Kissa yrittää oksennella karvapalloja pois, mitä sille voisi antaa,
jotta onnistuisi? Jotain ruokaöljyä, mutta mitä?
Kommentit (6)
Menee vaan maha sekaisin jos alat ruokaöljyä syöttämään. Ihan luonnostaan tapahtuu tuollainen, ei tarvi apuja muuta kuin kissanruohoa tmv korkeintaan.
Kysy kuitenkin siemeniä kaupasta, niin että voit kasvattaa seuraavaa kertaa varten.
Ruokaöljyn ongelma on se,että se imeytyy kissan suolistossa, eikä siis auta karvapötikkää ulos. Eläinlääkäri on minua neuvonut antamaan parafiiniöljyä kissan koosta riippuen 2-5 ml (onnistuu kun ostat apteekista viiden millilitran ruiskun, jonka avulla saat annosteltua oikean määrän öljyä kissaan. Ilman neulaa, tietenkin!) Myös parafiiniöljyä saa apteekista. Viimeksi tosin parafiiniöljypullon kylkeen oli ilmestynyt teksti, joka kielsi sen nauttimisen sisäisesti. Mutta koska meillä oli jo hiukan paha tilanne, annoin sitä kissalle silti. Elossa tuo vielä onneksi on.
Sinuna tekisin niin, että soittaisin jollekin eläinlääkäriasemalle ja kysyisn puhelimessa neuvoa. Meillä päin ainakin neuvovat puhelimessakin oikein mielellään. Myös apteekissa saattavat osata suositella jotakin.
Meidän toinen kssa pitää suolistonsa kunnossa syömällä rönsyliljaa, siis sitä huonekasvia. Useamman kasvin on jo syönyt, ja tykkää siitä kovasti. Sitä voisi kysyä kukkakaupasta. Jostain muistelen lukeneeni myös, että ananasmehu auttaisi suolistokarvaongelmassa, mutta minulla ei ole tarkempaa tietoa annostuksesta tms.
Suhtautuisin kissan karvapallo-ongelmaan ihan vakavasti, sillä pahimmillaan seurauksena voi olla suolitukos, joka täytyy poistaa leikkauksessa tai kissalta lähtee henki. Toivottavasti kissasi ei ole syönyt kumilankaa tms. Silloin suolitukos on jopa todennäköinen.
Suosittelen tosiaan, että kysyt neuvoja asiantuntijalta, eli eläinlääkäriltä. Toivottavasti kisusi saa karvapallonsa oksennettua.
Sitä on olemassa ihan kissanheinää juuri tuota tarkoitusta varten, että kissa saa oksennettua karvapallot mahasta ulos.
Omat 2 kissaani syövät itse kasvatettua kauraa, jolla ajavat karvapalloille kyytiä. Olen ostanut eläinkaupasta ihan sitä samaa kauraa mitä käytetään esim. lintujen ruokintaan. Kissanruoho on meidän neideille liian pehmeää. Kaura on karkeampaa.
Menee vaan maha sekaisin jos alat ruokaöljyä syöttämään. Ihan luonnostaan tapahtuu tuollainen, ei tarvi apuja muuta kuin kissanruohoa tmv korkeintaan.