Ristiäislahja...
Hävettää myöntää mutta olen pettynyt lahjaan jonka lapsemme sai kummiltaan. Kummi (kummin äiti) kysyi mitä toivoisimme. Kerroin mielestäni riittävän tarkasti toiveesta: Kaunis albumi vauvakuville, mahdollisesti kultasepänliikkeestä ostettu, tinakehyksinen, siis kastelahjaksi tarkoitettu. Nuo eivät ole edes kalliita, alle 20 eurolla jo saa.
Lapsi sai ihan tavallisen, arkisen, enemmin aikuiseen makuun sopivan RUMAN kansion.
En todellakaan laita tuohon albumiin vauvakuvia! Säästetään tuo sitten vauvalle käyttämättömänä, voi isompana laittaa siihen itse valitsemiaan valokuvia jos tahtoo.
Ostan sen vauva-albumin itse. Miksi edes kysyä jos ei noudata toivetta YHTÄÄN?
Kommentit (51)
Nostan nyt vanhaa ketjua! Mutta meidät kutsuttiin ristiäisiin. Kyseltiin, mikä olisi mieluista saada lahjaksi. Vastaus olikin sitten, että tietyn merkkinen kantoliina, itkuhälytin tai leikkimatto, jonka piti olla johonkin teemaan sopivaa. Vaatteita tai leluja ei saanut tuoda. Onko noi normaaleja lahjatoiveita vierailta, jotka eivät ole kummeja.
Tää nyt on vähän off topic, eikä liity ristiäislahjaan, mutta kirjoitanpa kuitenkin. "Miksi kysytään lahjatoiveita, jos niitä ei kuitenkaan noudateta"? Mun oli melko vaikea pitää naamani peruslukemilla kun kysyin kummilapseni äidiltä lahjatoivetta 2 vuotta täyttävälle tytölle. Ainoa toive oli 2-osainen talvipuku, laadukas tottakai, hinta noin 200 euroa. Tämä henkilö hyvin tiesi, että olin pätkätöiden jälkeen taas työttömänä, itsellä 2 lasta. Kysyin, koska ajattelin, että lapsi saisi jotain tarvitsemaansa. Eikä todellakaan käväissyt edes mielessä, että esittäisi noin kalliin lahjatoiveen. No, olen siis tuo monien parjaama huono kummi ilmeisesti, mutta lapsi ei todellakaan saanut minulta tuota lahjaa. Oma moka tietty, että tulin kysyneeksi. En ole sen koommin lahjatoiveita kysellytkään, olen ostanut mitä milloinkin haluan.
Kulttuureja on erilaisia, kerron vain miten mieheni kulttuurissa toimitaan ja mitä lapseni sai kummeiltaan ristiäislahjaksi. Voitte olla iloisia että melllä ei noudateta tälläistä kaavaa!
Kummin tulee ennen lapsen syntymää osallistua vaikka ostamalla pinnasänky tai jotain suurta. Ristiäisissä tulee antaa vähintään 200€. ( Muidenkin vieraiden tulee antaa vähintäään 70€ per naama).
kahdelta muulta kummilta lapsi sai kummilusikan ja kummikehyksen.
sulla on varmaan tarkat toiveet myös syntymä-, nimipäivä- ja joululahjoista.
aikalailla itsestään selvää, että ristiäisiin kummit ostavat lahjan kultasepänliikkeestä ellei muuta ole toivottu. Valikoimaakin on nykyään ihan hyvin. Muut vieraat voivat tuoda sitten niitä muita lahjoja vaatetta jne.
Kummien lahjat on yleensä kaiverrettavia, joista jää pysyvä muisto.
sulla on varmaan tarkat toiveet myös syntymä-, nimipäivä- ja joululahjoista.
Kuten 4. totesi, yleensä kummien kastelahjat ovat jotain muuta kuin Kärkkäiseltä tai Tarjoustalosta ostettua arkikamaa.
Ap.
Aikalailla itsestään selvää, että ristiäisiin kummien olisi hyvä hankkia lahja jota hankkiessa on ajateltu vanhempia ja itse lasta, mieluusti jotain henkilökohtaista joka oikeasti herättää muistoja - muutakin kuin silmissä välähtävän kuvan kultasepänliikkeen ikkunasta.
Voi hyvin olla että vanhemmille ei mikään muu kuin kultasepänliikkeestä hankittu lahja kelpaa, mutta aika köyhä saa mielikuvitus olla jos kuvittelee että se on ainoa paikka josta henkilökohtaisia lahjoja löytyy. Kieltäytyisin kummin toimesta tuollaisen perheen kohdalla.
kyllä minuakin ottaisi päähän. Ihme tyyppejä kun kysyvät mutta eivät sitten noudata toivetta.
Pyysit valokuva-albumia, sait sellaisen.
Ei siis edes lapselle tarkoitettua vaan ihan tavisalbumia (näin ymmärsin asian ap:n viestistä). Mielestäni vähän sama asia, kun kysyttäisiin lahjatoiveita ja toivottaisiin lapselle jotain korua ja kummi sitten ostaisi puuhelmet tai vaikkapa sellaisen askartelusetin, jolla isommat askartelevat helmet itselleen...
Ap, kyllä oli kummilta riman alitus. Täytyyhän oikeasti vähän miettiä, mitä lahjaksi vie. Jos toivomus ei ole omasta mielestä hyvä, voi viedä jotain muuta lahjaa mutta tilaisuuteen sopivaa. On paljon ristiäislahjoja, joita voi mielestäni ostaa ihan tavallisistakin kaupoista (esim. ateriasetit), mutta kummina ehkä vielä miettisin kahdesti, mitä ostaa.
Me emme asetelleet toivomuksia ja eka lapsi sai kummeilta sellaisen valokuvallisen soivan karusellin sekä korun. Toinen lapsi sai kummilusikan ja valokuvakehyksen. Muut vieraat toivat sitten valokuva-albumia, kehyksiä, säästöpossuja jne.
noin 60-70 euroa ja minusta muidenkin kummilahjojen olisi hyvä olla tämän hintaisia.
Kaverilla oli viime kesänä häät ja hän kertoi, että osa vieraista oli antanut lahjaksi jotain tyyliin 20 euroa.. Osa ihmisistä nyt ei vaan tajua hyvän maun rajoja, ei sille mitään voi. Surullista on, että jotkut eivät edes tajua olevansa moukkia ja sitten haukkuvat ahneiksi niitä, joilla on vielä käytöstapoja jäljellä...
Kyllä minusta vanhempien toivetta tulee kunnioittaa varsinkin jos kysytään mitä kummilahjaksi halutaan. Meillä esikoinen sai kaksi valokuva-albumia ja kuvakehyksen, kummisormuksen ja kummilusikan. Ja tälle toiselle ainoana toiveena olen esittänyt sen kummisormuksen jonka tiedän lapsen saavan. Minusta sillä lahjan hinnalla ei ole väliä, ei kaikilla ole varaa ostaa 100 € lahjaa. Kyllä vähän halvemmallakin saa ihan hyviä ja hienoja lahjoja!
kyllä kummin kuuluu tuoda joku perinteinen kummilahja, ei mitään markettikamaa. Olisin yhtä loukkaantunut jos lapsemme olisi saanut tuon lahjan.
Luultavasti kummit eivät ole löytäneet juuri sinun tarkoittamaasi kansiota ja ovat ostaneet viime tipassa sen minkä ovat löytäneet. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta tuoda sinun lapsellesi mitään. Itse en ole koskaan koskaan kehdannut edes ajatuksissani haukkua toisten tuomia lahjoja. Mutta minut onkin kasvatettu hyvin ja olen ylpeä siitä.
En tiedä tarkalleen miks, mutta minua myös ärsyttäis tuo ihan kamalasti. En tiedä viittisinkö edes säilyttää moista, kun ei siinä ole mitään lapseen viittaavaakaan.
Meillä ei oikeesti kaksi neljästä kummista ostanut MITÄÄN lahjaa, ei sitten myöskään isovanhemmat eikä muutkaan kutsutut. Olin oikeesti aika itkun partaalla, kun tuli jotenkin semmonen olo, että ristiäiset oli muille ihan yhdentekevä tilaisuus.
Kenellekään en toki ole asiasta maininnut, mutta kyllä sen vaan muistaa ja pitkään.
Toivon todella ap, että tämä kyseinen kummi osoittaa kiinnostuksensa kummilapseen sitten jollain toisella tavalla, vaikka läsnäololla ja rakkaudella.
Luultavasti kummit eivät ole löytäneet juuri sinun tarkoittamaasi kansiota ja ovat ostaneet viime tipassa sen minkä ovat löytäneet. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta tuoda sinun lapsellesi mitään. Itse en ole koskaan koskaan kehdannut edes ajatuksissani haukkua toisten tuomia lahjoja. Mutta minut onkin kasvatettu hyvin ja olen ylpeä siitä.
Niitä on kuule joka ikisessä kultasepän liikkeessä, josta minun mielestä todellakin kuuluu ostaa lapselle muutenkin lahjat, ellei nyt kyseessä olisi vaikka joku hieno vaate tms.
Siis tämä on ensimmäinen huomaamani ketju, jossa enemmistö on sitä mieltä, että lahjan saajalla (tai tässä tapauksessa lahjan saajan äidillä) on oikeus olla loukkaantunut, jos ihmiset tuovat eitoivottuja lahjoja.
Toki jos lahjatoivetta kysytään, eikä se toive ole mitään mahdottomuuksia (esim. hyvin kallis) niin sitä on kohteliasta noudattaa. Mutta ehkä kummi ei ollut löytänyt sellaista albumia, jonka halusit, eikä ajatellut että sillä mallilla on väliä. (ei kaikki ole niin tarkkoja tuollaisista asioista)
Ja joku oli sitä mieltä, että kummin lahjan pitää olla vähintään 60 € wtf? Jos häälahja voi monen mielestä olla 20 euron arvoinen, niin ei minusta ristiäislahjan tarvitse maksaa yhtään enempää. Ja jos kummi ei luonteeltaan ole sellainen, että arvostaisi mitään perinteisiä kummilusikoita, niin miksi sellaisia pitäisi ostaa?
Meidän poika sai kummeiltaan lastenkirjan sekä lasten astioita. Minusta oikein hyvät lahjat, varmasti on käyttöä, toisin kuin joillekkin hopeakehyksille. Sen sijaan ihmettelin vähän sukulaista, joka toi pojalle vaaleanpunaiset lakanat lahjaksi, siinä ei ehkä hirveästi oltu saajaa ajateltu.
Mutta ehkä kummi ei ollut löytänyt sellaista albumia, jonka halusit, eikä ajatellut että sillä mallilla on väliä. (ei kaikki ole niin tarkkoja tuollaisista asioista)
Minäkin uskon tähän.
Voi olla myös kyse ns. rikkinäisestä puhelimesta. Jos kummin ÄITI kysyy lahjatoivetta ja kerrot juurta jaksaen millaisen albumin sinä haluat, on äiti voinut kertoa kummille vain, että haluat valokuva-albumin. Ilman sen kummempia yksityiskohtia. Kummi on sitten ostanut oman makunsa mukaisen albumin josta sinä et satu tykkäämään.
Oma mokasi, että olet valinnut lapselle kummin joka on niin etäinen ettei voi edes itse kysyä lahjatoivetta vaan panee äitinsä asialle.
Ne kultasepänliikkeiden kummilahjat on suurimmaksi osaksi niin rumia, etten ainakaan itse sellaisia edes haluaisi. Kaappiin joutuisivat pölyttymään kun ei kehtaisi pitää esillä. Itse ostin omalle kummilapselleni designia. Lastendesignia, mutta kuitenkin. Se on käyttötavaraa mutta kestää silti sekä käyttöä että aikaa. Voi tulevaisuudessa lahjoittaa vaikka omalle lapselleen.
Pyydät alaikäistä lasta kummiksi ja sitten odotat että hän ostaa lapsellesi juuri toiveittesi mukaisen kummilahjan kultasepänliikkeestä. Ihan selvästi oletit, että kummin äiti lahjan maksaa.
Häpeä jos osaat!
Minä pyysin kummiksi 15-vuotiasta siskontyttöä. Tyttö oli valtavan otettu, mutta lähes kieltäytyi pyynnöstä nieleskellen, ettei hänellä ole rahaa ostaa kalliita kummilahjoa. Minä sanoin hänelle heti, etten ole häntä kummiksi lahjan takia pyytämässä enkä odota rahallisesti suuria lahjoja. Uskon, toivon ja odotan, että hänellä on aikaa ja halua leikkiä ja viettää aikaa kummityttönsä kanssa. Enkä ole joutunut pettymään. Kummilahjaksi hän toi itse piirtämänsä kuvan suojelusenkelistä lapsen kanssa laiturilla (ihan kuin meidän mökillä) kehyksiin laitettuna. Ei varmasti maksanut paljon, mutta ajatus on lämmin.