Mitä teksisit itse? Lennolla kuulutetaan"Onko lääkäriä?"
Juttu kopio Iltasanomien yleisönosastolta:
"Finnairin toiminta vastaavassa tilanteessa, kun lääkärivaimoni oli palaamassa Beijingistä ja koneessa joku kiinalainen matkustaja sai sairauskohtauksen. Vaimoni hoiti häntä koko lentomatkan ajan ja miten Finnair huomioi hänen toimensa. Noin viikon kuluttua tuli kirje Finnairin asiantuntijalääkäriltä, joka peräti kiitti häntä matkustajan hoidosta lennon aikana. Huom! peräti huima kiitos ja vielä kirjallisena. Ei esim. mitään vapaalippua "pilalle" menneen matkan kompensoimiseksi saatikka mitään muutakaan. Vaimoni lääkärietiikan vastaisesti mietti, viitsiiköhän enää ensi kerralla vastata kuulutukseen. Ainakin lennot Finnairilla jatkossa aivan minimiin."
Kommentit (71)
Vain harvat lääkärit kokevat ammattinsa kutsumukseksi. Itse olin lääkiksen opiskeluaikoina mukana kristittyjen lääketieteen opiskelijoiden porukoissa. Kerran siellä puhuimme kutsumuksesta, ja vain kolmasosa _uskovaisista_ lääkisopiskeiljoista koki olevansa valmistumassa kutsumusammattiin.
ole erityistä kutsumusta alalle.
Mutta heillä on velvollisuus auttaa henkeä uhkaavassa hätätilanteessa. Siitähän tuossa kuitenkin OLI kysymys, ei mistään kännisen valvonnasta (vaikka osa niin yrittää asiaa vääntää).
Ammatinvalintakysymys siis. Turha rypistää, niin se vaan on, kestäkää se, jos kerran rahanahneuksissanne olette moisen ammatin hommanneet.
Minustakin se on ihan lakiin perustuva velvollisuus auttaa hätätilanteessa, taviksetkin on määrättävissä siihen.
ns. napsahtaa omaan nilkkaani kun kerron, että erityisesti amerikkalaismatkustajat ovat herkkiä haastamaan (myös lennolla) auttaneita lääkäreitään oikeuteen, jos jotain menee pieleen.
Tämä on todella valitettavaa kun lennolla auttava lääkäri ei tietenkään ole välttämättä erikoistunut juuri siihen alaan, jonka erityisosaamista tarvittaisiin (esim. joku sydänkohtaus gynekologin hoitamana..).
Itse olen lakimies.
amerikkalaisella lentoyhtiöllä, koneessa on voimassa amerikkalainen lainsäädäntö - ja myös sikäläinen korvaustenhakukäytäntö.
Tiedän erään tapauksen, jossa suomalainen lääketieteen kandi meni auttamaan lentokoneessa sydänkohtauksen saanutta ja oli apuna loppumatkan. Lentoemännät kovasti kiittelivät, kun tuli avuksi. Koneessa oli kyllä useampikin kongressimatkalla ollut jenkkikardiologi, jotka eivät avuksi suostuneet tulemaan.
Useilla lääkäreillä on vapaa-ajan matkoilla käytäntönä ottaa koneessa tai laivassa heti muutama paukku, jolloin oma humala estää virallisestikin työhön ryhtymisen... en sinänsä ihmettele, työ on tarpeeksi omaa vapaa-aikaa sitovaa ja vaativaa muutenkin, pitäisikö sitä lomallakin olla koko ajan "aina valmiina", jos joku jossain vetää kännit tai saa sydärin. Etenkin jos oman erikoisalan osaaminen on jotain ihan muuta kuin esim. elvytyksen hoitoa ja defibrillaatorit, elvytyslääkkeet ym. unohtuneet lähes kokonaan (Vrt. esim. ihotautilääkärit, patologit, psykiatrit, silmälääkärit, radiologit, työterveyslääkärit jne. jne.).
Siis häh?! Kyllä minä olen sairaanhoitaja-koulutuksen saaneena ja siinä ammatissa toimivana luullut, että on velvollisuuteni auttaa tilanteissa, jossa ITSE tiedän, että pystyn! Joten kyllä saa myös lääkäri raahata luunsa paikalle.. Mikäli lentoyhtiö käyttäytyy urposti, on se asia erikseen..
Onkohan tämä joku lääkäreille kateellisen ihmisen provo..?
Jos on lääkäriksi ryhtynyt niin kyllä on velvollisuus auttaa vaikkei siitä saisi kuin lämmintä kättä kiitokseksi. Opiskelin sairaanhoitajaksi ja ensihoidon opettajani oli useampaan otteeseen joutunut/päässyt (itse piti näitä vain hyvinä vaikkakin rankkoina kokemuksina ja oli iloinen kun pystyi auttamaan) avustamaan lomalennoillaan sairaskohtauksen saanutta.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2010 klo 15:24"]
Juttu kopio Iltasanomien yleisönosastolta:
"Finnairin toiminta vastaavassa tilanteessa, kun lääkärivaimoni oli palaamassa Beijingistä ja koneessa joku kiinalainen matkustaja sai sairauskohtauksen. Vaimoni hoiti häntä koko lentomatkan ajan ja miten Finnair huomioi hänen toimensa. Noin viikon kuluttua tuli kirje Finnairin asiantuntijalääkäriltä, joka peräti kiitti häntä matkustajan hoidosta lennon aikana. Huom! peräti huima kiitos ja vielä kirjallisena. Ei esim. mitään vapaalippua "pilalle" menneen matkan kompensoimiseksi saatikka mitään muutakaan. Vaimoni lääkärietiikan vastaisesti mietti, viitsiiköhän enää ensi kerralla vastata kuulutukseen. Ainakin lennot Finnairilla jatkossa aivan minimiin."
[/quote]
olipas rahanahne lääkäri, eikös nää ole kutsumusammatteja....
Olen ollut lennolla, jossa kuulutettiin juuri noin. Istuin paikoillani kuin tatti, koska olen ammatiltani parturi-kampaaja :-DDD
Minä olen elänyt siitä luulossa, että jo lakikin velvottaa auttamaan pelastustöissä ja elvytyksessä. Jos myöhemmin selviää, että joku heitti veivinsä lennolla, kun paikalla ollut lääkäri oli laiska, niin syyte siitä räpsähtää. Eri asia sitten, saadaanko tuollaista ikinä selville.
Mitä tulee Finskin toimintaan, niin eihän tuo nyt tyylikästä ollut. Voisi antaa vaikkapa pienen lahjakortin. Ilmaista lentomatkaa en nyt odottaisi, koska eihän tuo lääkäri nyt jäänyt pääsemättä perille kohteeseensa avunannon takia.
Kysymykseen mitäkö tekisin?
Sanoisin etten ole lääkäri, mutta sairaanhoitaja. Tarjoituisin auttamaan kykyjeni mukaan.
Vain harvat lääkärit kokevat ammattinsa kutsumukseksi. Itse olin lääkiksen opiskeluaikoina mukana kristittyjen lääketieteen opiskelijoiden porukoissa. Kerran siellä puhuimme kutsumuksesta, ja vain kolmasosa _uskovaisista_ lääkisopiskeiljoista koki olevansa valmistumassa kutsumusammattiin.