Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kehoitti aloittamaan soseet, mutten haluaisi vielä. Vauvalla on ikää 4kk.

Vierailija
18.10.2005 |

Painokäyrä on notkahtanut alaspäin ja lapsi syö tiheästi. Olen tähän asti vain imettänyt, mutta nyt pitäisi aloittaa perunan anto. Mitä mieltä olette? Mikä on se syy, että nykyään kehoitetaan täysimettämään puolivuotiaaksi asti, kun se ennen oli 4kk?

Kommentit (37)

Vierailija
22/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärsin, että vauvasi on rimpulamallinen, kun sanoit että menee reilusti alakäyrillä.

Vierailija
24/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan lasta näkemättä. Lääkärit voitaisiinkin panna viralta kokonaan, mitä niillä enää tekee kun on tämä Aihe vapaa palsta.

Vierailija
25/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä ymmärsin, että vauvasi on rimpulamallinen, kun sanoit että menee reilusti alakäyrillä.

Ja juuri siksi että lapseni ei ole rimpulamallinen vaan oikein hyvinvoivan näköinen en haluaisi lääkärin suosituksista huolimatta vielä aloittaa perunan antoa.

Ja lapseni ei todellakaan ole provo :-) Hassua, että joku niin luulee.

-ap

Vierailija
26/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin perustelemaan (ei osannut) ja latasin imetystietoutta niin että veti tätin hiljaiseksi. Lapsi oli täysimetyksellä 6kk ja yläkäyrillä mennään tällä hetkellä.

Tsemppiä ap, hanki itse tietoa ja keskustele ihmisten kanssa jotka tietävät enemmän kuin joku imetykseen perehtymätön lääkäri, jota jotkut valitettavasti pitää jumalina...

Vierailija
27/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk ikä on SUOSITUS, mutta jokainen on kuitenkin yksilö. Onko kenelläkään faktatietoa, mihin WHO:n ikäsuositus perustuu? Esim. kehitysmaissa täysimetys on varmasti hygieniasyistä terveyden kannalta suositeltavaa. WHO ei kuitenkaan voi antaa maakohtaisia suosituksia vaan yleisen suosituksen. En siis väitä, etteikö 6kk täysimetys olisi hyvä asia, aina se ei vain ole mahdollista. Suositukset myös muuttuvat ajan kuluessa, kuka tietää mitä suositellaan viiden vuoden päästä?

Vierailija
28/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin vain tehdä niin kuin on lapselleni parasta ja se on vaikeaa kun toiset tahot sanoo toista ja toiset vallan toista. Yksittäinen lääkärikin voi hyvin erehtyä.

-ap

Vierailija
29/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kaksvuotiaalle kehotettiin antamaan soseita kanssa 4-kuukautisena. Annoin tunnollisesti, vatsakipujahan siitä tuli. Luotin Äidinvaistoon ja yritin kuukautta myöhemmin paremmalla menestyksellä. Luullakseni kuusi kuukauttakin riittää, eikös se ole suositus.Vierailija:

Painokäyrä on notkahtanut alaspäin ja lapsi syö tiheästi. Olen tähän asti vain imettänyt, mutta nyt pitäisi aloittaa perunan anto. Mitä mieltä olette? Mikä on se syy, että nykyään kehoitetaan täysimettämään puolivuotiaaksi asti, kun se ennen oli 4kk?

Vierailija
30/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvalle tulee maha kipeäksi, niin sitten ei sosetta. En kuitenkaan voi uskoa, että kerrasta jotkut nukat vaurioituu. Lääkäriä kannattaa kuunnella, mutta käyttää myös omaa harkintaa.

Vierailija
31/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä 70-luvun vauva sain appelsiinimehua 2 vkon ikäisenä. Ei ole tähän päivään mennessä tullut yhtään ruoka-aineallergiaa tms. Veljeni 80-luvun lapsi sai soseita 2-kuisena, koska se oli sen ajan suositus. Esikoiseni 3-v. aloitti soseet 4 kk, koska se oli sen päivän suositus. Silloin imetysfanaatikotkin aloittivat samaan aikaan lisäruuat. Nyt pitäisi sitten odottaa pari kuukautta lisää. Suositus on suositus eikä mikään kiveen hakattu totuus. Voitte olla ihan varmoja että suositus on taas erilainen esim. 3 vuoden päästä. Jokainen siis tehköön niin kuin parhaaksi näkee.

Vierailija
32/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on terve ja voi kaikin puolin hyvin, voit rauhassa jatkaa imetystä ja unohtaa lääkärin höpinät. Meilläkin nlalääkäri käski antaa vatsavaivaiselle 3 kk:n ikäiselle soseita. Ajattelin heti, että no jo on nuija lääkäri. Vauvan masuvaivoihin auttoi, kun itse lopetin maitotuotteiden käytön. Muutenkin voin sanoa, että idioottimaisimmat ohjeet olen lastenhoitoon saanut lääkäreiltä.

Vierailija
33/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin vauvasi voi hyvin, kasvaa kutakuinkin tasaisesti, nukkuu hyvin (se ei tarkoita koko yötä putkeen tms;)) ja on virkeän oloinen niin voit luottaa siihen että äidinmaitosi hänelle riittää!

Kuten joku sanoikin jo, niin useimmat kiinteät ovat heikompia ravintoarvoiltaan ja energiamääriltään kuin äm joten se ei tuo(ne) pomppausta ++käyrälle vaan tod.näk menisitte syteen liian varhain aloitettujen kiinteiden aiheuttamien vatsavaivojen yms vuoksi.

Lääkäreiden koulutus vain sivuaa aihetta imetys, lisäksi he tuntuvat tuojottavan patologisen yksioikoisesti SLY:n kirjoittamia tekstejä asiasta eli niissähän sanotaan että maassamme olisi imetys-suositus 1v ikään saakka yms mutta samalla he myöntävät että se lause pohjaa siihen ettei lyhyemmän aikaa imettävät äidit potisi ns huonommuutta yli 1v imettäviä kohtaan.

Mitä tulee 6kk täysimetys-suositukseen niin sehän tuli maassamme käytäntöön vasta tämän vuoden puolella toisin kuin monissa muissa maissa (tulemme monissa asioissa jälkijunassa), suositus pohjaa WHO:n ja Unicefin laajoihin, monikansallisiin tutkimuksiin ja se koskee kaikkia maailman maita ei vain kehitysmaita.

Suositus pohjaa siihen tietoon mikä heille on kertynyt siitä mikä on alle 6kk imeväisen ideaali ravinto ja mikä on sen ikäisten kehityksellinen taso vatsalaukun, suolistonukan, suoliston yms kohdalla.

Joten jatka vain rauhallisin mielin täysimetystäsi ja koeta pistää painostukset muuhun toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Hieman aihetta ohittaen minusta on jo perin huvittavaakin se kuinka 4kk nlassa viimeistään aletaan tuppaamaan niitä kiinteitä ja aina sen on oltava se ilmeisesti niin ylivertainen peruna;) viis siitä että se aiheuttaa usein vatsavaivoja suuren tärkkelysopitoisuutensa vuoksi.

Kotimaisuus ajaa siis lapsen vatsan hyvinvoinnin edelle jos hieman kärjistetysti sanotaan.

Olisitpa nähnyt nlan terkan ilmeen kun olen lapsieni kanssa käynyt 6kk nlassa ja äm oli " vielä" silloinkin se ainoa ruoka:o)

Joten tsemppiä!

Vierailija
34/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hassua, kun Sly:n mielipide on tämä WHO:n tutkimuksista.

" Tämä päätös perustuu WHO:n asiantuntijakonsultaatioon (A54/INF.DOC./4). Asiantuntijat perustavat suosituksensa suhteellisen laajaan kirjallisuuskatsaukseen rintaruokinnasta. Tutkimukset tosin vaihtelivat laajuudeltaan ja laadultaan ja olivat pääosin pieniä ja suppeita. "

Mitä tulee 6kk täysimetys-suositukseen niin sehän tuli maassamme käytäntöön vasta tämän vuoden puolella toisin kuin monissa muissa maissa (tulemme monissa asioissa jälkijunassa), suositus pohjaa WHO:n ja Unicefin laajoihin, monikansallisiin tutkimuksiin ja se koskee kaikkia maailman maita ei vain kehitysmaita.

Suositus pohjaa siihen tietoon mikä heille on kertynyt siitä mikä on alle 6kk imeväisen ideaali ravinto ja mikä on sen ikäisten kehityksellinen taso vatsalaukun, suolistonukan, suoliston yms kohdalla.

Vierailija
35/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloin saamaan muutaman vkon iässä appelsiinimehua ja 2kk iässä raasteita ym. Ja siitäpä alkoikin huutokonsertti jota kesti pitkin vuorokautta 3kk ajan. Eräässäkin valokuvassa köllin 4kk ikäisenä nakuna saängyllä ja vatsani on aivan sairaan pömpöllään, ihan kuin olisi jollakin pruutattu ilmaa sisukseni täyteen joten ei ihme että huusin.

Siltikään en sanoisi että kun minulle tuli pahoja vatsavaivoja niin niitä tulee sitten kaikille tai edes useimmille mutta sen uskallan sanoa että ei ne kiinteät kovin varhain aloitettuna voi mitenkään olla lapsen vatsalle/suolistolle hyväksi, sen todetakseen ei edes tarvitse mikään asiantuntija WHO:lta tms olla.

Minun esikoiseni täytti juuri muutama pvä sitten 4v ja hänen syntyissään täysimetys-suositus oli 4-6kk.

Minä en muuten usko että täysimetys-suositus tai imetys-suositukset ylipäänsä kovinkaan kummoisesti enää muuttuu mutta aika tietty näyttää...

Vierailija
36/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/37 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

hassua, kun Sly:n mielipide on tämä WHO:n tutkimuksista.

" Tämä päätös perustuu WHO:n asiantuntijakonsultaatioon (A54/INF.DOC./4). Asiantuntijat perustavat suosituksensa suhteellisen laajaan kirjallisuuskatsaukseen rintaruokinnasta. Tutkimukset tosin vaihtelivat laajuudeltaan ja laadultaan ja olivat pääosin pieniä ja suppeita. "

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme