Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu olla itseään nuoremman esimiehen alainen?

Vierailija
11.12.2010 |

Itse olen 26, joten en ole vielä moista kokenut. Sen verran korkea on koulutuskin, ettei ihan heti liene edessäkään. Mutta, joskus kuitenkin!

Miehellä esimiehet usein olleet häntä paljon nuorempia. Tuli mieleen, että mulle sellainen aiheuttaisi aivan varmasti ongelmia auktoriteettikunnioituksessa.

Kun esimies ja alaiset ovat yhtä fiksuja ja yhtä koulutettuja, ainoa looginen ero tuntuu olevan ikä ja sitä kautta tullut pidempiaikainen kokemus. Jos joku "vertaiseni" laitettaisiin mulle esimieheksi, kapinoisin varmasti (vähintään sisäisesti).

Syy miksi mietin tätä, on se että itsellä mahdollisesti esimiestehtävät edessä, jossa alaiset voivat helposti olla saman ikäisiä kuin minä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asetelmaa edes synny.

Tässä juuri töissä pohdittiin että kuinka moni esimies tekee lomamatkoja yhden alaisensa kanssa, käy konsertissa toisen kanssa. Me ollaan kaikki samaa joukkuetta ja jokaisella on oma tehtävänsä.

Fiksut aikuiset jotka kantavat vastuunsa eivät tarvitse tuollaista auktoritääristä esimiestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimiestehtävän hoitaminen ei katso ikää.

Vierailija
4/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuten siihenkin, että esim. lääkäriin mennessään lääkäri on itseään nuorempi yms.

Vierailija
5/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kylläkin on ollut itseni ikäisiä. Nykyinen esimieheni on vuoden vanhempi ja hänellä on sama koulutus. Pidän häntä erittäin hyvänä esimiehenä - suhteemme on kaverillinen mutta silti ehdottomasti niin että hän on pomo ja minä alainen. Jos olemme eri mieltä jostain asiasta niin keskustelemme siitä rakentavaan ja tasa-arvoiseen sävyyn, mutta ellei yhteistä näkemystä synny niin hän ilman muuta päättää miten asiassa lopulta toimitaan. Samoin minulla on täysin oikeus odottaa häneltä "esimiespalveluja": aikaa, apua ja osallistumista, toisin kuin kollegoiltani joilla ei ole minua kohtaan mitään velvollisuuksia.

Ikäkysymys ei ole koskaan ollut välillämme olennainen. Esimieheni oli alle 30-vuotiaana jo toimitusjohtaja, joten hänellä on vankka kokemus johtamisesta, toisin kuin minulla. Ei auktoriteettiongelmaa.

Minulla on sen sijaan kyllä ollut auktoriteettiongelmia sellaisen esimiehen kanssa, joka on minua selvästi vanhempi mutta minun nähdäkseni vähempään pystyvä.

Vierailija
6/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotenkin tosi kummallista olla itseään paljon nuoremman lääkärin puheilla, musta tuntuu silloin melkein kuin oltaisiin kaikki lapsia jotka esittävät näytelmää siitä miten aikuiset tekevät työtään...

Eihän sille mitään voi, mutta tuntuu silti tosi oudolta.

ihan kuten siihenkin, että esim. lääkäriin mennessään lääkäri on itseään nuorempi yms.

Vierailija
7/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähiesimiehet ovat olleet fiksuja ja osanneet myös kuunnella kokeneempaa. Miestutuilla on ollut enemmän onglemia, koska nuoret DI-kollit ovat tulleet suoraan koulusta esimieheksi ja käyttäytyneet kuin maailmanvaltiaat...kun nillä parilla esimies/johtamiskursssilla ei oikeasti tule hyväksi esimieheksi...ainoastaan ajalla ja kokemuksella..

Vierailija
8/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten pomoni oli 5 vuotta nuorempi - meistä tuli lopulta pari:D Nykyiset pomoni ovat 2v ja 6v nuorempia mutta miehet vanhenee nopeammin joten tuskin sitä kukaan ihmettelee. Eri asia jos nyt tulisi joku parikymppinen pomottamaan, ei ihan onnistuisi

Vierailija
9/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on esimies jolla on vähemman ikää kuin itselläni työkokemusta.

Turhaahan siinä tilanteessa on alkaa mitään kättä vääntämään. Hän hyväksyy ylivoimaisen ammatitaitoni ja kunnioittaa sitä, kun taas minun tulee olla avoin uusille ideoille, toimitatavoille ja haasteille.

Vierailija
10/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa uusi suuri pomo on pari vuotta nuorempi, entinen ammattiliittoaktiivi kaveri:-). Lähin esimieheni oli 28 v kun valittiin virkaansa joku vuosi sitten. Kiitteli mua kerran siitä, ettei mulla näytä olevan ongelmia sen suhteen, että määräyksiä antaa nuorempi. Niin kauan kun pomo tekee työnsö hyvin ja kantaa asemansnsa tuomat vasttut, niin iällä ei ole merkitystä. Ryhmänvetäjäkin meillä on nuori, en haluaisi sen hommia. Siis osaamme samat hommat ja tuuraankin häntä joskus. Onneksi mun ei tarvitse vastata kehittämisestä, siis sen teknisestä puolesta ja etsiä ongelmaratkaisuja. Arvostan hänen tietotaitoaan ja vastuunkantoaan.

Vierailija
11/11 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on samantasoinen koulutus, työkokemuksenkin määrä on aika sama.

Ei mua mitenkään haittaa, että esimies on mua nuorempi. En mä kyllä häntä minään "auktoriteettina" pidä (vähän vanhanaikainen ajattelutapa ap:lla)....me jutellaan asioista ja mä saan vaikuttaa ratkaisuihin. Voin sanoa, jos olen jostain eri mieltä.

Esimies vastaa kokonaisuudesta ja hänellä on työnjohtovastuu ja -oikeus.