Kätilö taas paikalla,jos haluatte kysyä/kommentoida jotain.
Kommentit (31)
seuraavassa synnytyksessä suoraan kohdunsuulle epiduraalin lisäksi kun ponnistusvaihe sattui viimeksi todella paljon, eikä kipu todellakaan loppunut siihen kun vauva pullahti ulos?
Rouva K.
Lapsi 10kk, nyt haluaisin lopettaa. On rankkaa herätä öisin syöttämään.
Tuntuuko kätilöstä vaikean repeämän jälkeen että hän olisi epäonnistunut työssään?
Mulla oli esikoisen aikana ja nyt tuo diabetes. Esikoinen syntyi rv39+5 ja painoi 3460g eikä ollut mitään sokeriongelmia. Mulla pysyi ruokavaliolla hoidossa. Mutta olisi kiva tietää
Jonkun toisen äidin lahjoittamaa maitoa kysymättä lupaa äidiltä?
Mulla ei lähtenyt sektion jälkeen maito nousemaan heti joten vauva tarvitsi korviketta. Vauva oli nelikiloinen ja terve.
Miksi kätilö viipyy niin vähän aikaa salissa tulevien vanhempien kanssa? Molemmissa käväissyt muutaman kerran, yhteensä ollut paikalla ennen ponnistusvaihetta n. 20min maksimissaan.
Miksei minulle tarjottu muuta kipulääkettä vai olisiko minun itse pitänyt pyytää? Vai oliko syynä tuo epiduraali?
Oliko siitä jotain haittaa minulle, että synnytyksen aikana minulla ei ollut kertaakaan ponnistustarvetta?
Suurin on muistaakseni ollut jotain 5600g.
Käsin tehdyt painoarviot pitävät paljon useammin paikkansa kuin eivät pidä. Ongelma on juuri isot lapset,joista vaikea saada painoarvio niin ultralla kuin käsin tynnustelemalla. klö
Kohdunkaulaa voidaan puuduttaa paracervikaalilla,joka on kyllä paremminkin avautumisvaiheen puudutus. Ponnistusvaiheeseen paras on pudendaali,joka puuduttaa emättimen ja välilihan alueen. klö
Imetyskertoja harventamalla vähitellen ja sitten,kun on totaalisen lopettamisen aika,äiti tai lapsi yöksi-pariksi pois kotoa,ettei ole mahdollisuuttakaan rintaan. Rankka keino,mutta hyvä. klö
Ei kätilö voi äidin kudostyypille mitään. Episiotomian tarpeen voi arvioida,mutta vaikka sen tekisi,tulee silti joskus pahoja repeämiä. Sikiön pään päästäminen hitaasti syntymään että venyttää kudoksia kauan,mutta ei repeämät ole kätilön syy. klö
Minulle ei tehty epparia vaikka tiedettiin vauvan olevan iso yli nelikiloinen ja sainkin pahat repeämät. Miksi annetaan mieluummin revetä silläkin riskillä, että repeämät ovat juuri luokkaa III tai suurempia?
Hyvinkin usein putoavat matalalle,kun ravinnon saanti istukan kautta loppuu ja vauvan haima tuottaa insuliinia äidin korkeamman verensokerin mukaan. Tiheät syötöt,herkästi lisäruokaa tai lastenosastolle sokeritippaan. Luonnollisesti lapsella verensokeriseuranta. klö
Mitä olisit halunnut lapsellesi lisäruuaksi? Kun vauvan on äidin imetyksen jälkeen nälkä ja mahdollisesti matala verensokeri,on ruokaa saatava ja ensi päivinä luovutettu äidinmaito on turvallisempaa kuin korvike. Asia on ehkä meille ammattilaisille niin itsestään selvä,ettei tajuta kysyä. Pitäisi varmaan. klö
Eli kaikin puolin mulla pysyi kunnolla aisoissa sillä pojalla ei ollut mitään syntymän jälkeen ja itsellä tippui paino raskaudenaikana 10kg oikean ruokavalion ansiosta.
Ja kuinka yleinen tämä raskaudenaikainen biabetes on??
Kätilöllä voi olla hoidettavanaan monta muuta,ehkä 4-5 äitiä ainakin joissakin sairaaloissa. On myös osaston yhteisiä töitä,kirjaamista,tilausten tekoa ym. Joskus kätilö vaistoaa,että pariskunta haluaa olla kahdestaan. Jos haluaa,että kätiklö on mahdollisimman paljon paikalla,sitä pitää uskaltaa rohkeasti pyytää. klö
En tee ultraääniä enkä osaa arvioida sukupuolia ultraäänen perusteella. klö
Miksi käsikopelo kokoarvioita tehdään ja niihin luotetaan jos ne silti voivat heittää jopa useita kiloja?