras4. Jos lapsesi sairastuisi vaikkapa ma-iltana niin millä keinoin hankkisit hänelle hoitajan seur aamuksi tai sitä seuraavaksi?
Ja sinulla ei siis olisi sukulaisia, kavereita, naapureita, mummoja, kummeja, ukkeja ymsyms käytettävissä eikä MLL-systeemiä.
*No, meillä on tuo miehen työnantaja, jonka kautta homma hoituuNimim.luulin jo nähneei kaiken tällä palstalla näin 10v jälkeen mutta ei.
1. minä, mieheni tai mummo hoitaa
2. ei tulisi mieleenkään jättää yksin kotiin
3. samat kuin kohdassa 1.
4. samat kuin kohdassa 1.
1) Mies hoiti, jos ei sattunut olemaan töissä. Itse hoidin mahdollisuuksien mukaan.
2) Nykyään jätän joo. Noin iso (yli 12v) pärjää jo itsekseen.
3) Kyllä me miehen kanssa ollaan parhaat hoitajat lapselle..
4) En enää hanki. Joskus lapsen ollessa pienempi oli mamma kerran hoitamassa, muuten hoidettiin miehen kanssa vuorotellen.
ja maanviljelijäisänsä katsoo jossain töiden välissä, hengittääkö ja tarvitseeko apua. Isänsä töiden mukaan voi olla yksin vaikka 8 tuntia tai sitten ei ollenkaan.