Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teksisit itse? Lennolla kuulutetaan"Onko lääkäriä?"

Vierailija
02.12.2010 |

Juttu kopio Iltasanomien yleisönosastolta:

"Finnairin toiminta vastaavassa tilanteessa, kun lääkärivaimoni oli palaamassa Beijingistä ja koneessa joku kiinalainen matkustaja sai sairauskohtauksen. Vaimoni hoiti häntä koko lentomatkan ajan ja miten Finnair huomioi hänen toimensa. Noin viikon kuluttua tuli kirje Finnairin asiantuntijalääkäriltä, joka peräti kiitti häntä matkustajan hoidosta lennon aikana. Huom! peräti huima kiitos ja vielä kirjallisena. Ei esim. mitään vapaalippua "pilalle" menneen matkan kompensoimiseksi saatikka mitään muutakaan. Vaimoni lääkärietiikan vastaisesti mietti, viitsiiköhän enää ensi kerralla vastata kuulutukseen. Ainakin lennot Finnairilla jatkossa aivan minimiin."

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo pr-mielessä se olisi ollut tosi järkevää.

Vierailija
2/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri noin se menee.

Ihmettelen vaimoasi, että odottaa jotain palkkiota tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lentomatka meni pilalle? Harva nauttii lentomatkasta itsestään. Eikö ollut kivaa, kun oli jotain tekemistä, niin aika kului nopeammin?

Vierailija
4/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttamaan aina tarvittaessa jos vain voi?

Vierailija
5/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teksisit itse? Lennolla kuulutetaan"Onko lääkäriä?"

En tekisi mitään, koska en ole lääkäri! :)

Vierailija
6/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös koska erikoisala saattaa olla aivan eri tai ehkä pari promillea alkoholia veressä....

Vierailija
7/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan oli Force Majeure-tilanne. Aika itsekästä ajattelua kyllä teiltä. Tokihan Finnair olisi jotenkin voinut muistaa, mutta tunnen montakin lääkäriä, jotka auttaneet "ihan ilmaiseksi" vastaaavissa tilanteissa. No, kuten tiedetään lääkäreitä on moneksi...

Vierailija
8/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lentomatka meni pilalle? Harva nauttii lentomatkasta itsestään. Eikö ollut kivaa, kun oli jotain tekemistä, niin aika kului nopeammin?

vaatimattomilla välineillä, kuin

istua, nukkua, lukea, kunnella musiikkia, katsella elokuvaa, syödä, juoda viiniä, juoka kahvia ja konjakkia.

Oli vala mikä hyvänsä, Finskin olisi pitänyt pr-mielessä antaa jokin hyvitys tai vaikka ilmainen kotimaanlento.

Vierailija
9/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjan Kiinasta, kunhan posti ehtii perille!

Vierailija
10/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatimattomilla välineillä, kuin istua, nukkua, lukea, kunnella musiikkia, katsella elokuvaa, syödä, juoda viiniä, juoka kahvia ja konjakkia. Oli vala mikä hyvänsä, Finskin olisi pitänyt pr-mielessä antaa jokin hyvitys tai vaikka ilmainen kotimaanlento.

En ymmärrä tätä logiikkaa.

Vierailija
11/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taitaisi ilmottautua ja alkaa huhkimaan itekseni ja muut vaan istus ja ihmettelis, sorry.

Teettekö te vapaa-ajallanne omia töitänne ihan ilmaseksi jos minä vaan pyydän?

Vierailija
12/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänhän on itse lukenut itsensä lääkäriksi, joten eikö noin kuulu tehdä? Ja odottaako hän potilailtaankin, joita hoitaa, että pitäisi joku "palkkio" tulla ? Kuulostaa siltä, että ei ole kyllä "syntynyt" lääkäriksi. Tilanteitahan voi syntyä missä vaan, ja millaisia vaan esim. räjähdys, tulipalo, liikenneonnettomuus ... Miettiikö hän, että ei osallistu, jos ei tule jotain ylimääräistä. Aika etovaa.

Vierailija
13/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Finnairin pitäisi se elvytys tms. korvata?

Aivan niin. Elvytettävänhän pitäisi kiittää eikä lentoyhtiön. Jos ohikulkeva lääkäri elvyttää kadulla ihmisen, pitäisikö kaupungin lähettää hänelle joku palkinto?

Vierailija
14/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mennyttä aikaa.

Vierailija
15/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että kun valitsee lääkärin ammatin ja vannoo sen valan, tulee sitoutuneeksi asioihin jotka eivät mene työehtosopimuksen mukaan.

Tosin olisihan tuo ollut Finnairilta pieni vaiva antaa vaikka kotimaan lentolippu tms.

Itse en voisi olla vastaamatta pyyntöön.

On eri asia, jos on sitten nauttinut jo alkoholia.

Vierailija
16/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että kun valitsee lääkärin ammatin ja vannoo sen valan, tulee sitoutuneeksi asioihin jotka eivät mene työehtosopimuksen mukaan.

Tosin olisihan tuo ollut Finnairilta pieni vaiva antaa vaikka kotimaan lentolippu tms.

Itse en voisi olla vastaamatta pyyntöön.

On eri asia, jos on sitten nauttinut jo alkoholia.

Kai pienessä hiprakassa oleva lääkäri on kuitenkin parempi kuin ei lääkäriä lainkaan.

Vierailija
17/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vannon Apollonin, lääkärin, kautta ja Asklepioksen, Hygieian ja Panakeian ja kaikkien jumalien ja jumalattarien kautta, kutsumalla heidät todistajiksi, että tulen kykyni ja harkintani mukaan täyttämään tämän valan ja kirjallisen sitoumuksen.

Tulen pitämään vanhempieni arvoisena sitä, joka on opettanut minulle tämän taidon, ja jakamaan hänen kanssaan elatukseni, ja hänen tarvitessaan apua tulen sitä antamaan. Hänen poikiaan olen pitävä veljinäni ja opettava heille, mikäli he niin haluavat, tämän taidon ilman palkkaa ja sopimusta. Opastusta ja luentoja sekä kaikkea muuta opetusta olen antava pojilleni ja opettajani pojille sekä niille oppilaille, jotka ovat sitoutuneet kirjallisesti ja valallisesti lääkärilakiin, mutta en kenellekään muulle.

Elintapoja koskevia ohjeita tulen käyttämään sairaiden hyväksi kykyni ja harkintani mukaan: tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi. En tule antamaan kenellekään kuolettavaa myrkkyä, vaikka minulta sellaista pyydettäisiin, enkä neuvoa sellaisen valmistamiseen. Enkä tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia aineita.

Puhtaasti ja hurskaasti olen viettävä elämääni ja harjoittava tointani.

Niihin taloihin, joissa käyn, menen auttaakseni sairaita tekemättä tahallisesti mitään vääryyttä ja vahinkoa sekä pidättyen rakkaudesta naisten ja miesten, vapaiden ja orjien kanssa.

Mikäli parannustyössäni tai sen ulkopuolella ihmisten parissa näen tai kuulen sellaista, mitä ei pidä levitettämän, vaikenen ja pidän sen salaisuutena.

Jos täytän tämän valan enkä riko sitä, sallittakoon minun nauttia sekä elämästä että taidostani kaikkien ihmisten ikuisesti arvostamana. Mutta jollen sitä pidä, vaan teen väärän valan, tapahtukoon päinvastoin.

Vierailija
18/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mennyttä aikaa.

Kyllä vannoo ja se on myös lääkärin ammattieettisen ohjeistuksen mukaista toimia hätätilanteessa vaikka ei olisi työpaikalla.

Vierailija
19/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mennyttä aikaa.

Kyllä vannoo ja se on myös lääkärin ammattieettisen ohjeistuksen mukaista toimia hätätilanteessa vaikka ei olisi työpaikalla.

Valan vannominen ei ole pakollista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rinvala

Vierailija
20/71 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suurin osa tietysti vannoo, mutta ei se enää mihinkään velvoita.

Minä vannon Apollonin, lääkärin, kautta ja Asklepioksen, Hygieian ja Panakeian ja kaikkien jumalien ja jumalattarien kautta, kutsumalla heidät todistajiksi, että tulen kykyni ja harkintani mukaan täyttämään tämän valan ja kirjallisen sitoumuksen.

Tulen pitämään vanhempieni arvoisena sitä, joka on opettanut minulle tämän taidon, ja jakamaan hänen kanssaan elatukseni, ja hänen tarvitessaan apua tulen sitä antamaan. Hänen poikiaan olen pitävä veljinäni ja opettava heille, mikäli he niin haluavat, tämän taidon ilman palkkaa ja sopimusta. Opastusta ja luentoja sekä kaikkea muuta opetusta olen antava pojilleni ja opettajani pojille sekä niille oppilaille, jotka ovat sitoutuneet kirjallisesti ja valallisesti lääkärilakiin, mutta en kenellekään muulle.

Elintapoja koskevia ohjeita tulen käyttämään sairaiden hyväksi kykyni ja harkintani mukaan: tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi. En tule antamaan kenellekään kuolettavaa myrkkyä, vaikka minulta sellaista pyydettäisiin, enkä neuvoa sellaisen valmistamiseen. Enkä tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia aineita.

Puhtaasti ja hurskaasti olen viettävä elämääni ja harjoittava tointani.

Niihin taloihin, joissa käyn, menen auttaakseni sairaita tekemättä tahallisesti mitään vääryyttä ja vahinkoa sekä pidättyen rakkaudesta naisten ja miesten, vapaiden ja orjien kanssa.

Mikäli parannustyössäni tai sen ulkopuolella ihmisten parissa näen tai kuulen sellaista, mitä ei pidä levitettämän, vaikenen ja pidän sen salaisuutena.

Jos täytän tämän valan enkä riko sitä, sallittakoon minun nauttia sekä elämästä että taidostani kaikkien ihmisten ikuisesti arvostamana. Mutta jollen sitä pidä, vaan teen väärän valan, tapahtukoon päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi