Äh, miksi jo 3-vuotiaiden pitää mennä päiväkodissa hiihtämään ja luistelemaan
Ja jo ennen joulua. Monesti kun noita talvivälineitä on tarkoitus antaa joululahjaksi.
Mun mielestä nuo voisi hyvin aloittaa päiväkodissa vasta 4-5-vuotiaana. Ei siellä kuitenkaan ehdi jokaista pientä kädestä pitäen ohjailemaan.
Kommentit (49)
yllätyksenä tulee, että päiväkodissa ja koulussa luistellaan ja hiihdetään. Jos on rahasta tiukkaa, niin miksei välineitä hommata sieltä tammikuun alesta seuraavaksi talveksi. Ovatpahan sitten valmiina eikä tarvi kiireen kanssa ostaa kalliita.
Itse asiassa ap on oikeassa. Joulun jälkeen alkaa alet ja suksia ja luistimia saisi halvemmalla. Monelle tekee tiukkaa ostaa monet luistimet ja sukset normaalihinnoilla ja kaikilla ei ole aikaa koluta kirppareita. Sitä paitsi kirppariluistimet on usein niin lisuja, että ovat tosi vahingollisia.
mä en tajunnut, että ne menee tarhassa luistelemaan. Meidän pian 5v ei ole koskaan luistellut eikä hiihtänyt. Syynä, että kumpikaan vanhemmista ei pidä noista lajeista. Mä oon miettinyt, että veisin pojat laskettelemaan ja siellä hiihtokouluun. Me ei vaan kertakaikkiaan olla mitään "talviurheilijoita" vaan oma aika palaa sisälajeissa -mies valmentaa palloilulajia SM-tasolla.
Nyt on alkanut mietityttää, et hittolainen noi lapset pitää vissiin tunkea jonnekin hiihto/luistelukouluun kun se tuntuu olevan täällä Suomessa sellainen pakollinen kansalaistaito et jos et osaa luistella niin oot luuseri.
Minkä ikäisille noita kouluja järjestetään? Mä en ole ollut luistimilla 20 vuoteen -en tod. lähde omaa lastani opettamaan -päädytään ensiapuun vielä molemmat ;)
Ihan hyvin voi odottaa vuoden motoriikan kehittymistä.
Ja mielekkäintä olisi että ekan kerran voisi rauhassa kokeilla vanhemman kanssa, eikä niin että 10 lasta yrittää pysyä pystyssä yhden ihmisen ohjatessa.
3-vuotiaille voi varmasti keksiä paljon mielekkäämpääkin puuhaa, tuo hiihto ja luistelu on alussa pelkkää pystyssä pysymisen harjoittelua, ei erityisen järkevää päiväkodin ryhmäliikunnaksi.
Itse asiassa ap on oikeassa. Joulun jälkeen alkaa alet ja suksia ja luistimia saisi halvemmalla. Monelle tekee tiukkaa ostaa monet luistimet ja sukset normaalihinnoilla ja kaikilla ei ole aikaa koluta kirppareita. Sitä paitsi kirppariluistimet on usein niin lisuja, että ovat tosi vahingollisia.
Kuten ketjussa on useasti jo todettu, ne menee, joilla on varusteet ja ne toiset tekee jotain muuta? WTF is the problem?!?
kuka ketään on haukkunut luuseriksi, jos ei osaa luistella???
Ja ehkä kantsis viedä sisäliikunnasta välillä myös ulos..aivot tarvitsee happea, niillä aikuisillakin! ;)
mä en tajunnut, että ne menee tarhassa luistelemaan. Meidän pian 5v ei ole koskaan luistellut eikä hiihtänyt. Syynä, että kumpikaan vanhemmista ei pidä noista lajeista. Mä oon miettinyt, että veisin pojat laskettelemaan ja siellä hiihtokouluun. Me ei vaan kertakaikkiaan olla mitään "talviurheilijoita" vaan oma aika palaa sisälajeissa -mies valmentaa palloilulajia SM-tasolla. Nyt on alkanut mietityttää, et hittolainen noi lapset pitää vissiin tunkea jonnekin hiihto/luistelukouluun kun se tuntuu olevan täällä Suomessa sellainen pakollinen kansalaistaito et jos et osaa luistella niin oot luuseri. Minkä ikäisille noita kouluja järjestetään? Mä en ole ollut luistimilla 20 vuoteen -en tod. lähde omaa lastani opettamaan -päädytään ensiapuun vielä molemmat ;)
Meidän päiväkodissa KAIKKI menee, ja nille joilla ei ole vielä omia, kaivetaan jotkut ruosteiset nilkoista valmiiksi vääntyneet klopoluistimet päiväkodin varastosta, ei haittaa vaiks ois 3 numeroa liian isot.
Tosi upeeta...
Kuten ketjussa on useasti jo todettu, ne menee, joilla on varusteet ja ne toiset tekee jotain muuta? WTF is the problem?!?
iässä, joten ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta tuttuni kertoivat juuri niin, että luistelu ilmoitettiin päivää aikaisemmin. Monelle tuli sitten kiire ostamaan työpäivän jälkeen luistimia ja valikoimat oli huonot. Joutuivat ostamaan sitten jotain halpiksia kun ei ollut varaa laadukkaampiin. Joulun jälkeen sai laadukkaampia luistimia puoleen hintaan.
Ja tosiaan, päiväkodeilla oli näitä lisuja, joilla sitten pienet nilkat notkuen konttasi jäällä.
Sitten tungetaan pulleaan jalkaan liian pientä luistinta kun ne on ostettu jo valmiiksi. Tai liian isoa.
Ja siellä Helsingissä ei kai edes joka vuosi tule lunta ennen joulua, joten nämä ostot voivat olla ihan turhia.
yllätyksenä tulee, että päiväkodissa ja koulussa luistellaan ja hiihdetään. Jos on rahasta tiukkaa, niin miksei välineitä hommata sieltä tammikuun alesta seuraavaksi talveksi. Ovatpahan sitten valmiina eikä tarvi kiireen kanssa ostaa kalliita.
mikähän päiväkoti??
Ps. Odottelen innolla selitystä miksi et voi kertoa;)
Meidän päiväkodissa on suksia varastossa. Ulkoiluhetkellä saavat hiihtää päiväkodin pihalla ne, jotka haluavat. Ja yleensä lapset haluavat. Meidän poika hiihti ensimmäisen hiihtokilpailunsa 2-vuotiaana. Luistelemaan mennään pk:ssa vasta eskarissa, mutta itse olemme vieneet 3-vuotiaana jo kokeilemaan, ja innostus on ollut lapsella kova. Ehdottakaapa muutkin, että päiväkotiin hankittaisiin omat sukset, vaikka lahjoituksina.
käyneet eivätkä hiihtämässä. 4v jo kylläkin.
Meillä on taitoluistimet, joilla luistellaan vain jäähallissa ja sitten markettiluistimet (kaunoluisimet), joilla luistellaan ulkojäillä. Juuri kävin lauantaina hakemassa kirpparilta lähes uudet luistimet 13 eurolla tarhaa varten.
Meillä 5v on luistellut tänäkin syksynä jo 30 tuntia jäähallissa, mutta ei kertaakaan ulkona. Suosittelen jäähallia niille, jotka eivät tykkää ulkona kylmässä hytistä ja varpaita palelluttaa.
Meidän tytär on ns liikuntapainotteisessa päiväkodissa jossa heillä on vakiovuoro varattuna elokuusta toukokuuhun paikallisessa jäähallissa. Ja aina sinne mennään yhtä innokkaasti ja luistelu sujuu jo aika hyvin 4 vuotiaalta. Hiihdetään joka päivä jos lapsi itse vain haluaa, kerran viikossa on pidempi jumppatuokio omassa liikuntasalissa (joka päivä pienempi tuokio), uimahallissa käydään säännöllisesti.
Minun mielestäni tuo tarhan luistelu/hiihto on hyvä asia ja tosiaan ne välineet voi ostaa jo aiemmin alesta tai kirpputoreilta/ystäviltä/tutuilta varmaankin löytää sopuhintaan ja ihan hyväkuntoistakin.
Meillä tyttö halusi poikien hokkarit ja myös sai sellaiset eikä se 79€ jotka ne maksoivat vie meitä konkurssiin se raha olisi voinut mennä johonkin turhaan. Monojen osto on edessä kun viimetalviset on pienet. Harkitsen vain että ostaako uusi suksipaketti vai pelkät monot (sukset ja sauvat vielä menisivät), mutta kun pelkät monot ovat jo noin 60€ ja suksipaketin saa sadalla eurolla.
Meidän ryhmässä emme ole vielä ehtineet luistelemaan emmekä hiihtämään ja siitä on jo kolme vanhempaa valittanut.
Koskaan ei kaikki ole tyytyväisiä.
T. Lastentarhanope
niin viitselijäitä hoitajia, että viitsisivät viedä hiihtämään ja luistelemaan, mutta meidän lasten hoitajat ei ole. Se toinen rinnakkaisryhmä kyllä samassa päiväkodissa käy näitä harrastamassa...
Meidän päiväkodissa KAIKKI menee, ja nille joilla ei ole vielä omia, kaivetaan jotkut ruosteiset nilkoista valmiiksi vääntyneet klopoluistimet päiväkodin varastosta, ei haittaa vaiks ois 3 numeroa liian isot.
Tosi upeeta...
Useimmissa päiväkodeissa ne menevät, joilla on varusteet/halua/taitoa jne, ja loput kiipeilevät lumikasoissa, laskevat pulkalla tai jäävät pk:iin.
voi jakaa lapset pieniin ryhmiin harjoiteltaessa esim. luistelua. Meillä pk:ssa 3-4v lapset harjoittelevat 6-7 lapsen ryhmissä kerrallaan, 2 aikuista mukana. Ne, joilla ei ole varusteita, ei luistele.
t.Lastentarhanopettaja
ihmettelin lapseni tarhassa, miksi eivät ole veiläkään vieneet lapsia luistelemaan, vaikka on kunnon talvi. Kuulemma ovat liian pieniä ja ei monella ole varusteitakaan... ja nyt 2-4-v ryhmästä kyse. Mur.
ei tee hyvää nilkoille, monella vielä löysät nivelsiteet. Ja toisekseen monella 2-vuotiaalla on vielä niin pieni jalka, että sopivien luistintenkin löytäminen voi olla lähes mahdotonta.
ihmettelin lapseni tarhassa, miksi eivät ole veiläkään vieneet lapsia luistelemaan, vaikka on kunnon talvi. Kuulemma ovat liian pieniä ja ei monella ole varusteitakaan... ja nyt 2-4-v ryhmästä kyse. Mur.
miten 3-vuotiaita viedään useampaa kerrallaan luistelemaan kun meillä ainakin sai monta kertaa kainaloista roikottamalla yrittää että pikkuinen ottaisi edes hiukan omille jaloilleen luistimilla. Pistääkö ne pk:ssa vaan luistimet jalkaan ja pikkuiset jäälle, pysykööt pystyssä ken pysyy??
teemmekin, joille urheilu on tärkeää..etkö osaa lukea! Musta se on vain hienoa, että myös tarhassa opetetaan terveelliseen elämäntapaan, eli urheilemaan monipuolisesti..kun kaikkien vanhemmat eivät sitä näytä tekevän.