Oonko mä nyt tosiaan lelliny pilalle meijän 2kk vauvan??
Kun on semmonen tissitakiainen. Pitäs lupsutella vaan kokoajan vaikkei ole nälkäkään, tutin virkaa vissiin toimitan.. kun MIKÄÄN tutti ei kelpaa, kaikenmoisia on kokeiltu!!! kaikki yökkii ulos suusta ja suuttuu. Niin mies vaan tokaisi mulle että iteppähän oot sen siihen tissille opettanu! No mitä voin tehdä, antaa pikkusen rääkyä vaan niinkö? vai tungen vaan tuttia vaikkavauva meinaa oksentaa niinkö? että minä olen opettanu vauvan tissiin kiinni, onko se tosiaan niin????
Kommentit (30)
Vauva tekee sitä mikä hyvältä tuntuu ja se on oikein, niin kuuluukin tehdä. Oli se sitten pelkkää läheisyyden hakemista tai nälkää.
minullakaan ei suostunut tuttia imemään vaan oli koko ajan tissillä, mut on se nyt helppoa kun ei tarvi vierottaa tutista. ja vaikka välillä tuntuu raskaalta, niin kannattaa muistaa että se on niin pieni niin vähän aikaa. Nautihan pikkuisesta!
Meillä viidestä lapsesta kaksi on ollut tuossa iässä sitä mieltä, että hereillä ollessa pitää olla tissi suussa :).
Toinen heistä on nyt 19-vuotias, toinen 11-vuotias viidesluokkalainen. Molemmat fiksuja, kivoja tyyppejä. Kummallakin tuota tissi suussa kautta kesti jonkin aikaa, mutta tästä perspektiivistä katsottuna ei ihan kauhean kauaa.
Jos itse jaksat, niin anna olla vaan. Jos tuo häiritsee sinua itseäsi, yritä hellästi opettaa vauva tutille. Minusta tässä pääasia on se, miten itse jaksat tuon. Vauvaa et saa tissiä antamalla pilattua.
Niinkuin muut ovat jo sanoneet, olet tehnyt ihan oikein! Anna vaan tissiä niin paljon kun vauva haluaa. Tiedän että se on raskasta aikaa, mutta ei sitä kauaa kestä. Ja tiedän myös senkin että se tieto ei varmasti tällä hetkellä helpota yhtään ja siihen on vaikea uskoa. Mutta usko pois kohta tulee se aika kun vauva vierailee sun tissillä vaan syödäkseen.
Meidän poika (nyt 5 kk) oli ihan samanlainen tissitakiainen ja mä hermoilin että miten saan sen lopettamaan etten joudu loppuelämää olemaan tuttina...ihan turhaa... Nyt kaipaan niitä aikoja kun sain makoilla vauvan kanssa ja kattella tv:ta tai lukea. En muista enää mainitsitko maidontulosta, mutta itselläni alkoi maitoa tulemaan vasta 2 kk kohdalla. Ja siksi vauva oli koko ajan rinnassa kiinni. Ja senkin jälkeen vielä kesti, ennenkö imeminen tasaantui.
Tuttia ei meidän poikakaan suostunut alkuun syömään, mutta opetimme häntä syömään sitä (joo, jotkut taas voi sanoa että on väärin opettaa syömään tuttia) kannattaa kokeilla silloin kun vauva on hyvällä tuulella tuttia suuhun. Ja tutteja on erilaisia, kannattaa kokeilla.
Tsemppiä sulle!
että oletko varma että vauvallasi ei ole nälkä...jospa se ei saa vielä mahaansa täyteen tai maito ei vielä riitä sille?
t: 28
Tuli vielä mieleen, että usein syövät vauvat saattavat kärsiä vatsavaivoista, kun ruuansulatuselimistö ei saa lepoa jatkuvasta syömisestä. Siinäkin mielessä olisi hyvä, jos vauvan saisi edes yhden pitemmän pätkän pysymään pois rinnalta. Valitettavasti en osaa antaa muita neuvoja siihen, muuta kuin että kokeilla monia eri tutteja, jotta löytyisi sopiva. Ja aluksi vauva yökkii tuttia kuin tuttia, hänet pitää hellästi opettaa siihen :)
Voimia teille! Ja lopuksi vielä sanoisin ettet ole tehnyt mitään väärää, vaan olet toiminut vaistonvaraisesti ihan oikealla tavalla.
Minun vauva roikkui tississä 5kk ja sai aina kun halusi. Mikään muu ei kelvannut, tissiä vaan. Ja sitten yhtenä kauniina päivänä loppui kuin seinään, alkoi syödä kiinteitä ja se olikin paljon mielenkiintoisempaa kuin tississä roikkuminen. Joten anna roikkua, vauvasi tarvitsee sitä eikä siinä ole mitään pahaa. Kyllä hän siitä kasvaa pois.
meidän esikoinen olin 6kk tuollainen nautiskelija, kyllä siitä on ihan ihminen tullut. Nyt 21v ja Australiassa vaihdossa vuoden, eli eroon on tissistä päässyt.
vaan opettaa pikkuhiljaa silloin kun vauva on juuri syönyt ja jo valveilla ja perustyytyväinen. Ja aiemmin mainituilla pienillä tuteilla. Jos jaksat kärsivällisesti vaan opettaa niin pääset vähemmällä myöhemmin vauvan kanssa jolla on selkeästi kova imemistarve.
voi tuntua siltä, että melkein jatkuvasti. Tutti ei ole luonnollinen. Kun ei kerran huoli niin luovuta yrittämästäkään. Parempi vauvan on tyydyttää imemisen tarpeensa äidin rinnalla kuin tuttiin jos tämä vain on mahdollista.