Ilmoittavatko kummilapsien vanhemat teille mitä lapsi tarvitsee joululahjaksi?
Siis kysymättä kertovat että xx haluaa lahjaksi tämän?
Kommentit (42)
olin ystäväni kanssa kaupungilla kun hän sai vietin siskoltaan. Meni suunnilleen näin "Lasten lahjoista teidän osuus 132 euroa. Laita tilille xx." Tää sisko oli aiemmin soittanut ja sanonut vain ettei tartte tänä vuonna miettiä lahjoja lapsille. Ystäväni oli käsittänyt etteivät siis vaihda lahjoja, eikä hänen tarvitse alkaa postitella paketteja toiselle puolelle suomea. Ja sit tulee tuollainen viesti. Aika moukkamaista minusta (ja oli kyllä tää ystänänikin aika ihmeissään viestistä.)
Siis kaverisi sisko ostaa omille lapsille lahjoja ja kaverisi maksaa loppusummasta tietyn osuuden? Ei hyvää päivää.
oli aina jotain 50e:n paikkeilla. Omat lapseni saivat heiltä lahjaksi käytettyjä vaatteita.
Nyt ostan mitä ostan, en enää kysele toiveita.
Itse kummina kilautan kummilapsen äidille ja kysyn, mitä on toivottu.
Itse taas äitinä en ikinä ilmoita "tilaustyylillä" mitä lapsi on toivonut, vaan odotan että kummi kysyy. Aina nimittäin kummi meillä ei kysy ja lahja on silti ollut hyvä ylläri :)
tai onko mahdollisesti vinkkejä. Lahjatoiveet ovat aina olleen kohtuullisia, ja sillain vapaita, ettei siis joku tietty tavara, tietystä kaupasta.
Tällä kertaa vastattiin, että leluja on jo kaikki paikat täynnä, joten vaatteet olisivat ehkä parempi, ja nimenomaan housut, kun poika on kova rikkomaan housuja.
Kummipojalla on 3 sisarusta, joten ostin kaikille vaatteita, kummipojalle enemmän ja sitten yhteisen wii-pelin.
Itse nimenomaan ostaisin mieluiten jotain tarpeellista.
Kerran olen lähimmälle kummille vinkannut, että jos haluaa nähdä kummipoikansa kiljuvan riemusta, voi ostaa yhden tietyn auton. (Kummi oli soittaessaan sopivassa paikassa auton ostoon, oli tulossa itse jouluna meille ja lahjan hinta oli 17 e.)
Muiltakin kummeilta on aina tullut jotain kivaa lahjaa, yleensä esim. kirja, joka on ollut kovasti mieleen ja minunkin mielestäni hyvä lahja.
Mä en mitenkään näe ihmisiä lahja-automaatteina. Puistattaa tuollainen ajattelutapa.
valitettavasti välillä tulee suoria pyyntöjä. Nyt tuli joululahjatoiveena mp3 soitin 9 vuotiaalle kummitytölle. Oli oikein merkki ja malli laitettu. No, toivottavasti vanhemmat ostaa, mulla ei ole varaa moiseen kun omille kuitenkin ensisijaisesti ostetaan lahjat.
Jos kysyn, niin toki yrittävät antaa vinkkiä tai jopa suoran lapsen toiveen. Ja hyvä niin :)
Mun mielestä olisi kyllä aika törkeää ilmoittaa vaan. Enkä mäkään tosiaankaan ilmoita lasten toiveita kysymättä. Jos kysytään toiveita, kerron kohtuuhintaisia toiveita.
Minä kysyn lahjatoiveita. Samoin meiltä kysytään toiveita. Sanon yleensä jotain "teemaa" msitä lapsi on kiinnostunut. Tällöin kummi voi itse päättää minkä hintaisen lahjan ostaa.
Tänä vuonna esim. sanoin kummeille lahja-ideaksi jotain Simpson- teemaan liittyvää, kirjoja esim. Risto Räppääjä, Pingu äänikirja (jossa painetaan nappuloita ja kuuluu ääni), pitkät kalsarit, vaatetta, junateemaan jotakin jne.
Minä olen saanut toiveeksi ostaa vaatetta, Twilight kirjan tai dvd:n Viiru ja Pesonen dvd:n, legoja (ei mitään tietyä pakettai mutta tiettyyn sarjaan liittyviä kylläkin)jne.
mihin on laiteetu kummipojalle (ja jostain syystä pikkusisaruksille) mitä ostaa
Eivät ilmoita, mutta kertovat kysyttäessä jotain vinkkiä. Koskaan eivät ole mitään kallista pyytäneet, vaikka mielellämme annamme hieman isommankin lahjan (sen vinkatun lelun lisäksi vaatteita tms.). Tiedän että isovanhemmilta tilaavat tarkasti lahjan, esim. toppahaalarin tiettyä merkkiä, väriä ja kokoa.
Puhumme itse asiassa sukumme kanssa (kummilapsemme ovat sukua ja lastemme kummit ovat sukua) kaikenlaisista lahjatoiveista ja joulun alla vinkit kiirivät myös suusta suuhun.
Antavat vinkkiä, jos kysytään. Usein ostan vaatteita lapsen maun mukaan. Vanhimmalle kummilapselleni (13 v) annan lahjakortin nuorten vaateliikkeeseen.
Me annetaan mummoille yms tarkat ohjeet lastemme lahjoista, jos niitä meiltä kysytään. Sitä kautta menee myös yhdelle lapsen kummeista ohje. Jos kummit kysyvät sanon aina jotain suuntaa antavaa, mutta esim. yhdelle kummeista on muodostunu perinteeksi ostaa Mauri Kunnaksen uusin kirja. Ja toisen lapsen kummi alkoi ostaa Tatu ja Patu sarjaa.
Miehen sisko, jonka tyttären kummeja olemme ilmoittaa joka vuosi mitä haluaa että ostamme lahjaksi. Tänä vuonna se oli aluksi vaatteita, kerkesin ostamaan hupparin. Sitten ilmoittikin että ehkä petshop tietsikka oliskin parempi, no en onneksi kerennyt ostamaan..Sitten tuli taas vaate toiveita, ostin taas vaatteita, sitten tarvitaankin leluja, no ostin lelupaketin jota oli toivonut. Tänään sain nuo vaatteet ja lelun pakettiin niin illalla tuli teksti viesti että kummit voisivat muistaa myös että talvella tarvitaan luistimet ja sukset.
No kyllähän me muistetaan, ostettiin juuri omille lapsille:D
Hän kun on yksinhuoltaja ja suku on pieni eikä itse periaatteen vuoksi osta kun yhden lahjan lapselleen( ettei kuvittelisi että joulu on vaan lahjoja), vaatii hän että meidän on kummeina ostettava sitten paljon kalliita lahjoja.
Joka vuosi on todettu että me ostamme lahjat omille lapsillemme ja jotain pientä kummilapsille ja sukulaislapsille (kummilapset ovat samalla viivalla kun muutkin sukulaislapset). Ostakoon itse kalliit lahjat, niin tekevät muutkin vanhemmat. Mutta ei mene perille, tässä odotellaan taas synttärilahja listaa jokanka lähettely alkaa sitten helmikkuussa..Viime vuonna olisi pitänyt ostaa polkupyörä, koulupöytä ja uusi patja sänkyyn. ostimme nuken, tyttö tykkäsi aivan valtavasti, äitinsä ei todellakaan tykännyt ja näytti sen todella selvästi.
omille sisaruksillemme, mitä voitaisiin ostaa lahjaksi - tarpeetonta on mielestäni aivan järjetöntä ostaa!
Tehdään molemmin päin niin. Se on kaiken helpointa lahjan ostajalle. Teemme vielä niin, että annamme n.3-4 vaihtoehtoa ja niistä ostaa jonkin minkä löytää tai minkä haluaa. Itse olen ainakin kokenut sen todella helpoksi ja myös omien lasten kohdalla tiedän mistä he pitävät ja lahjat on silloin mieluisia.
vain siinä tapauksessa jos kysyvät. Ja silloinkin toive on aina alle 20 euron hintainen.
Enkä ikinä ilmoittaisi omien lasteni kummeille tai muillekaan läheisille lahjatoiveita. Jos joku kysyy, niin lapsi voi kertoa itse tai voin ehdottaa jotakin lahjan antajalle kohtuuhintaista tai helppoa.
voin antaa jonkin vinkin jos kummit sitä kysyvät. Nyt tyttö (11v) sanoi itse kummilleen kun tämä oli käymässä ja kyseli lahjatoiveita, että eläinaiheinen seinäkalenteri olisi kiva. Minusta ihan ok lahja. Meillä vanhemmat ostaa ne kalliit lahjat, kummeilta ja isovanhemmilta tulee sitten pienempää.
Toisen tytön kummi osti pari vuotta sitten tytölle nomination-korun, siihen ostaa sitten synttäreinä ja jouluna lisää paloja. Tämä oli kummin oma idea, tätäkään ei meiltä päin pyydetty. Minusta on täysin lahjan antajan asia, mitä haluaa ostaa. Muutenhan olisi ihan sama pyytää vaikka suoraan rahaa ja käydä itse ostamassa lahja.
ollaan sovittu niin hänen äitinsä kanssa. saa rahat käyttöönsä kun pääsee ripille. muutama satanen on kertynyt.
toiselle kummilapselle hankin astiasarjaa tietyn määrän ja lopetin kun hän pääsi ripille. muistan synttärinä ja jouluna kortilla nykyisin. ja tietty valmistujais- ja häälahjan hankin jos niille tulee tarvetta.
Mutta me ollaan yhden sukulaisen nyt 12-vuotiaan kummeja, ja he meidän nyt 5-vuotiaan. Minäkummina kysyin aina toiveita. He eivät. Kun eivät myöskään käy (heillä tuli toiselle lapselle sairastelua ym. joten ymmärrän tämän), niin eivät tunne lasta, eivät tiedä mistä tykkää.
He eivät oikein muista mitä oon sanonut, eli että esim. kaikenlaiset maalaus-piirustustarvikkeet ovat meille aina hyvä lahja, ja ostavat sitten mitä sattuu, samoja mitä meillä jo on. Sama kirja, sama lelu jne. Joudun sitten näitä hävittelemään.
Joten olen nyt pari vuotta tehnyt niin, että soitan että mitähän teidän x toivoo lahjaksi, ja y muuten toivoo tätä tai tuota... Hinta noissa meidän toiveissa on aina max 20 ja oon useimmiten toivonut tiettyä kirjaa tai esim. yöpukua kokoa se ja se, koska he postittavat lahjan.
... onko kummi joku lahja-automaatti tai valittu sen mukaan, että varmasti hankkii aina lapselle lahjat synttäriksi ja jouluksi? Ap, laita takaisin viesti että olet pahoillasi, mutta olet jo ehtinyt miettiä jotain muuta.