Minkä takia piparitaikina repeilee?
Tein valmistaikinasta piparitalon ja se repeili jo kaulitsemisen alussa niin paljon, että tein sen pellillä.
Sama juttu omatekemien taikinoiden kanssa. Mitä ihmettä mä teen väärin. On meinaan tosi vaikea saada mitään aikaiseksi, kun jo paksuna köntsänä taikina alkaa hajoamaan.
Kommentit (8)
Kaikissa ohjeissahan sanotaan, että leipomisen välilläkin osa taikinasta pitää laittaa jääkaappiin, että ei lämpene.
Varsinkin esim. Paraisten piparit-ohjeen taikina.
Se nyt vaan on piparitaikinan ominaisuus, koska siten pipareista tulee paistettuna rapeita. SIinä on kai paljon jauhoja tms.
Kaulitsemisessa pitääkin olla tietty tekniikka. Otetaan kylmä piparitaikinaklöntti ja tasoitellaan sitä vähän kaulimella. Sitten taputellaan käsin reuna tiiviiksi. Taas kaulitaan vähän ja taputellaan reuna ehyeksi. Ja taas kaulitaan ja taputellaan.
Tuo taputtelu tehdään myös ihan viimeiseksi, kun kauliminen on jo ohi ja seuraavaksi otetaan pipareita muoteilla.
Piparitaikinan kaulitseminen on hidasta ja kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa. Sitä ei voi kaulita kuin pullataikinaa. Muutenhan taikina hajoaa käsiin.
Ei vaikka en kaulitsekaan edellä olevan ohjeella....
Itse olen taikinan aina tehnyt. Otan normaalisti jääkaapista taikinan. Otan sopivan palan. Pyörittelen sitä ensin käsin ja sitten näytän sille kaulinta :) Eivätkä ole repeilleet.
No itse olen vain huomannut, että jääkaappikylmästä taikinasta en saa yhtään mitään tehtyä, koska murustuvaa taikinaa ei saa kaulittua kunnolla. Tein juuri eilen aivan täydellisiä pipareita, kun taikina oli ollut jopa neljä tuntia huoneenlämmössä lämpenemässä. Mutta silti taikina pysyy tiiviinä ja kiinteänä, kuin pehmeänä muovailuvahana.
En oo koskaan huomannut, että piparitaikina ei saisi olla lämmintä..teen joka vuosi samalla ohjeella ja aina tulee täydellinen ja helposti leivottava taikina. :)
Mullakin on omatekemä taikina joskus repeillyt ja murentunut. Se johtuu siitä, ettei taikina ole ehtinyt kunnolla lämmetä. Otan taikinan jääkaapista huoneenlämpöön 3-4 tuntia ennen leipomista, silloin taikina on pehmeää, lämmintä ja helposti muovailtavaa.
En ole noita kaupan taikinoita kokeillut, vaan itse teen aina. Oma tekemä ainakin kauliintuu meillä paremmin kun on kunnolla kylmää. Joskus lapsille laitan ihan pakkaseen asti viilenemään, niin saavat helpommin kaulittua ja kestää taikinakin ohuemmaksi kaulimisen. Mä kun tykkään ohuista rapeista pipareista! :)
Joidenkin ohjeiden taikina ei ole niin repeilevä kuin toisten. Piparien rapeusasteessa voi sitten olla eroja.
Minulle ainoita oikeita joulupipareita ovat ihanan mureat Paraisten piparit. Sitä ohjetta on perheessämme käytetty jo neljä sukupolvea. Se lienee taikinoista eniten repeileväinen, mutta rauhallisella, huolellisella kulitsemisella ja taputtelulla repeilyn voi estää.
Mutta koska pipareita tehdään vain kerran vuodessa tuolla joulupipariohjeella, niin kyllä sen verran kärivällisyyttä on kaulitsemiseen, että sen voi tehdä. Muitakin piparitaikinoita olen kokeillut, mutta mulle ne eivät ole joulupipareita vaan ihan pipareita vaan. Eivätkä ole yhtä herkullisen mureita kuin nuo Paraisten.
T. 4
Kaikissa ohjeissahan sanotaan, että leipomisen välilläkin osa taikinasta pitää laittaa jääkaappiin, että ei lämpene.
Viileä taikina ei tartu, mutta on jäykkää ja repeilee. Lämmin taikina on muovautuvampaa, mutta läääristyy kiinni alustaan ja on hankalampi käsitellä.
Mullakin on omatekemä taikina joskus repeillyt ja murentunut. Se johtuu siitä, ettei taikina ole ehtinyt kunnolla lämmetä. Otan taikinan jääkaapista huoneenlämpöön 3-4 tuntia ennen leipomista, silloin taikina on pehmeää, lämmintä ja helposti muovailtavaa.