Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero ei syö...

Vierailija
09.12.2010 |

On jo kolmas lapsi, mutta silti olen ihmeissäni. Noin yleisesti olen sitä mieltä, ettei terve lapsi itseään ruokalautasen äärellä nälkään tapa, mutta...

Tää nuorimmainen oli jo vauvana todella vähään tyytyväinen. Lisämaitoa ei tarvinnut edes sairaalassa ja söi tosi vähän ja nukkui pitkiä aikoja. Ainoa, jota olen joutunut herättelemään syömään.

Soseita meni ehkä pari lusikallista korkeintaan aterialla, sitten kun niihin asti päästiin. ja päälle maitoa jotain puolisen litraa päivässä...

Ikää on nyt 1v8kk, eikä syöminen juuri ole parantunut. Siinä vaiheessa, kun siirtyi syömään samaa ruokaa muiden kanssa, alkoi ehkä hippusen paremmin maistua, mut sekin riemu sit laimeni.

5 kertaa päivässä tyrkätään lautanen nenän eteen. SYötettäväksi ei suostu ja itse kun syö, menee suuhun ehkä se kaks pientä lusikallista, usein ei sitäkään. Saattaa tyrkätä koko lautasen sitkeästi vaan pois maistamatta palaakaan tai nakkelee puolet annoksestaan koiralle ja sit tyrkkää lautasen pois. Juomista nyt menee vähän paremmin, ruoka-aikaan saa maitoa, muuten vettä ja iltasella velliä. Velli menee parhaiten alas.

Yleensä sit vaan pistän lautsen pois. Joskus saatan koittaa houkutella, josko vähän ees ottaisi, mut harvoin siitäkään hyötyä on. Mitään lempiruokia ei tunnu olevan.

Eihän tässä muuten kai mitään, mutta kun tyttö on aina ollut tosi pieni ja kasvaa hitaasti. Omalla käyrällään tasaisen varmasti, mutta onneton rääpäle muihin verrattuna (niin omiin kuin vieraisiinkin saman ikäisiin) Käyttää 74-80cm vaatteita, 80cm pitkä ja painaa 9,2kg.

Jos oiskin ihan normaalipainoinen, niin tuskin asialla kummemmin päätäni vaivaisin. Painoseurannassa oltiin ekat puoli vuotta ja sen jälkeen ollut pari ylimääräistä neuvolakäyntiä, mutta sieltä on sanottu vaan, että ei kai sitä voi pakottaakaan syömään määräänsä enempää... No, ei kai niin...

Vitamiinilisää aloin tytölle antamaan joku aika sitten ja kalaöljykapselin saa päivittäin. Ei huomattavaa vaikutusta ruokahaluun.

Muuten tuntuu tyytyväiseltä elämäänsä ja leikkii normaalisti (vaikkakin on selvästi rauhallisempi kuin esim. sisarensa. Mutta taitaa olla ihan persoonallisuuskysymys tuo)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minunkaan lapsi 1v 9kk ei syö.

Mutta kiinnostaa minkä merkkisen kalaöljy kapselin saat lapsen ottamaan. Ostin apteekista Nappula merkkisiä, muttei toivoakaan että suostuisi syömään.

Ei juo myöskään mitään maitoa ja ohjeena nyt kalkkitablettien aloitus 1 tabletti viikossa.

Vierailija
2/5 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä kiukkukohtauksia aiheuttaa se, että ei saa niitä enempää kuin yhden ;D Pehmeä, löllö ja rasvainen pieni oranssi kala, joka maistuu appelsiinilta. :P

Meillä kaikki muksut tykkää noista ylivoimaisesti eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä kiukkukohtauksia aiheuttaa se, että ei saa niitä enempää kuin yhden ;D Pehmeä, löllö ja rasvainen pieni oranssi kala, joka maistuu appelsiinilta. :P

Meillä kaikki muksut tykkää noista ylivoimaisesti eniten.

Ei pillerikään... En mä tiedä mitä ne on, mutta ilmeisesti hyviä.

Vierailija
4/5 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti huomenna Möllerin pikkukaloja ostamaan.

t. 3

Vierailija
5/5 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Meillä vähän samanoloinen puolitoistavuotias poika. Pikkuisen kookkaampi on kuin teidän tyttö muttei paljoa kuitenkaan. Noin puolen vuoden iästä on ollut miinuskäyrillä (tuohon asti kasvoi kovaa). Muuten on kuitenkin mukavasti kehittynyt. Hän on aina ollut kovasti rintamaidon perään ja siinä tuntuu edelleen olevan hänen pääravitsemuksensa. Saa kyllä myös lehmänmaitotuotteita. Herkut kyllä maistuisivat hänelle mutta eihän niitä voi kuitenkaan rajatta syöttää vaan tarkoitus olisi että ihan ruokaa oppisi myös vähitellen syömään. Olen huomannut, että hyvin hitaasti syttyy uusille mauille yleensä ja allergioitakin on epäilty. Jotakin saa joskus vähän paremmin menemään alas esim. ketsupin voimalla. Välillä tuntuu, ettei syömiseen vaan riitä mielenkiinto ja välillä ei vissiin vaan ole nälkä.

Mua välillä harmittaa, että meillä ruokailutilanteet ei aina ole kovin hyvähenkisiä ja tämäkin voi vaikuttaa ruuan menekkiin. Itseä huolettaa kun lapsi ei syö ja se kyllä vaikuttaa ruokailutilanteisiin vallankin kun olen menossa töihin kun lapsi on reilu kaksivuotias niin sitten hänen pitäisi syödä paremmin kun ei voi enää rintaankaan turvautua. Nyt en ole kuitenkaan vielä imetystä halunnut lopettaa kun lapsi on voinut hyvin ja itselläni on aikamoinen luottamus siihen, että niin kauan kun syö rintaa ja jotakin muuta suht asiallista niin ei tule aliravitsemusoireita. Joskus vaan tympäisee kun yritän kovasti kokkailla kaikenlaista ja ottaa uusia makuja vähitellen ruokavalioon ja mikään ei mene alas tai syö esim. ruualla vain pelkkää piimää tai leipää. Joskus hermostun lapselle ja yritän tyrkyttää. Sitten usein käy niin, että lapsi alkaa heitellä ruokia ympäriinsä. Tätä heittelyä meillä on paljon muutenkin silloinkin kun lapsella on selvästi nälkä ja ruoka voi maistua suht hyvin. Meillä kuitenkin hyvin mennyt ruokailu on usein sen tyyppinen että lapsi on syönyt esim. viisi pientä lusikallista ruokaa, vähän leipää, piimää ja kasvista päälle eli ihan eri sfääreissä liikutaan kun monet lapset tyhjentävät kokonaisia lautasellisia tuossa iässä suunnilleen. Voittojakin kuitenkin välillä tulee kun lapsi innostuu jostakin uudesta mausta, jota ei ole juurikaan syönyt.

Nyt olen pyrkinyt siihen, että kaikkea pakko maistaa vaikka kuinka vähän mutta kuitenkin. Siihen lapsi useimmiten suostuukin mutta kuten tänään sylkee sitten helposti ruuat pois hetken maisteltuaan. Meillä erilaiset kasviöljyt olleet ravintolisänä kiinteiden aloituksesta lähtien. Sellaiset ottaa onneksi yleensä ihan mielellään.

Mua lohdutti kun yksi lääkäri sanoi, että alle 2-vuotiaat usein nirsoilevat. Toivon itse, että olisi totta, että tuossa iässä vielä lähinnä opetellaan syömistä kuten usein sanotaan myös. Olen itsekin ollut lapsena huono syömään ja kovin hoikka ja myös lyhyeksi jäänytkin (itse uskon, että ainakin osin sen vuoksi, että olin niin huono syömäri). Tätä nykyä kuitenkin olen melko monipuolinen syöjä, tosin varmaan joidenkin mielestä edelleen vähän nirso. Eivätköhän kaikki joskus opi syömään paremmin. Näin ainakin toivoisin vaikka joskus arjen syömistilanteissa tahtookin itseltä kärsivällisyys loppua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi