Ekaluokan opettajan kirjoitusvirheet
Ekaluokkalaisen opettaja ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein. Virhe on ihan jokaisessa yhdyssanassa, yksinkertaisissakin, esim. vanhempain ilta, joulu loma, liikunta päivä jne.
Olenko vanhanaikainen nipo, kun tämä on minusta tosi outoa? Miten opettaja pystyy opettamaan äidinkieltä, kun ei sitä itsekään osaa? Onko meille sattunut Suomen ainoa ope, joka tekee tällaisia virheitä, vai onko tämä yleisempääkin?
Kommentit (22)
Ei käsitä. Ihan samanlaisia virheitä: joulu loman aikaan sitten muistakaa ulko liikunta...
Onneksi lapseni käy vieraskielistä koulua ja suomea opettaa äidinkielenopettaja myös alaluokilla, siis suomea pääaineenaan opiskellut:-)
Hän tekee juuri tuollaisia virheitä. Säälittää hänen oppilaansa, sillä opettajan pitäisi edes osata kirjoittaa.
Itselleni myös mm. yhdyssanat ovat mahdottomuus lukihäiriön takia. Mutta siksi en olekkaan opettajana, vaikka tahtoisin kovin...
eikö tuosta voisi antaa jotain palautetta johonkin? Onhan tuo nyt tosi surullista. Siis huolimatomuusvirheitähän sattuu jokaiselle, mutta jos se on säännönmukaista, niin sehän ei ole oikein mitenkään puolustettavissa.
Sama juttu ainekirjoituksessa. Kotiin tulevat viestit ovat myös lähes poikkeuksetta kirjoitusvirheitä täynnä. Tämäkin opettaja on erikoistunut äidinkieleen ja on sitä tyyppiä, joka ei kestä kritiikkiä. Asiaan on vaikea puuttua niin ettei opettajan auktoriteetti kuitenkaan kärsi.
T. äikänopettaja
että lukihäiriö vaikuttaa yhdyssanojen kirjoittamiseen. Nehän ovat ihan opittava juttu.
Itsellänikin on lukihäiriö, tosin aika lievä.Samoin pojallani, mutta hänkin kirjoittaa kyllä yhdyssanat oikein. Aika hurjalta kuulostavat nuo opettajien tekemät virheet, ja etenkin tuo, että ope korjaa oikeat vääriksi.
pojan todella huono englannin ope. Opettaa kolmosia, ja ääntäminen aivan karseeta tyyliin "töötituu" on 32. Ja sanat täysin hukassa esim väittää että sana "quest" on "vieras".
Valitettavasti luokanopettajakoulutukseen pääsee kovin kevein opillisin ansioin.Paljon joukossa sellaisia rimaa hipoen ylioppilaita. Tärkeämpää valintavaiheessa on taito "leikkiä ja laulaa".
Opettajan PITÄÄ osata äidinkielensä!
Valitettavasti luokanopettajakoulutukseen pääsee kovin kevein opillisin ansioin.Paljon joukossa sellaisia rimaa hipoen ylioppilaita. Tärkeämpää valintavaiheessa on taito "leikkiä ja laulaa".
rimaa hipoen ylioppilaat. Itselläni oli yo-kirjoitusten keskiarvo magna, silloin kun ei vielä ollut eximioita ja olin varmasti vuosikurssini huonoimmilla lukiopapereilla. Kaikilla järjestään oli l:n paperit.
Herääkin kysymys, että ovatko lastenne opettajat oikeasti päteviä opeja vai epäpäteviä sijaisia, jotka jostain syystä saavat vaan olla hommassaan.
terv. hoitovapaalla oleva luokanopettaja
p.s. Tai sitten luokan tiedotteen kirjoittaa sanelusta avustaja...
Hyvä kuulla, että on muitakin samoin ajattelevia vanhempia. Se ei tietenkään ole hyvä, että muillakin opettajilla on samanlaisia ongelmia.
Mitähän tuolle asialle voisi oikein tehdä? Ope on oikein mukava, lapsi tykkää ja yhteistyö on sujunut hyvin. En haluaisi pilata yhteistyötä open kanssa, mutta sekin harmittaa, että lapsi ottaa mallia open teksteistä.
Kun ei ole opettajien kanssa ollut tekemisissä oman kouluajan jälkeen (ja siitä on kauan :-)), niin on jotenkin pettymys huomata, että virheitähän opetkin tekevät... Omissa muisti- ja mielikuvissa opettaja oli kaikentietävä ja virheetön!
Ap
se vain musta niin on, että kyllä opettajan täytyy hallita oikeinkirjoitus. Ei ole musta mitään nipotusta. On nyt kuitenkin sen verran perustavanlaatuista yleissivistystä, että kyllä kansankynttilän täytyy oikeinkirjoitus hallita. Se, miten sitten otat, onkin sitten vaikeampi kysymys.
Itse varmaan puhuisin opettajan kanssa kahden asiasta ja jos opettaja suhtautusi asiaan kovin vähätellen, niin sitten varmana olisi pakko viedä asia rehtorille. Mutta jos opettaja suhtautuisi siihen niin, että haluaa tehdä asialle jotain, niin sitten jäisi seuraamaan, miten asia etenee.
Minä olen itse samanlainen - lähes kaivamassa punakynää esiin koulun tiedotteita lukiessani, kun kielenhuoltoa teen työksenikin. Minun lapseni opettaja osaa kyllä kirjoittaa yhdyssanat ja muutenkin hyää kieltä, mutta ainahan teksteihin huolimattomuusvirheitä jää.
Ehkä voisi jotenkin yleisemmin antaa palautetta rehtorille siitä, että opettajille voisi järjestää kielenhuoltokoulutusta?
Itse olen ratkaissut asian niin, että kannustan lapsiani lukemaan paljon. Toivon, että oikeakielisyys tarttuu heille kirjoista ja yläasteella toivottavasti on pätevä äidinkielenopettaja, joka pystyy korjaamaan virheet.
Kirjoitan itse työkseni, joten minullekin jatkuvat virheet tiedotteissa ym. ovat kauhistus.
annetaan lukihäiriöisille lisäaikaa sekä hyvitystä pisteissä. Lisäksi voi kirjoittaa suomi toisena kielenä jos äidinkieli on joku muu kuin suomi tai ruotsi. Silloinhan voi saada ihan kohtuulliset paperit vähemilläkin tiedoilla.
Mielestäni opettajan on osattava virheettömästi opettamansa kieli. Minä tekisin rehtorille huomautuksen, eihän tuollaisilla taidoilla voi opettaa! Uskomatonta! Rehtoriin yhteys ja vaikka malliksi mukaan muutama "opettajan" viesti..
Tuosta pitäisi huomauttaa kyllä koulun rehtorille. Ei todellakaan kenenkään etu (ja vähiten oppilaiden) jos opettaja ei osaa tuon vertaa kirjoittaa. Onko pätevä? Tee ilmoitus, oikeasti!
ja opettaa jo kolmosluokkaa. Ihmettelen, miten lapsi ikinä voi oppia yhdyssanoja, kun esim. luokan taululla olen nähnyt esim. liikunta tunti -tyyppisiä virheitä. Ihan kamalaa, jokaiseen viestiin tekisi mieli korjata virheet. Eikä muutenkaan osaa käyttää pilkkuja yms. Pitää vaan itse varmaan ne opettaa lapselle, vielä en ole hänelle kertonut open virheistä.
T. äidinkielen ope ja äiti