ahdas lantio ja synnytys
Mulla on ollut kohtuulliset vaikeat synnytykset nro 1 ja nro 2. Nyt kolmatta odottaessa lääkäri myönsi, että lantioni on suhteellisen ahdas ja suuri lapsi ei mahdu sieltä kovinkaan hyvin. Tästä johtuu myös se, että synnytykset ovat olleet aika vaikeita ja lapsi ei ole mahtunut laskeutumaan synnytyksessä.
Lääkäri vielä sanoi, että optimaalista olisi että pienilantioinen nainen saisi pienen lapsen ja suurilantioinen suuren lapsen ja että suhde olisi sopiva, mutta niin ei valitettavasti ole aina.
No niin, olipa kiva kuulla, kun edellinen oli 4150 g ja päänympärys 38,5 cm. Seuraava jos on tuota suurempi niin ei taida mahtuakaan. Tuota edellistäkin ponnistin tunnin..
Ihmettelen vaan, että minua ei oteta lapsen koon tarkkailuun ja tehdä suosiolla sektiota, jos lapsi kasvaa isoksi. Eikö tuo ole aika vaarallistakin, että yritetään vaan synnyttää alakautta hinnalla millä hyvänsä?
Lääkäri sanoi, että toivoo että tämä kolmas olisi 3-kiloinen, niin mulla voisi olla normaali synnytys. Mutta help, jos ei olekaan, niin mitäs sitten? Otetaan riski ja toivotaan ettei lapsi vammaudu/kärsi hapenpuutteesta? Niinkö lääkärit toimivat?
Onko kohtalontovereita? Mitä tässä pitäisi tehdä? Vaatia vauvan koon tarkkailua ja sektiota vai mitä? TAYShan ei tunnetusti mielellään lähde sektioihin millään. Mieluummin annetaan lapsen vammautua jne. (tästä olen kuullut vammaisten lasten äideiltä PALJON juttuja).
Voinko synnyttää yksityisesti jos TAYS ei suostu leikkaamaan suurta lasta?
Esikoinen oli perätilassa, jonka vuoksi minut määrättiin magneettikuvaukseen. Täällä todettiin lantioni olevan yhdestä kohdasta liian ahdas, ja vaikka kyse oli raja-arvosta, minulle määrättiin suunniteltu sektio. Vauva oli todella pieni, 3,1 kg vaikka syntyi ajallaan. Ja myös minulla on tosi leveä lantio ulospäin, joten ulkonäkö ei kerro kyllä mitään.. Vaadi siis sektio!