Mitä arvelette, miksi niin monilla on nykyään vatsavaivoja (turvotusta, kipuja, yms)?
Tuntuu, että joka toinen valittelee nykyään vatsavaivojaan. Löytyy närästystä, vatsan turpoamista, kipuilua, kovaa tai löysää vatsaa. Syödään maitohappobakteereita, lääkkeitä, karpataan, jne. helpottaakseen näitä vaivoja.
Mutta mistä ne vaivat johtuu? Miksi näitä tuntuu nykyään olevan niin monilla?
Itse veikkaan, että lisäaineilla on jotain tekemistä näiden kanssa. Minä en esimerkiksi voi syödä enää ollenkaan hesen, mäkkärin, buffan tms pikaruokalan sapuskaa, maha turpoaa kivikovaksi ja kipeäksi palloksi saman tien ja koko loppupäivän oksettaa. Kotiruuasta ei näin käy. Toisaalta onko ikä tehnyt tehtävänsä myös? Ei mulla alle 30-vuotiaana ollut mitään tällaisia ongelmia, eikä tietääkseni ollut kellään tutullakaan.
Kommentit (9)
syötiin vähemmän vihanneksia ja enemmän vaaleita jauhoja yms. Mutta varmaan liikuttiin enemmän, niin suolistokin toimi paremmin.
kaikki nuo on moskaa ruoansulatusjärjestelmälle. Itse puhtaista, rehdeistä aineksista tehty ruoka kunniaan.
aiheuttavat paljon toiminnallisia vatsavaivoja, samoin masennus. Ihmiset myös voivat syödä epäsopivaa ravintoa ja monille hiilihapolliset juomat, kahvi ja alkoholi aiheuttaa närästystä ja vatsavaivoja. Ihmiset käyttävät aika runsaasti alkoho9lia nykyisin, mikä vaikuttaa vatsan limakalvoihin ja ruoan sulatukseen.
Esim paappani ei syönyt puuroja, leipää etc. Ei koskaan sanonut ettei vatsa kestäisi mutta järjestelmällisesti kaikki pois jätetty sisälsi paljon gluteinia. Keliakia? Nyt vaan puhutaan, testataan ja todetaan enemmän.
Suurin osa tekee istumatyötä ja kotonakin istutaan, kone pesee tiskitkin ja joka paikkaan mennään autolla.
Epäsäännölliset ruokailuajat
Einekset
Ei liikuntaa
Mitä se muuta vaatii.
Eipä silti että olisin itse mitään tällaista ilmiötä huomannut.
ehkä mun mielestä :) Ja toisekseen, kaiken maailman Actimelit on saanut ihmiset kuvittelemaan, että kaikilla kuuluu jotain remppaa vatsassa olla ja sitä pitää jotenkin hoitaa. Siellä on iso suolisto, joka joskus vähän reagoi siihen, mitä puskee itsestään läpi. Kaikkea ei tarvitse kuuluttaa maailmalle, eikä kaikkeen tarvita hoitoa. Vähän sietokykyä vain.
miksi minä olen aina kipeä? vähän väliä joku tulehdus jossain, jossei muuta niin epämäärästä nuhaa ja tukkoisuutta.
vastaus enpä tiedä. ehkä johtuu elämäntavoista, ehkä jostain muusta.
liikaa huonoja hiilihydraatteja jotka ovat ravintosisällöltään täysin tyhjiä.