Jos menee maha pömpöllään työhaastatteluun (kuten Mira), eikö työnantaja saa kysyä oletko raskaana?
Kommentit (15)
kertaakaan nähnyt tällaista:
Virkaan valitun täytyy olla pätevin.
oikeus tietää, onko työnhakija raskaana vai vaan läski. Kumpikaan tuskin etu.
tästä lakimiehen kirjoittamaa tietoa, että asiattomaan kysymykseen ei tarvitse vastata rehellisesti. Jos esim. kysytään onko perheenperustamissuunnitelmia, on ok vastata "ei". Tällä perusteella ei todellakaan voida purkaa työsuhdetta (toki työnantaja voi keksiä jonkun muun "perusteen").
Miten niin saa valehdella?? Kun saa työn ja sitten osoittautuu että on valehdellut, voidaan irtisanoa koeajalla. VAIKKA olisi raskaus se syy, mutta valheellista tietoa ei silti saa haastattelussa antaa varsinkin kun se on kysytty korrektilla tavalla eli "voitko sitoutua...".
Ihan normaalia small talkia, jos toinen tulee maha pystyssä, että ootatko vauvaa, voi että miten ihanaa, milloin on laskettu aika, okei, kiva kuulla, onko ihan ensimmäinen?
t. hr-asiantuntija
No tottakai saa! Ihan normaalia small talkia, jos toinen tulee maha pystyssä, että ootatko vauvaa, voi että miten ihanaa, milloin on laskettu aika, okei, kiva kuulla, onko ihan ensimmäinen?
Miten niin saa valehdella?? Kun saa työn ja sitten osoittautuu että on valehdellut, voidaan irtisanoa koeajalla. VAIKKA olisi raskaus se syy, mutta valheellista tietoa ei silti saa haastattelussa antaa varsinkin kun se on kysytty korrektilla tavalla eli "voitko sitoutua...".
Ei valehtele tai liioittele mitään?
Olin 7. kuulla ja myös sen näköinen mennessäni työhaastatteluun. Muistaakseni eivät mitenkään osoittaneet tajuavansa, että olen raskaana, eikä aiheesta keskusteltu (olen ihan normaalipainoinen). Sain työpaikan ja samassa firmassa olen edelleen, takana jo useita vuosia. Olihan raskauteni melkoinen yllätys, mutta loppupeleissä ei minkään maailmaan ongelma. Aloitin työni vuoden päästä siitä, kun tulin palkatuksi. Muista haastatelluista löytyi kätevästi sijainenkin. Itse olen erittäin sitoutunut työnantajaani ja erittäin hyvä työntekijä. En kuitenkaan usko, että olisin ollut samalla viivalla muiden hakijoiden kanssa, jos olisin heti kärkeen toitottanut raskauteni julki.
Mutta saa kysyä että milloin hakija voi aloittaa työt ja voiko sitoutua olemaan esim vuoden. Näin ne kierosti voi kiertää.
jos kysyy ihan selvästi näkyvää mahaa.... ;)
ulkopuolisen voi olla tosi vaikeaa tietää mahasta, onko se vauva vai jotain muuta (paitsi ihan loppuraskaudessa tietysti). Ja voihan olla että raskaana olija aikoo pitää vaan lyhyen loman ja vaikka puoliso jäädä hoitamaan lasta. Siksi tuollainen voiko sitoutua- kysely on minusta ihan ok. Vauvastahan ei saa kysyä.
Mutta saa kysyä että milloin hakija voi aloittaa työt ja voiko sitoutua olemaan esim vuoden.
työhaastettalussa saa kysyä työhön liittyviä olennaisia kysymyksiä. Ja lain mukaan raskauden perusteella ei saa syrjiä.
Eli jos kysyy, mutta ei palkkaa kyseistä henkilöä pitää kyetä perustelemaan, että palkaamattomuus ei johtunut raskaudesta. Voi olla aika vaikea todistaa tätä, varsinkin, jos on itse kysellyt raskaudesta. Silloinhan on jo itse kysymyksellään todistanut, että raskaus vaikuttaisi päätökseen, jota se ei siis lain mukaan saa.
työhaastettalussa saa kysyä työhön liittyviä olennaisia kysymyksiä. Ja lain mukaan raskauden perusteella ei saa syrjiä.
Eli jos kysyy, mutta ei palkkaa kyseistä henkilöä pitää kyetä perustelemaan, että palkaamattomuus ei johtunut raskaudesta. Voi olla aika vaikea todistaa tätä, varsinkin, jos on itse kysellyt raskaudesta. Silloinhan on jo itse kysymyksellään todistanut, että raskaus vaikuttaisi päätökseen, jota se ei siis lain mukaan saa.
Kun saa työn ja sitten osoittautuu että on valehdellut, voidaan irtisanoa koeajalla. VAIKKA olisi raskaus se syy, mutta valheellista tietoa ei silti saa haastattelussa antaa varsinkin kun se on kysytty korrektilla tavalla eli "voitko sitoutua...".
Jos hakee yksityiseltä jotain työpaikkaa, niin siinä ei voi valittaa, vaikka olisi kuinka epäpätevä valittu hommaan. Ja työnantaja voi kysyä raskauden suunnitteluja, vaikka moraalisesti se ei ole oikein. Ei työnantajaa siitä voi haastaa oikeuteen. Yksityisellä on viidakon lait.
Virkaan valitun täytyy olla pätevin. Ja nämä työpaikat täytyy olla julkisessa haussa.