Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko äiti oikeasti ihan hyvillä mielin ja tyytyväisenä viedä vieraalle hoitoon

Vierailija
01.12.2010 |

vauvan heti äitiysloman jälkeen? Vauvat on vaan niin pieniä ja avuttomia vielä siinä iässä. Ja ymmärrän toki, että joillakin on vain pakko tehdä niin, mutta silloin äidin sydämen kyllä täytyy pakahtua tuskasta. Sitä en ymmärrä, jos ei ole taloudellista pakkoa mennä töihin ja silti menee, eikä yhtään ole huolissaan lapsensa pärjäämisestä.

Mulla alkaa viikon päästä hoitovapaa ja en ikipäivänä voisi viedä pientäni vielä päiväkotiin, en edes pph:lle. Olen niin onnellinen, että on mahdollista jäädä kotiin. Toki joudumme miettimään tarkemmin mitä kaupasta ostamme ja emme voi tehdä mitään isompia hankintoja tai matkoja, mutta uskoisin sen olevan sen arvoista.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miten joku tekee lapsen ja sitten kun se n 9kk laittaa sen hoitoon. Eihän sen lapsen kanssa ehdi olemaan kuin 2-3h päivässä kun se pitää laittaa niin aikaisin nukkumaankin jotta jaksaa herätä aamulla hoitoon. :/ Eli sitäkö se äitiys on joillakin? Ja siitäkin ajasta sitten valitetaan kun ei ole sitä omaa aikaa!!!! Vaan on tehtävä ne kotityöt ja oltava sen kärtysen väsyneen lapsen kanssa ja ei pääse pilatekseen ja uimaan ja kampaajalle jne jne. KAIKKI jotka suunnittelee lasta niin mä pyydän että miettikää mitä te elämältä haluutte!! Eli onko se lapsi jonkun vieraan hoidossa alle vuoden ikäsenä ja sulla "kasvatettavana" sen 2-3h päivässä. Ja viikonloppuisin mummilassa jotta saat sitä omaa aikaa? Oletteko valmiita hoitaan lasta itse? Ottamaan oikeasti vastuun siitä pienestä ihmisestä joka tarvitsee sua äitinä? Miten voi olettaa että lapsi saa kasvatusta jos se on sun kanssa sen 2-3h ja hoitotädin kanssa koko muun päivän? Vanhemmat on kuitenkin vastuussa ihan kaikesta. Mä en ikinä olis valmis ihan pientä jättämään hoitoon. Jos minulta kysytään, lapsen ois paras kasvaa kotona esikoulu-ikään saakka. Sitten ne on saaneet sen opin OMALTA vanhemmaltaan, ei hoitotädiltä! Laskekaapa te äidit, joilla on se pieni lapsi ollut hoidossa tai menossa hoitoon 9kk ikäsenä, että montako tuntia te vietätte sen lapsen kanssa vuodessa. Ja laskekaa ne hoitotunnit! Kenen kasvatettavana se lapsi onkaan????? t.Kaikki lapsensa kotona hoitanut ja kuopus ei "pääse" hoitoon ennen kuin on 3v.

oikea tyyppi tuomitsemaan muita äitejä. Tottakai kaikki työssä käyvät ja lapsensa elättävät sekä rakastavat äidit nyt käskystäsi laskevat vuorokautensa tunteja, niillähän se äitiys mitataan.

Laskepa sinä aikasi kuluksi mitä hyötyä kenellekään on siitä, että tunkkaisesta pikku näkökulmastasi lyttäät valtavan määrän kunnollisia veronmaksajia, jotka satavarmasti ovat lapsilleen yhtä rakkaita vanhempia kuin sinä omillesi.

Joitain päiviä sitten uutisoitiin naisesta, joka on kehitellyt älyneulaa. Tästä neulasta olisi mullistava hyöty mm. keskoslapsille ja neulan kehittäjä on nainen, jolla on neljä melko pientä lasta. Ehkäpä hänenkin olisi kannattanut pantata kapasiteettiaan omien pikku pilttiensä hyysäämiseen ja jättää ajatuksensa kehittämättä tai ainakin lykätä sitä? Sinähän sen tiedät.

Vierailija
42/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytelee kirjoittaja nro 30

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ole hyvä vaan, olen työlläni maksanut ne verot joilla sinäkin istut kotona lapsiasi hoitamssa. Ettei sydän musertusi siiä surusta että veisit ne hoitoon ja laittaisit kortesi kekoon yhteiskuntaa varten.

Luuletko, että sun verorahasi riittää pk-lapsen kuluihin? :D

Joillain asioilla saa syyllistää, mutta joillain ei?

Vierailija
44/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päiväkodissa noin pienten lasten ryhmässä voi riittää syliä, läheisyyttä ja lohtua kaikille niin paljon kuin vauva tarvitsee? Ei mitenkään.

riittää kotona missä on monta pientä jakamassa huomiota? Päivähoidossa ollaan vain osa päivästä ja siitäkin ajasta osa nukutaan. Ei alle vuoden ikäinen koko aikaa lohtua tarvitse.

Vierailija
45/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydän verta itkien sen teen, mutta taloustilanne ei anna vaihtoehtoja. Nyt jo eletään kädestä suuhun, joten jos vielä kk-tulot tippuisivat tästä n.800 euroa, ei millään saaatais edes laskuja ja lainoja maksettua.

Onneks pääsee kivaan päiväkotiin ja siellä hoitaja lohdutteli, että paremmin ne lapset sopeutuu uuteen tilanteeseen kun vanhemmat.

Jäisin ehdottomasti kotiin ainakin vuodeksi jos vaan olisi mitenkään mahdollista.

Vierailija
46/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa syyllistää asioista jotka painavat juuri tietyllä hetkellä tunnontuskissaan ja hormonipyörteissään painiskelevan kotimamman mieltä. Sitten se sama mamma kirjoittelee parin vuoden päästä, että mitä tapahtui, missä on rahat ja mies ja menettetty nuoruus nyt kun lapsi meni kouluun.

Vierailija
47/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sanotte äitiyslomaksi ihan huoletta myös sitä aikaa, joka on vanhempainlomaa, ja jonka isäkin voi pitää! Itse voisin ihan hyvin lähtä heti äitiysloman loputtua töihin, isä jäisi kyllä vanhempainlomalle ja sitten sen jälkeen jompikumpi hoitovapaalle 3-6kk. Ja reilun vuoden ikäinen lapsi sitten hoitoon.

Ottaakohan ne edes hoitopaikkaan lasta heti äitiysloman jälkeen?

Vierailija
48/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä kirjoitus sinulla, komppaan täysillä!

Vierailija
49/58 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk vanhana.

Aikamoista oletusta että äiti ei olisi huolissaan pärjääkö lapsi päivän, mutta jos ihan pikkuisenkin ajattelet järjellä tiedät että kyllä se lapsi pärjää.

Niin juuri jos pikkuisenkin järjellä ajattelee...järjellä voi siis ajatella silloin kun on riittävästi tietoa ja faktaa asiasta.Tieto ja fakta kertoo että 9kk tarvitsee äitiä ja että vieraan hoito näin pienen kohdalla on riski lapsen normaalille kehitykselle ja myös normaalille äitiyden kehitykselle.Eli kun järjellä ja tunteilla ajatellaan päädytään samaan lopputulokseen.Kun taas oletukset ja vääristyneet mielikuvat vauvan pärjäämismahdollisuuksista ohjaavat silloin voidaan tähän olettamukseen päätyä.

Vierailija
50/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että JOS olisit mennyt vanhempainvapaan päätyttyä töihin, millainen työpaikka sua olisi ollut odottamassa? Vakituinen/määräaikainen? Koulutustasi (onko sinulla tutkinto ja jos on, minkätasoinen?) vastaava vai ei? Paljonko enemmän jäisi käteen kun jää hoitovapaalla? Ja kuinka ison osan perheenne nettotuloista miehesi tienaa kun olette molemmat töissä?

Tässä vastaukset kysymyksiisi. Miksi muuten haluat tietää? Miten en tähän asiaan vaikuttaa?

Olisin mennyt vakituiseen teknisen alan asiantuntijatehtäviin. On korkeakoulututkinto ja työpaikka koulutusta vastaava. Käteen jäisi noin 2000€ enemmän käteen. Mies saa nettona käteen muutaman satasen enemmän kuin minä.

Mitä noihin veronmaksajien rahoilla "loisimiseen" tulee, niin olen kyllä veroja maksanut aikamoisen summan työssäoloaikanani ja maksanhan veroa myös hoitorahasta. Lisäksi mies maksaa koko ajan isoa summaa veroja eli en koe olevani toisten elättinä.

Itse en ole aikeissa olla kotiäitinä hamaan tulevaisuuteen vaan noin pari vuotta, jolloin lapset menevät hoitoon. Nuorin tuolloin vajaa kolme. Todennäköisesti menevät päiväkotiin.

Tiedän, että aihe on arka ja se rönsyilee valtavasti. Puolin ja toisin miekat lentää ja toisia parjataan, mutta en omissa viesteissäni millään muotoa ole omaa sädekehääni äitinä ollut kiillottamassa. En haukkunut teitä, jotka vauvana lapsen olette hoitoon vieneet. Koko ajatus mieleeni tuli vain, koska omani olisi pian hoitoon joutunut, jos en olisi hoitovapaalle jäänyt. Ja häntä katsoessa ajatus hoidosta tuntui vaan niin kaukaiselta ja kauhistuttavalta. Lapsi joka juuri on oppinut vähän liikkumaan, ei puhu, ei syö itse, opettelee vasta syömisen alkeita, pääasiallinen ravinto äidinmaito, ollut hyvin kiinni minussa. Toki jos tilanne olisi ollut toinen, olisin lasta opettanut enemmän "itsenäiseksi" eli olisi ollut enemmän hoidossa vieraammilla, mutta koska ei ole ollut tarvetta ollaan oltu aika tiiviissä symbioosissa.

Ja mitä tuohon tulee, että opettaisin lapset "vain meidän tapa toimia on oikein"- tyyliin, ei ole ollenkaan meidän perheen tapa. Päinvastoin. Mutta ei siitä nyt sen enempää.

Ja vielä toistan: en hauku tai väheksy äitejä joiden on lapsi pakko viedä niin pienenä hoitoon. Tiedän, ettei kaikilla ole mahdollisuutta olla kotona, vaikka haluaisi.

ap

Vierailija
51/58 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

faktoihin, joiden mukaan päiväkodissa hoidetut lapset pärjäävät myöhemmin paremmin.

Oisko linkkiä tai muuta konkreettista väitteiden tueksi?

Mä kun olen lukenut monestakin paikasta Keltikangas-Järvisen kannanottoja, että alle 3 v:lle parasta on kodinomainen hoito.

Vierailija
52/58 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pakko, mies lähti kun lapsi syntyi ja säästöt meni huonekaluihin ja uuteen asuntoon. Äitiysloman pärjäsin hyvin, mutta kun ei ole vakituista työtä ja sain varmasti töitä pariksi kuukaudeksi kunnes kunnes äitiysloma loppui. itkin monet kerrat kun lähdin tarhalta pois, mutta en minä sitä siellä näyttänyt. Ja monet kerrat soitin kesken päivän, että miten menee. Sain hyvin rahaa säästöön ja kuten arvasin jäin työttömäksi tämän jälkeen.

Sitä pahaa oloa ei helpottanut yhtään se että lapsen isä viitsi haukkua minua paskaksi äidiksi kun vein lapsen tarhaan, mutta se oli pakko tilanne. nyt olen kotona ja elellään melko tiukasti, mutta on säästöt pahaa päivää varten.

Vierailija
53/58 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois raaskinu viedä kun vanhempainvapaa loppui, mut lähdin kyllä töihin silloin. Mies hoitaa lasta kotona, pärjäävät kyllä sen 8 tuntia ilman muakin arkipäivisin.

Vierailija
54/58 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltikangas-Järvinen on patakonservatiivi.

Vierailija
55/58 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu jostain syytä linkkaaminen, mutta Dagens Nyheterissä näin:

En undersökning bland 16-åringar visar att hela 70 procent av dem som börjat på dagis före ett års ålder har en mycket positiv utveckling när det gäller skolbetyg, anpassning och social kompetens. Bara 38 procent av dem som varit hemma som små barn har haft motsvarande framgångar. 15 procent av dem som börjat tidigt i barn- omsorg har en negativ utvecklingsgång mot 52 procent bland hemmabarnen. Det skriver professor emeritus Bengt-Erik Andersson, som följt en grupp barn från deras första levnadsår upp till 25 års ålder.

Vierailija
56/58 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekana päivänä tuli itkut sekä äidiltä, että lapselta. Onneksi mies vei sitten lapset hoitoon muina päivinä, oli ihan kamalaa jättää pieni sinne itkemään.

Ensimmäiset pari päivää oli lapselle vaikeita, sitten alkoi luottaa hoitajaan ja kelpuutti tämän lohduttajaksi. Toki itki aamuisin, mutta kuulemma se loppui lyhyeen. Ja iltapäivällä oli ihan hyvällä mielellä kun hain hänet kotiin.

Nyt tyttö on ollut hoidossa elokuusta lähtien ja pärjää hoitopaikassa tosi hyvin.

Onneksi saatiin kiva perhepäivähoitaja jossa on rauhallista ja joustavammat rytmin kun päiväkodissa.

Itse jännitin ja olin ahdistunut koko kesän kun tiesin, että syksylla joudun viemään lapsen hoitoon. Mutta onneksi kaikki on mennyt paljon kivuttomammin kuin luulin. Asiaa varmaan auttaa se, että lapsi on yleensä hoidossa 6h, ja monesti on viikollakin päivä tai kaksi vapaata. Ei siis tarvitse 8h päivässä 5päivänä viikossa olla hoidossa.

esikoisen kanssa olin kotona 2,5v ja halveksin aina äitejä jotka vie pienen lapsen hoitoon. Mutta sitten omalla kohdalle tuli se tilanne, että on pakko tehdä vaikea ratkaisu...

Alle 1vuotiasta en kyllä olisi vienyt hoitoon, muutaman kuukauden pystyy aina sinnittelemään rahallisesti

Vierailija
57/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnksi ei tarvitse.

Vierailija
58/58 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin töihin nyt kuopuksen ollessa 10,5kk. Työ on aluksi pari kuukautta 50% työajasta ja sen jälkeen täysipäiväinen.

En olisi palannut vielä jos ei olisi ollut mahdollisuutta pehmeään laskuun eli osa-aikaisuuteen.

Kuopus pääsi samaan päiväkotiryhmään esikoisen kanssa mikä tuntuu tosi hyvältä. Päiväkoti on hyvä, niin lapset kuin hoitajat ryhmässä mukavia.

Esikoinen on aina viihtynyt päiväkodissa koska on todella sosiaalinen lapsi. Hän aloitti päiväkodin 1-vuotiaana. Kuopuksen ensimmäiset päiväkotipäivät ovat myös sujuneet hyvin ja ilman kyyneliä.

Nyt muutaman työpäivän jälkeen tunnen olevani kuin uusi ihminen ja olen huomattavasti motivoituneempi ja innostuneempi lasten kanssa puuhailemisesta kuin kotona ollessani.

Kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo, en lähde arvostelemaan toisten ratkaisuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme