Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään aloitan jouluruokavalmistelut! Apua!!

Vierailija
09.12.2010 |

Näinhän se lukemani mukaan on tapana annanpäivänä aloittaa!

Mutta olen nuori emäntä joka on yleensä viettänyt kaikki joulut loisena omien tai miehen vanhempien vieraana eli ainoa huoli on ollut nuo joululahjat.

Tänä vuonna kuitenkin rohkaistuin ja kutsuin ensimmäistä kertaa molempien vanhemmat, siskot ja veljet meille kylään Joulupäivänä. Laittamista on siis paljon, mutta tietämys melko keskinkertaista tasoa.

Mitenkäs siis av-mammat olette jouluvalmistelut hoitaneet?

Päänvaivaa on minulle aiheuttaneet ainakin seuraavat seikat:

-laatikot: kannattaako vai ei kannata pakastaa? Pakastanko raakana vai kypsänä? Vai voisiko ne vain paistaa valmiiksi esim. neljä päivää ennen joulua ja säilyttää joulupäivään asti jääkaapissa, sitten vaan joulupäivänä uuniin.

-kinkun valmistus: vie tuntikausia. Voisinko paistaa kinkun esim. edeltävänä päivänä ja joulupäivänä vain kuorruttaa ennen vieraiden tuloa. Kauan kinkkua pitää oikeaoppisesti sulattaa ennen paistamista? Sulatetaanko se jääkaapissa vaiko huoneenlämmössä?

-onko joululimppu pahaa, jos teen sen tänään, laitan pakkaseen ja otan joulupäivän aamuna sulamaan? Vai Kannattaako se mieluummin leipoa vasta joulupäivän aamuna alusta loppuun?

Kuinka saan kaikki eri aikaan uunissa paistetut ruuat pysymään lämpöisinä iltaan asti? Voiko kinkun antaa jäähtyä ja pitää vain laatikoita uunissa lämpimässä? Tuntuu ettei yksi uuni riitä millään kaikkeen...

Voi voi... jännittää, pelottaa ja hirveästi! Kaipaisin apua muilta kokeneemmilta mammoilta, että kuinka jouluvalmistelut olisi parasta hoitaa. Kertokaa kuinka itse olette toimineet. Kaikki vinkin vain kehiin!

Vinkkien pohjalta osaan sitten laatia oikean aikataulun, niin ehdin joulupäivänä myös nauttimaan juhlasta...

PS. voi laittaa myös omia kompastuskiviä eli kuinka on jonkun jouluruokavalmistelun vuosien saatossa onnistunut pilaamaan. Osaan sitten väistellä näitä kompastuskiviä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en ole koskaan tehnyt yksin joulua "alusta loppuun" (tehdään yleensä sukulaisten kanssa yhteisvoimin).

Mutta joululimppu säilyy ihan hyvänä, vaikka pakastaisit.

Laatikot voit laittaa uuniin lämpeämään tuntia ennen ruokailua, varmasti sinne mahtuu yhtä ruokailukertaa tarvittava määrä astioita (voit laittaa vaikka peltien päällä kahteen kerrokseen).

Kinkku saa mielestäni jäähtyä, eikä muuta uunissa lämmitettävää sitten taida ollakaan?

Kun olen viettänyt joulun omien vanhempieni luona, niin olemme aina tehneet listan valmistettavista ruuista ja merkanneet, kuka tekee ja koska. Ei tarvitse sitten aterialla istuessa miettiä, unohtuiko jotain kauppaan/jääkaappiin/pakastimeen/mikroaaltouuniin.

Vierailija
2/3 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Joululaatikot valmistan raakapakasteeksi hyvissä ajoin. Eli paistamista vaille valmiit pakastimeen ja paistetaan ennen ateriaa.

2. Kinkun paistan syöntipäivän aamuna, en kuorruta.

3. Limppu valmiina kaupasta

4. Joululeivonnaiset teen niin, että pipaparti ja pikkuleivät hyvissä ajoin, säilyvät pitkään, kakun teen pari päivää ennen. Jotain pientä suolaista leivon myös hyvissä ajoin palastimeen.

5. Jouluaattona mulla on tämä järjestys: Ensin kinkku uuniin paistumaan, kun se on kypsä, laatikot perään. Laatikoiden paistumisen aikana kinkku on kiedottuna folioon ja pyyhkeisiin, pysyy kuumana. Laatikoiden valmistuessa katan pöydän, valmistan kastikkeen kinkun liemestä ja asetan tarjolle kaikki muut (rosolli, italiansalaatti, kalat jne.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs muuten noi laatikot: voiko ne pakastaa tavalliseen lasiseen uunivuokaan, vai pitääkö käydä hakemassa kaupasta foliovuokia? Mun mielestä foliovuuat on aika rumia, enkä niitä mielelläni joulupöytään pistäisi... Vai pakastatteko laatikot "raakana" johonkin tavalliseen pakastusrasiaan ja sieltä vaan kippaatte vuokaan aattona ja hieman korppua päälle sekä munamaidot tarvittaessa ja uuniin?

En muuten tullut ajatelleeksi, että vuokia voi laittaa monta kerrosta lämpiämään ennen ruokailua... Meillä, kun ei ole kiertoilmauuni, niin on tottunut valmistamaan sillä yhdellä tavalla vaan :)

Teettekö muuten salaatit jo etukäteen vai vasta samana päivänä?

Meille ei ole joulupöytään tulossa ollenkaan kalaa, kun yksi osallistuja on todella allerginen eikä saa olla edes samassa talossa kalaruuan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi