Isovanhemmat osa perhettä??
Liittyen aiempaan keskusteluun siitä saako isovanhemmat käydä katsomassa vastasyntynyttä ensimmäisillä viikoilla.
Onko Suomessa enää perheitä, joihin kuuluu myöskin isovanhemmat ja muita sukulaisia? Itse olen kasvanut perheessä, jossa kaikki lähisukulaiset kuuluvat perheeseen. Omaan perheeseeni kuuluvat myös lasten isovanhemmat ja tädit ja enot sun muut. Äitini ollessa pieni asuttiin samassa pihapiirissä sukulaisten kanssa. Meillä ei ole ikinä ollut mitään ongelmia esimerkiksi vastasyntyneitten näkemisessä kun kaikki aina ovat olleet tervetulleita.
Ollaanko ainoita joilla näin on tai vielä muitakin joilla isovanhemmat kuuluvat perheeseen? Ymmärrän oikein hyvin jos kuvaan kuuluu alkoholi, väkivalta tai jokin muu asia joka ihan turvallisuuden vuoksi estää tämän.
Kommentit (37)
mutta ei se tarkoita sitä että vastasyntynyttä saa tulla katsomaan milloin huvittaa. Kuuluu ihan hyviin tapoihin kysyä tuoreilta vanhemmilta että mikä aika sopisi.
eli ns. jääkaappiteoria= perhettä on ne, jotka syövät samasta jääkaapista.
Jokainen meistä voi itse sitten määritellä laajempaa perhekäsitettä, mutta varmaan ap:kin myöntää, että jos vietätte kesälomaa, ette varmaan tee sen perheenne kanssa äänestystä, kuka lähtee ja minne ja kuka maksaa vaan ydinperheenne varmaan päättää, minne ydinperheenne lähtee. On paljon asioita, joita vain se oma perhe tekee esim. maksaa laskut, päättää ajankäytöstä, viikonloppujen vietosta, isommmista hankinnoista jne. Näin siis minä määrittelen meidän perheemme. Me päätämme arkielämämme asioista mieheni kanssa ja meidän perheeseemme kuuluu siis me ja lapset. Sitten siihen laajempaan perhekäsitykseen kuuluu isovanhemmat ja sisarukset perheineen, jotka siis tulevat meille viettämään jouluakin. Olemme läheisiä, varmaan monen mielestä tosi läheisiäkin tämän laajemman perheemme kanssa.
Silti kun lapsemme syntyi, pidimme sairaalareissun jälkeen viikon rauhoittumisjakson, jonka aikana sain takkuilevan imetyksen käyntiin, käytiin sairaalan labrassa ja varmistuttiin, että ei tarvitse palata takaisin sairaalaan. Toki laaja perheemme oli jo viiden päivän sairaalaoloaikana nähnyt pikkuisen, useimmat jopa parina päivänä. Ja malttoivat hienosti ja meidän toivomuksia kuunnellen odottaa sen viikon verran, ennen kuin tulivat kyläilemään. Mutta meidän suvussamme otetaan huomioon toisten erilaiset tunteet ja yksilöllisyys. Siksi ehkä olemmekin niin läheisiä. Me emme loukkaannu emmekä katso asioita vain omasta navastamme käsin. Me annamme toisillemme luvan olla yksilöitä, erilaisia ja kunnioitamme sitä.
ulkomailla perhekäsitys on ihan erilainen kuin Suomessa ja siellä muutenkin kiinteämmät suhteet sukulaisiin. Ei kerro aikuistumisesta yhtään mitään. Kuka on määrittänyt että perhettä on vain samassa taloudessa asuvat? Entäs jo se anoppi asuu saman katon alla yläkerrassa?Sitten siis kuuluu perheeseen mut muuten ei?
meillä kyllä mummit ja vaarit kuuluvat perheeseen vaikkakaan eivät ydinperheeseen. Onneksi mun ei tarvi palstalaisilta tätä asia kysellä vaan osaan tehdä määritelmän ihan itse :)
La famille = perhe ja suku.
En ole ksoksaan kuullut suvulle mitään muuta sanaa ranskaksi.
Onko kielitieteijöitä linjoilla??
Suomalaisittain puhuttuna perhe = minä mies ja meidän lapset, lähisuku = molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen, suku= kaikki muut kummit mukaan lukien.
Meillä on molemmilla niin lämpimät välit sukulaisiimme ja toisetemmekin sukulaisiin että kaikki terveet saavat tulla katsomaan vauvaa silloin kun haluavat.
Jos joku käyttää väärin vieraanvaraisuuttamme, siitä sitten sanotaan kyseiselle henkilölle itselleen.
7, ei, vaan aikuista käytöstä. Ja sitä että tiedetään rajat.
Nyt sinä paitsi käyttäydyt kuin lapsi, myös kirjoittelet kuin kakara.
Anteeksi, taidan olla valtavan huono ilmaisemaan itseäni, mutta ajoin takaa juuri sitä mitä 24 sanoi.
"I invited my friends and family." Eli suku ja oma ydinperhe kuuluvat kaikki familyyn.
paitsi että ei siellä kotona asuvia perheenjäseniä sentään kotiinsa kutsuta - eli tuossa kontekstissa family tarkoittaa nimenomaan sukua, ei perhettä.
ovat kuuluneet. Vanhemmat ja lapset ovat ydinperhe ja vanhemmat, lapset ja isovanhemmat perhe. Ja olen aikuinen, niinkuin on miehenikin.
mummu ja vaari ovat meidän perhe. Laajennettu perhe.
Näinkin voi käydä ja sitten on turha mussuttaa, että mä en tiennyt mieheni olevan kykenevä ottamaan avioeron minusta, varsinkin kun tilastojen valossa joka toinen avioliitto päättyy eroon.
Turvaverkot ovat lasten turvaksi.
perhe on ne, ketkä asuu samassa osoitteessa. Perhemuodostelma on se, että siihen kuuluu muitakin kuten isovanhempia jne. Mutta silti meidän perheeseen kuuluu lähisuku. :)
sukuun kyllakin ja vieraillaankin niin tiiviisti kuin etaisyys antaa periksi. Mutta perhe on silti meilla se ydinperhe, ja jos tulisi joku konflikti- tai valintatilanne noiden kahden valille (jota tietysti toivon ettei) niin valitsisin perheeni. Enka halua etta isovanhemmat (kummaltakaan puolelta) puuttuvat meidan perheen kuvioihin, kummallakin puolella on niin erilaiset tavat ja odotukset kuin meidan perheellamme ettei siita seuraisi kuin riitoja.
Mutta toisaalta mulle on taysin mahdollista ymmartaa, ettei kaikilla muilla ole asiat samalla tavalla kuin meilla.
ja molemmilla on oma (lapsuuden)perhe. Mielestäni kuulutaan myös toistemme (lapsuuden)perheisiin avioliiton kautta. Nyt kuitenkin esikoisen syntymän myötä meistä, siis miehestä, vauvasta ja minusta, tulee kokonaan uusi perhe. Se ei tee lapsuudenperheitä mitenkään vähemmän tärkeimmiksi. Me vaan muututaan ydinperheeksi sen sijaan että oltaisiin vaan osa lapsuudenperheitämme.
se toisen ketjun ap, jonka mies toivoo että meille ei tulisi YÖvieraita ekaan viikkoon (muuten isovanhemmat olisivat kyllä tervetulleita katsomaan vauvaa)
niin kyllä mun perhe on mun mies ja meidän lapset. Meidän rakasta lähisukua on sitten mun ja miehen vanhemmat ja sisarukset omine perheineen.
Perheen asiat on perheen asiat, siitä esim. pidän kiinni. Muilla, ei edes lähisuvulla, ole niihin nokan koputtamista. Mutta lähisuvun otamme iloihimme ja suruihimme mukaan jos haluavat niissä mukana olla ja myös itse olemme heidän elämässään mukana.
että kuuluvat perheeseen mutta ei ydinperheeseen. Napanuora on katkaistu jo kauan aikaa sitten ja mutta ei se sitä tarkoita ettei voisi olla läheiset välit vanhempiin myös ja minulle läheiset välit tarkoittavat että niihin väleihin ei kuulu itsekkyys millään muotoa. Perheitä on niin monenlaisia, mutta mieelummin katson heidän kuuluvan perheeseen kuin sukuun.