Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä valmistajan lakanat ovat laadultaan parhaimpia?

Vierailija
02.12.2010 |

Ostin tuossa tunnetun suomalaisen firman aluslakanan, satiinia. Pesun ja mankeloinnin jälkeen siitä tuli ihan lörppö. On myös kovin ohkaista kangasta. Maksoi kuitenkin lähemmäs 50 euroa.

Mikä valmistaja tekee laadukkaita lakanoita?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tykännyt Finlaysonista ja Annosta. Pesen aina (1 vko välein) 90 asteessa ja ovat pysyneet hyvinä, myös värit.

Anno oli hyvä peruslakana. Voi kun jostain vielä saisi!

Vierailija
22/42 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekko paras. Tälläkin hetkellä makaan lakanoissa, jotka ovat luultavasti 90-luvun puolesta välistä ja edelleen hyvässä kunnossa. Harmi vaan, että on niin kalliita ettei ole varaa ostaa useampia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tai lapsuudenkodissanne ollut käytössä tosi vanhoja lakanoita jostain 40- ja 50-luvuilta? Nämä lakanat ovat vitivalkoisia ja paksuja ja kangas on vähän "kankeaa", mutta ei kuitenkaan rypisty. Joku kangaskauppias kertoi, että kyseessä on joku "emännän" lakanakangas, jota valmistettiin sotien jälkeisinä vuosikymmeninä. Nämä lakanat ovat säilyneet hyvinä huolimatta kovasta kulutuksesta. Itse pidän siitä, että lakanat ovat vähän karkeita, puuvillasatiinista en tykkää. Kun tällaisia vielä jostain saisi!

Mä olen löytänyt vanhoja valkoisia lakanoita ja paljon kauniisti kirjailtuja tyynyliinoja kirpparilta. Nuo on niin hyvää kangasta, että tytär saa vielä periä ne ja jättää perinnöksi omille lapsilleen. 😊

Noiden jälkeen nykyiset lakanat tuntuu halpiskamalta kaikki. Ei tuollaista kangasta löydä mistään enää.

Vierailija
24/42 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekko paras. Tälläkin hetkellä makaan lakanoissa, jotka ovat luultavasti 90-luvun puolesta välistä ja edelleen hyvässä kunnossa. Harmi vaan, että on niin kalliita ettei ole varaa ostaa useampia.

mulla marimekon painokankaasta, (siis sitä kankaasta mille painaat kankaansa), tehdyt lakanat hajosi yhtä nopeasti kuin muutkin 60 asteen pesussa kahden viikon välein

Vierailija
25/42 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockmann Casa - percalelakanat ovat hyvälaatuisia, ovat kuin uudet yli kymmenen vuoden jälkeen.

Vierailija
26/42 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen osrin finlaysonia, mutta laatu on nykyisin surkeaa ja kuviot vielä hirveämpiä! Tokmannin Kotikulta on nykyinen suosikkini. Varsinkin kuninauhoitetut 160cm leveät lakanat, joilla saa näppärästi patjankin suojattua. Jyskin lakanoista tykkään kreppisistä, ihanan tuntuisia ja kauniit värit. Myös heidän perkaalilakana on nyt käytössä, katsotaan miten hyvin kestää pesua. Ikea on liian kaukana, joten siitä ei ole kokemuksia.

Vierailija
27/42 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyskin paras laatu ollut aika hyvä. Koitmaiset ikävä kyllä ihan rättejä.

Vierailija
28/42 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä stokkan egyptian cotton lakanoita ja olen ollut tyytyväinen. Ei ole nyppyntyneet pesussa, värit pysyy ja sopivan jämäköitä.

Vierailija
29/42 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittänyt aina suosia kaikissa ostoksissani suomalaista tuotantoa ja olen ostanut paljon Finlaysonia ja Vallilaa, jonkin verran myös Marimekkoa. Laatu on ollut mielestäni ihan hyvää, hintaan nähden toki aika arvokkaita. Nyt olen päättänyt luopua lakanoiden ja pyyhkeiden suhteen kotimaisuus-periaatteistani, koska mitkään näistä firmoista ei teetä mitään enää Suomessa, kaikki on tehty taikkulassa tai Virossa. Ja päälle lyödään avainlippu, koska suunnittelutyö tehdään Suomessa. Viimeisimmät lakanat ostin H&M:ltä, sitä edelliset Ikeasta ja tyytyväinen olen ollut. Ja tiedän, samassa paikassa nämäkin firmat lakanansa ja pyyhkeensä teettävät. Erotuksena on vain se, että nämä mainitsemani "kotimaiset" firmat myyvät tuotteitaan laadukkaina, kotimaisena tuotteina, vaikka ovat vuosia sitten lopettaneet tuotantonsa Suomessa. Äänestän jaloillani. :)

Vierailija
30/42 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yves Delormen lakanat on tosi hyviä. Saa ainakin Stockmannilta. Suosittelen :)

Vierailija
31/42 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussilakanat Gantin egyptinouuvillaa olevat ovat huippilaadukkaita.

Todennäköisesti myös aluslakanat, mutta niitä en ole raaskinut ostaa, kun ovat kalliita. Vastaavat Stockmann Casa ajavat asiansa.

Anno, jota joku edellä kehui in utan kuraa. Ostin useammat Annon aluslakanat tarjouksesta ja niiihin jää kaikki roskat kiinni. Pölynukkapalloja saa käsin repiä irti pesun jälkeen. Yhtä huonoja en ole koskaan aikaisemmin nähnyt.

Vierailija
32/42 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea sömnig!

Vierailija
33/42 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikea sömnig

Vierailija
34/42 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkaali/Percale lakanoiden vertailu!

Minulla on 3 eri merkkisiä perkaali-aluslakanat eli Familon, Finlayson ja Kronborg. Kaikissa perkaaleissa on puuvillaa mutta Finlaysonilla on kampapuuvillaa.

Vertailut:

Lämpimin: Familon ja Kronborg

Viilein: Finlayson

Ohuin materiaali: Finlayson

Pehmein: Finlayson

Jäykin materiaali: Familon

Pölyisin: Finlayson (Familonilla & Kronborgilla ei ole sellaista ongelmaa)

Halvin hinta: Kronborg (Jysk kaupasta)

Yhteenveto: Familon ja Kronborg ovat voittajat, mutta vaikea sanoa kumpi on ykkönen. :) Finlayson jäi viimeiseksi koska pölyt kerääntyy runsaasti että piti imuroida ne (pölyt) pois. :(

Vierailija
35/42 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa puuvillakankaan lankatiheyttä. Kaikki alle kahdensadan on niitä lörppöjä. Kankaan voi valmistuksessa tärkätä niin, että se tuntuu kaupassa jämäkältä, mutta löpsähtää sitten pesussa. 250–300 lankatiheys tarkoittaa, että kangas on oikeasti jämäkkää.

Perkaalikäsittely kuluttaa puuvillaa, minkä takia se pölyää enemmän, mutta tuntuu pehmeämmältä.

Vierailija
36/42 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en osaa kertoa, mutta pussilakanoista mua miellyttää Finlaysonin tavalliset puuvillalakanat sekä Marimekon puuvillasatiinilakanat.

Sinä et sitten tarvitse pölynimuria, kun nuo kiskovat kissastakin karvat jo metrin päästä. 

En osaa sanoa, kun minun parhaat lakanat ovat äitivainaalta perittyjä tai kirpputorilta ostettuja. Finlaysonin lakanoissa on sekin vika, että ovat viheliäisen vinoja. Ei niitä tavallinen talliainen mankeloi sileäksi eikä varsinkaan suoraksi.

Vierailija
37/42 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perkaalikäsittely kuluttaa puuvillaa, minkä takia se pölyää enemmän, mutta tuntuu pehmeämmältä.

Pölyää enemmän? Perkaali pölyää vähemmän kuin esimerkiksi tavallinen puuvilla. Perkaali on hyvä valinta pölyallergisille/astmaatikolle.

Vierailija
38/42 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Lexingtonin Pin Point laadun pussilakanoita. Pin Pointit ovat ihanan paksuja, jotenkin muistuttavat niitä vanhanajan kunnon lakanoita. Kalliita ovat, mutta ostan aina alesta. Lankalukua näissä ei pakkauksessa kerrota. Muista Lexingtonin lakanoista en niin välitä, ovat ohuempia ja tykkään juuri noista paksuista.

The White Company myy myös lakanoita joissa on korkea lankaluku. En ole koskaan tilannut, mutta pitäisi joskus tilata kokeeksi testiin.

Vierailija
39/42 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan ketjuun nosto ,Hobby Hallin Deluxe-kirjekuorilakanat ovat lujia ja kestävät pesua.

Jyskin vastaavat menivät kantapäiden kohdalta puhki parissa kuukaudessa!

Vierailija
40/42 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallilan petivaatteet karkeita! Kuin pieniä tikkuja täynnä! Myös saumat kiertää! Vielä kalliita! Ainoa positiivinen asia on kivat kuosit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä