Minkälaista palvelua haluaisit saada pienemmässä liikkeessä? ov
Ottaisin mielellään vinkkejä vastaan myyjänä.
Kun tulet kauppaan sisälle ja katselet hyllyjen vieressä tuotteita, pahastutko jos myyjä kyselee että: "voisinko auttaa?" en tietenkään jää roikkumaan jos asiakas sanoo haluavansa katsella.
Vai haluatko rauhassa katsella ja kysyä itse apua jos tarvetta.
Mielellään haluan auttaa asiakkaita ja neuvoa.
Kommentit (10)
pienissä liikkeissä nimenomaan siksi, että niissä saa palvelua. Stressaannun noissa hehtaarihalleissa, joissa asiakkaan pitää itse metsästää myyjä jostain ja sen jälkeen suurinpiirtein pahoitella että vie hänen aikaansa. Pidän itse huolen siitä, että tulen ostoksille kaikessa rauhassa enkä ruuhka-aikaan, ja olen ilahtunut että saan myyjän kanssa keskustella tuotteista ja miettiä mikä niissä on parasta. Mielelläni maksan siitä hyvästä vähän enemmänkin.
minusta riittää, että myyjä sanoisi vaan hei, osaan kyllä itse pyytää apua tarvittaessa.
eikä tarjoa apuaan. Katselen mieluummin yksin. Voi myös sanoa jotain yleistä, vaikka säästä.
Itse tervehdin asiakasta. Annan asiakkaiden katsella rauhassa. Olen ajatellut että ei asiakkaat nyt niin ujoja ole jos he haluavat kysyä tuotteesta jotakin.
En nimittäin itse tykkää siitä että liikkeeseen astuessani myyjä tulisi hengittämään niskaan.
Halusin vain saada muita mielipiteitä.
ap
että saan rauhassa katsella, osaan kysyä apua jos sitä tarvitsen :) En kaipaa ketään viereen selostamaan "tämä on niin kiva kannu" tai "oikein näppärä solki tässä" jne. Pidän siitä että saan rauhassa kiertää kaupan ja jos jotain haluan tietää niin kysyn itse. Tosin tässä voinee olla sukupolvien välisiä eroja, joku iäkäs ihminen kaipaa ehkä enemmän sitä sosiaalista puolta kaupassa asioidessaan, niinkuin "ennen vanhaan" oli tapana.
Olen itsekin myyjähommissa ja joskus esimiesten painostus ärsyttää. Jokaista asiakasta pitää kuulemma lähestyä "Voinko auttaa?" -kysymyksellä. Idea on varmasti ihan hyvä, mutta työskentelen isossa liikkeessä, ja en voi aina tietää, onko joku kollega jo lähestynyt asiakasta samoissa merkeissä. Niinpä siis joku asiakas saattaa saada yhdellä kauppakäynnillä useita "Voinko auttaa?" kysymyksiä! Itse asiakkaana saisin halvauksen sellaisesta!
että "palvelu" saattaa olla mitä tahansa...
Tällaista toivoisin:
-tullessani YSTÄVÄLLINEN tervehdys, siis ei sellainen että mitäs tulit häiritsemään ja koskemaan minun tavaroihin, kuitenkaan et osta mitään! (Tämä on jostain syystä tosi yleistä antiikki- ja vanhantavarankaupoissa. Vasta kun tuntee myyjän usean käynnin jälkeen muuttuvat mukaviksi.)
-Kerro jos voin auttaa; olen täällä jos tarvitset tms. huikkaus on kiva. En halua, että tullaan niskaan huohottamaan tarvitsenko apua...
-jos pyydän apua se saisi olla ystävällistä, mutta ei tyrkyttävää
-haluan poistua hyvillä mielin vaikka en ostaisikaan mitään: on ärsyttävää, jos huomaa, että myyjää korpeaa
-kun poistun (ostettuani tai en) olisi kiva kuulla mukava toivotus, ja myös toivotus tulla uudestaankin.
Tällaisia :)
Olen siis vähän aloittelija näissä myyntihommissa:)
ap
kassan takaa: "Sano vain jos tarvitset apua." Ja iloisesti!