Kohdunpoisto?
Onko jollekin tehty, mitkä ovat tuntemuksesi nyt?
Paljonkohan yksityisesti maksaa ja tehdäänköhän niitä ylipäätään yksityisklinikoilla?
Harkitsen jatkuvien vuotojen takia, gynekin sitä vaihtoehtoa jo väläytteli, kun kierukka ja pillerit eivät sovi ja muutkaan hoidot ei tehoa.
Kommentit (37)
syynä oli adenomyoosi (<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…;)
Oireina oli jatkuvat vuodot. Kohdunpoiston yhteydessä havaittiin myös polyyppi, joka oli ainakin osasyynä vuotoihin.
On aivan mahtavaa kun ei ole kuukautisia! Muutenkin elämä on paljon, paljon helpompaa näin. Suosittelen.
N 40v.
alkoiko ne jossain vaiheessa? Millasia vuotoja oli?
59-vuotiaana. Kyllä vaan, oikein pyysin tarkistamaan kerran papereista, että todella sen ikäisenä. Häneltä poistettiin runsaiden ja säännöllisten kuukautisten vuoksi. Ei muuta syytä. Hänelle tuli seurauksena veritulppa jalkaan. Syynä vissiin joku särkylääke, jota ei olisi saanut määrätä leikkauspotilaille. Selvisi siitä onnekseen.
kyllähän ne täytyy loppua kohdun poistoon?
En päässyt koska vuodot eivät lopu kohdun poistoon! Minulle laitettiin hormonikierukksa jonka kanssa silti vuodan viikon kuukaudessa mutta sentään hemoglobiini pysyy hyvänä.
Kun kohtua ei ole, niin ei ole kuukautisia.
Munasarjoja ei oteta pois ellei siihen ole syytä.
Kohtu on vain elin, jolla on vain yksi merkitys.
Munasarjat säätelee meidän hormoni toimintaa.
vuoksi nelikymppisenä. Leikkaus tehtiin tähystyksellä. Leikkaus ja toipuminen sujui hyvin. Muutama vuosi kohdutonta elämää on takana enkä edes muista, että joskus on ollut kuukautiset. Itse en kohtua osaa pitää kuin sisäelimenä etenkin lastenteon jälkeen.
Ainakin minulla elämänlaatu parani hurjasti.
Siis vuodan jatkuvasti, välillä tulee niin ettei kotoa voi poistua, joitakin päiviä kuukaudesta. Muuten vuodan sillai "normaalin" kuukautisvuodon verran, joka päivä. Kyllä- ei taukopäiviä. Välillä niin hirveitä kipuja, johtuen kystista.
Pillerit on kokeiltu, keltarauhashormoni on kokeiltu ja nyt kierukka. Ei auta ei.
Miten nuo polyypit ja adenomyoosi (vai mikä se nyt olikaan..?) todetaan? Näkyykö ultrassa?
ap
Samalla kirjoitti mulle Mirena kierukan ja sanoi ettei kohdunpoistoon niin vain laiteta koska se on niin iso toimenpide. Mulla oli hemoglobiini tippunut jo sataa siinä vaiheessa ja olen 40v ja lapset tehty...
3
En nyt osaa tietää sen oikeaa nimeä, mutta kohtuun siisälle viedään pallo joka kuumentuu ja polttaa sen limakalvon ja lopettaa vuodot. Paljon inhimillisempi toimenpide.
Ihmettelen vain...Liekkö jäänyt mulla biologian tunteja väliin=)
pitää säilyttää munasarjat. Kirurgille helpompaa on viedä kaikki ja siksi sitä suositellaan, laiskoja kun ovat. Naiselle vaan on munasarjojen menetys sitten iso juttu. Jos on vielä nuorehko, alkaa normonien syönti tai muuten menopaussi. Eli pidä kiinni munasarjoistasi!
Kyllä ne menkat loppuu kun kohtu poistetaan :D tai jos on endometrioosia jokapuolella "mahassa", voihan sitä vuotoa tulla sen takia ;/
viedä munasarjoja samalla, eikä ikinä alle viisikymppisiltä niitä yritetä poistaa, ellei sitten ole munasarjassakin jotain vikaa.
Kirurgien laiskuus, höpö höpö. Sitä paitsi kohtuja eivät poista kirurgit vaan gynekologit.
t. leikkaussalissa työskentelevä
Samalla kirjoitti mulle Mirena kierukan ja sanoi ettei kohdunpoistoon niin vain laiteta koska se on niin iso toimenpide. Mulla oli hemoglobiini tippunut jo sataa siinä vaiheessa ja olen 40v ja lapset tehty...
3
Kuukautiset loppuu kohdunpoistoon. Kohtu otetaan pois ja emättimen suu neulotaan kiinni.
Minulta leikattu 42 vuotiaana ja elämäni parhaita ratkaisuja. Ei kivuliaita kuukautisia (yleensäkään ei kuukautisia), seksi luistaa nykyään upeasti kun ei ole kipuja ja vaivoja. Ei mitään ongelmaa ole ollut.
Ehkä se, että meillä ei ole ollut siteitä 8 vuoteen ja nyt pitäisi tytölle alkaa selittää näistä asioista kun ei esimerkkiä näe kuukautissiteiden käytöstä kotona ja äidillä ei ole kuukautisia ollut enää vuosiin.
paljon maksaa kohdunpoisto? ei yksityisellä?
äitini joutui tähän leikkaukseen ja häneltä oli juuri vuoden vaihteessa lähtenyt työpaikka. mietityttää, että millä sen laskun maksaa jos sieltä tulee joku 5000€.
Kohtu ja munasarjat (syystä) poistettu 10 v sitten kun olin 35. Ei muuta kuin hyvää sanottavaa!