Miten kerrot lapselle n. 5 veelle itsenäisyyspäivästä?
ELi miten kertoa lapsentajuisesti itsenäisyydestä ja mitä se merkitsee. EI liian mutkikkaasti vaan niin että hän ymmärtäisi päivän merkityksen.
Kynttilät on ostettu ja lapsen kanssa on askarreltu lippunaru. Kuitenkin mietin miten saan hänet ymmärtämään mistä on kysymys?
Kommentit (15)
mikä siinä siis on vaikeaa? Minä kerroin sodasta, mitä itsenäisyys ja vapaus Suomelle (tai mille tahansa muulle maalle) merkitsee, mitä naiset ja lapset tekivät sodan aikana, miten sota näkyi arjessa (pula ym.). Kaikenlaista siis. Poika oli todella kiinnostunut ja keskustelu kesti pitkään. Katseltiin vielä joitain kuvia netistä, mm. miltä Turun linna näytti pommituksen jälkeen.
on todella herrkä ja uskon että pelkäisi kaupungin joutuvan pommituksen kohteeksi uudelleen ja pelkäisi sotaa..
ap
kerroin tietenkin myös miten kauan sodasta on, ja miksi olen täysin varma, ettei uutta sotaa tule. Olen historiantutkija (ja opettaja), joten mulle nämä on helppoja juttuja käsitellä lasten kanssa. Ei meillä ainakaan aiheuttanut mitään traumaa. Lapsi tuntui suorastaan olevan ylpeä, kun hänen kanssaan käytiin tärkeää "aikuisten" keskustelua ja sai paljon tietoa, kaikkiin kysymyksiinsä vastauksen jne.
olisiko muita lapsenomaisia tapoja kertoa historiasta ja siitä miski itsenäisyyspäivää vietetään?
Jos siis haluaa kertoa niitä "syvällisempiä merkityksiä", mitä ap niin peräänkuulutti. Kannattaa ehkä sitten vaan pysyä siinä syntymäpäivä-jutussa.
..tietää että on Suomen synttärit. 5-vuotiaalle en kertoisi kauheasti enempää, varsinkaan jos on herkkä tapaus.
voisiko vaan kertoa että aiemmin Suomi oli osa Venäjää ja tänä päivänä Suomi itsenäistyi omaksi valtiokseen..? Jättää vain kertomatta, miten se tapahtui, siis jättää sotimisen mainitsematta..?
Me saamme asua omassa maassa, meillä on oma lippu ja saamme päättä omista asioista.
Mitään sotaa ei tähän tarvitse ympätä, koska eihän sota tuonnut meille itsenäisyyttä. Sodassa ainoastaan sodimme sen jatkumisesta.
Itsenäisyyden toi meille ainoastaan venäjän vallankumous, mutta ei siitäkään tarvitse puhua.
ehkä ensi vuonna kun on esikoulussa, tai sitä seuraavana. Itsenäisyyspäivää kun ei olla sen kummemmin vietetty omassa eikä miehenkään lapsuudenperheissä. Ja tämä ei sitten tarkoita että olisimme jostain veteraaneja dissaavista neuvostoiliittoa ihannoivista perheistä ;)
Mitään sotaa ei tähän tarvitse ympätä, koska eihän sota tuonnut meille itsenäisyyttä. Sodassa ainoastaan sodimme sen jatkumisesta.Itsenäisyyden toi meille ainoastaan venäjän vallankumous, mutta ei siitäkään tarvitse puhua.
Mä en jaksa ymmärtää tätä sotavauhkoilua itsenäisyyspäivänä. Jos tappajaidiootit haluaa sotaa muistella, muistelkoot vaikka talvisodan alkamis-/loppumispäivänä.
5-v tytölle että itsenäisyys tarkoittaa sitä että saamme päättää itse omista asioistamme jne. Nämä sotaosuudet jätettiin myöhemmille vuosille. Ihan tyytyväinen oli selitykseen.
tämän tyyppiseen kysymykseen... ihme ettei kukaan aio kertoa lapselle sen syvempiä merkityksiä