Mikä on nykykäytäntä korvatulehduksen jälitarkastuksesta?
1 vuotiaalla oli 2 viikkoa sitten korvatulehdus (itse kyllä hieman epäilen, että ei ollut, mutta nuoren tk-lääkärin mukaan oli).
Lääkäri ei sanonut jälkitarkastuksesta mitää, enkä muistanut itse kysyä. Milloin nykyään mennään jälkitarkastukseen?
6 -vuotiaallani oli aikaisemmin syksyllä korvatulehdus, jolloi tämä lääkäri sanoi, että jälkitarkastusta ei tarvi tehdä, kun kysyin asiaa. On kuulemma vaan pienten puhumattomien lasten juttu.
Kommentit (10)
Sekä koulu- että neuvolaterkat siis. Eiväthän he lääkäreitä tietty ole, mutta käsittääkseni terkkakin näkee, onko korva täysin terve. Jos siellä vaikuttaa olevan jotain, laitetaan lääkärille.
Me ei tiedetty, miksi niissä pitää käydä - siis muuten kuin tarkistamassa, että lapsi on parantunut, ja oltiin sitä mieltä, että huomaahan sen, jos korva on vielä kipeä (tulehduksen aina todellakin huomasi: oli levoton, ärtyisä, kuumeinen, räkäinen ja nukkui huonosti). Ei siis aina muistettu mennä jälkitarkastukseen, esim. lomilla jäi väliin, jos oltiin reissussa tms. Kun ei se tuntunut niin hirvittävän tärkeältä.
Tämän tuloksena putkituksen yhteydessä (korvatulehduksen numero 8 kohdalla) huomattiin, että lapsella oli toisella puolella paha liimakorva, joka on mm. saattanut hidastaa puheen kehitystä. Arvaa, olenko ruoskinut itseäni asiasta! Lapsi ei siis oirehtinut tuota liimakorvaa mitenkään, puheviivästymää lukuunottamatta (alkoi puhua vähän yli 2-vuotiaana).
Mutta puolustuksena: ei meille kertaakaan kukaan lääkäri sanonut, _miksi_ korvat pitää jälkitarkastaa. Yksityisellä on käyty, ja rahanmeno tuntui turhalta, "kun lapsi on ihan terve". Apteekin asiakaslehdestä sen liimakorvajutun sattumalta kerran luin (putkituksen jälkeen), muuten ei koskaan ole tullut lääkärissä puheeksi. Kai tämäkin ois vaan pitänyt tietää.
Varmistetaan, että korva on parantunut, eikä liimakorvaa ole kehittynyt.
Ja sinne jälkitarkastukseen ei kannata mennä heti lääkekuurin jälkeen, vaan juurikin sen 3-4 viikon kuluttua.
Sekä koulu- että neuvolaterkat siis. Eiväthän he lääkäreitä tietty ole, mutta käsittääkseni terkkakin näkee, onko korva täysin terve. Jos siellä vaikuttaa olevan jotain, laitetaan lääkärille.
Yleislääkärikään ei välttämättä näe onko korva varmasti terve. Kokemuksesta viisaampana menemme aina korvalääkärille jälkitarkastukseen.
Yleislääkärikään ei välttämättä näe onko korva varmasti terve. Kokemuksesta viisaampana menemme aina korvalääkärille jälkitarkastukseen.
Jos tässä on mielestäsi epäkohta, niin miksi et ota yhteyttä Jyväskylän kaupungin terveyspalveluista vastaavaan henkilöön?
Olemme käyneet lasten korvatulehdusten takia aina yksityisellä korvalääkärillä, ja jälkitarkastus on aina, AINA. Kun olemme käyneet lastenlääkärillä, hänkin on pyytänyt käymään jälkitarkastuksessa korvalääkärillä, koska vain korvalääkärillä on tutkimiseen oikeat välineet.
tk:ssa jälkitarkastuksen hoitaa 3-4 viikon kuluttua lääkäri kaikkien alle 2v lasten osalta, yli 2v katsoo hoitaja jollain laitteella ja ohjaa tarvittaessa lääkärille.
Jos tässä on mielestäsi epäkohta, niin miksi et ota yhteyttä Jyväskylän kaupungin terveyspalveluista vastaavaan henkilöön?
Ei mun tarvitse ottaa yhteyttä mihinkään. Minähän sanoin, että käymme itse yksityisellä korvalääkärillä. Tottakai kaupunki yrittää saada asioita mahdollisimman halvalla ja tämä on hyvä esimerkki siitä.
Itse en veisi lastani terveydenhoitajalle korvatulehduksen jälkitarkastukseen. Meillä on pahasti korvaongelmainen lapsi, ja pyrimme aina käymään aina samalla, hyvällä, korvalääkärillä.
Mutta jos joku käyttää kunnan palveluja, on käytettävä niitä palveluja mitä kunta tarjoaa.
Jokainen päättää miten haluaa lapsensa hoitaa
Ei mun tarvitse ottaa yhteyttä mihinkään. Minähän sanoin, että käymme itse yksityisellä korvalääkärillä. Tottakai kaupunki yrittää saada asioita mahdollisimman halvalla ja tämä on hyvä esimerkki siitä.
ja aina on kuukauden kuluttua tehty jälkitarkastus.
Meillä näitä korvaongelmia on paljon. Ovat usein erittäin oireettomia ja on paljon putkitettukin, joten jälkitarkastukset on kyllä meidän tapauksessa olleet aina paikallaan. En tiedä, onko tarpeen aina.