Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni sai liikunnasta 6, onko oikein? On kiltisti tunnilla

Vierailija
10.12.2010 |

mukana, huono joukkuelajeissa. Juoksussa oli luokkansa 2. paras, myös pojat mukaan lukien. Voimistelussa myös hyvä ja notkea ja osaa ainoana luokasta seisoa päällään. Mutta siis surkea jalkapallossa jne, on sellainen arka ja heiveröinen. Ei kovin kannustavaa tuollaine arviointi:(

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin telinevoimistelua ja tanssia, joita liikkaope rakasti. Pelasin joukkueessa pesäpalloa ja jalkapalloa, rakastin muitakin joukkuepelejä ja olin niissä hyvä, uimisesta pidin ja olin siinä hyvä, luistelussakin olin hyvä, ja juoksemisessa.

Mutta koska opettaja valmensi telinevoikkaa ja rakasti itse tanssia niin liikkatunnit oli pelkästään niitä!

Vierailija
2/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tyytyä antamaan hyväksytty/hylätty -merkintä. Numeroarvostelu hyvin harvoin toimii tässä lajissa ja arvosteluperusteet ovat todella hatarat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haettaessa, ellei sitten hae liikunta-alalle, ja se tuskin kiinnostaa huonosti liikunnassa pärjääviä.

Vierailija
4/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli erilaisia joukkuepelejä. Yksilölajien tunteja on vähän. Totta kai numerot painottuvat samalla tavalla. Olisi väärin, että ne lajit, mitkä kattavat 70 % tunneista olisivat numerossa vain 30 %.

Meillä kyllä 5 luokkalaiselta arvioitiin esim käsinseisonta ja kärrynpyörä.

Liikunnanarvosanassa arvioidaan kuitenkin kokonaisuudessaan oppilaan aktiivisuutta ja liikunnallisuutta. Liikunnallisuuteen tarvitaan paljon enemmän kuin juoksutaito ja päälläseisonta.

Vierailija
5/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa joukkuelajeissa ei tarvitse olla hyvä. Riittää, että osallistuu ja yrittää silti. Siitä pitäisi tulla hyvä numero.

Itse olin huono joukkue lajeissa en osallistunut kunnolla niihin. Sain kuitenkin aina kasin liikunnasta sillä perusteella, että juoksin lujaa.

Oma arka poikani on kolmannella ja ei yhtään liikunnalinen. Saa nähdä sitten kun alkavat saada numeroita todistukseen, että miten huonon numeron saa.

Vierailija
6/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antoi 9-10 kaikille jotka harrastivat voimistelua tai taitoluistelua vapaa-ajalla.

Muille sitten enintään se 8, ihan sama kuinka aktiivinen oli.

Niin ja kyseinen ope oli mukana jossain naisvoimistelu hässäköissä -yllätys.

Ei jäänyt traumoja mutta kyllä silloin tuollainen epäreiluus otti päähän.

Ap:n kohdalla kysyisin vielä uudelleen, tuon ikäiselle lapselle varmasti merkitsee paljonkin se numero ja ensisijaisesti koululiikunnan tarkoitus on kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan.

Ei se numero voi olla jostain jalkapallosta kiinni.

Vierailija
7/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvosteluperusteinaan asennetta (osallistumista) ja kuntotestiä. Minäkin, joka harrastin kilparatsastusta ja olin täysin surkea pallolajeissa, aloin saada kunnon numeroita.

Vierailija
8/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että liikunnan numerolla ei ole pienintäkään merkitystä ellei sitten lähde opiskelemaan esim. liikunnanopettajaksi. Ja muutenkin, liikunta kouluaineena on uskonnon jälkeen toiseksi turhin. Sanot vaan tytöllesi, että unohtaa koko asian ja jatkaa liikuntaharrastuksiaan, joista saa iloa ja hyvää kuntoa. Idioottia edes antaa liikunnasta numeroa, varsinkaan alakoulussa.

Vierailija
9/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kympin ne jotka harrasti joukkuevoimistelua.

Ope oli eläkkeelle jäämässä oleva entinen kilpavoimistelija:D

Nykyään jo naurattaa,silloin sarmitti monta kertaa

Vierailija
10/38 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sentään. Mutta yläasteen liikunnan opettaja kutsui minua vielä ysilläkin väärällä nimellä toisinaan (vuotta vanhemman hyvän ystäväni nimellä).

Numeron kertoessaan ja sitä perustellessaan kertoi kaikkien osioiden arvostelut joista numero koostui, siis tyyliin luistelusta ja hiihdosta 9 (jalkavaivani takia en luistellut kertaakaan ja talven aikana oli hiihdetty kaksi kertaa joista ainakin toisen olin pois ja olen tosi surkea hiihtäjä...), joukkuepeleistä 9 jne. Eli minä innokas osallistuja tunneilla sain numeron 9 vaikken ollut koskaan harrastanut koulun ulkopuolella mitään ohjattua liikuntaa ja jaksoin juosta korkeintaan kilometrin jne.

Koin että numero tuli arpomalla mutta minulla oli tosi hyvä tuuri näissä arpajaisissa...

Vierailija
11/38 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin se että yrittää edes vähän vaikka ei kiinnostaisi eikä ole hyvä, eikä aiheuta häiriötä tms. päänvaivaa niin kyllä seiskan pitäisi olla varma.

Vierailija
12/38 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona sille olisi se, että oikeasti tärkeimpänä arvosanakriteerinä olisi asenne/yrittäminen/innokkuus/varusteiden mukaanottaminen. Koululiikunnan tulisi myös olla monipuolista ja lainaan Marjo Matikainen-Kallströmia:

Matikainen-Kallström toivoo, että koululiikunnassa keskityttäisiin lapsien ja nuorten tutustuttamiseen eri liikuntamahdollisuuksiin. Hänen mukaansa arvostelu kuului vain kilpaurheiluun.

Vierailija
13/38 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on arviointiperusteet eli mitä numeroon 6 vaaditaan ja mitä numeroon 7 vaaditaan. Pyydä nähdä nämä perusteet. Ihmetyttää nimittäin, että neljäsluokkalainen saa liikunnannumeroksi 6, jos kuitenkin osallistuu ja tekee jotain. Omakohtainen kokemukseni on, että numero 6 alakoulussa tulee sellaisille, jotka eivät ole pätkääkään kiinnostuneita eivätkä juurikaan tee mitään tunnilla. Numero 5 tulee sitten täysin negatiivisesti suhtautuneille. Näkisinkin, että 7 olisi lähempänä oikeaa numeroa ja kertoisi jotain lapsesi osaamisesta.

Mutta nuo arviointiperusteet ja opetussuunnitelma kannattaa nyt ensin tarkistaa, ja sen jälkeen kysyä opettajalta lisätietoa. Jos neljäsluokkalaisten syksyyn on kuulunut pallopelit, niin numero on ymmärrettävämpi - joskin edelleen asenne on mielestäni se tärkein, ei se, osaako lajia vai ei. Jotenkin tuntuu, että opelta on nyt vähän jotain hukassa. Mutuna sanoisin, että kyllä siihen neljäsluokkalaisten syksyyn kuuluu esim. yleisurheilua (juoksu), suunnistusta ja sitten myös niitä pallopelejä. Tarkista se opetussuunnitelma, koska ne pallopelit eivät voi olla määräävässä asemassa, jos opetussuunnitelmassa sanotaan toisin. Ja opettajan on opetettava opetussuunnitelman mukaan.

Vierailija
14/38 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kympin ne jotka harrasti joukkuevoimistelua.

Ope oli eläkkeelle jäämässä oleva entinen kilpavoimistelija:D

Nykyään jo naurattaa,silloin sarmitti monta kertaa

Vierailija
15/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli aina 7 ja kerran 6, mutta silloin oli telinevoimistelua, joista lintsasin. en osannut mitään lajia hyvin, olin lihava enkä suostunut koskaan suihkuun.

Vierailija
16/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunnasta 7. Hän harrastaa liikuntaa todella paljon, voitti mm. esteratsastuskisat tänä syksynä. Tanssii myös jazztanssia ja talvella lumilautailee päivittäin. Tykkää koululiikunnasta mutta ei nyt ole mikään haka esim. koripallossa kun ei ole sitä koskaan pelannut. Mutta innokkaasti mukana kyllä. Ja numeroksi tulee 7. Ei tosiaankaan kovin kannustavaa. Tietenkään opettaja ei voi antaa numeroa vapaa-ajalla tapahtuvasta liikunnasta, mutta näkyyhän se lapsesta jos on ikänsä harrastanut. Ei ole muuttunut koululiikunnan arviointi omista kouluajoista mihinkään. Meillä tuli Cooperin testin tuloksen perusteella suoraan liikuntanumero. Ihan sama miten hyvä olisi jossain muussa ollut kuin siinä juoksussa.

Vierailija
17/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasin saa, jos on kaikki asianmukaiset välineet edellisen lisäksi, siis sukset ja luistimet ja muutkin varusteet.

Mun tytär on hidas, ylipainoinenkin hiukan ja aika onneton suoraan sanottuna jossain lajeissa mutta sisukkaasti ja innolla mukana aina---> liikkanumero on ollut aina kasi tai jopa ysi

Vierailija
18/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuen:(

Vierailija
19/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä lapsesi on tästä mieltä - harva lapsi haluaa, että äiti seurailee koulussa tunteja.

Jos taas et ole niitä seurannut niin et myöskään voi tietää, mitä tunneilla on tapahtunut ja miten lapsesi on niillä käyttäytynyt.

Vierailija
20/38 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arviointikeskustelun yhteydessä. ap