Lentoemännillä on korkea palkka ja lyhyt työaika, sanoo työnantaja.
Finnairin mukaan yhtiön lentomäntien ja stuerttien keskiansio (sisältää peruspalkan, erilaiset lisät, lomarahat mutta ei päivärahoja) on 3320 euroa kuukaudessa ja vuosiansio 41 500 euroa.
Työntekijäosapuoli ei kiistä työnantajan laskelmaa.
Finnairin matkustamohenkilökunnan keskiansio ei ole poikkeuksellisen suuri, jos sitä vertaa muihin palkansaajiin. Lentoemäntien ja stuerttien keskiansio on vajaat pari sataa euroa enemmän kuin suomalaisen palkansaajan 3032 euron keskiansio.
Joku voi pitää palkkioita korkeina, kun palkan suhteuttaa työtunteihin. Finnairin mukaan yhtiön kokoaikaisten lentoemäntien ja stuerttien työtunnit ovat keskimäärin 90-95 tuntia kuukaudessa, kun keskimäärin palkansaajat paiskivat hommia 160 tuntia kuukaudessa.
Työntekijät eivät halua tinkiä runsaista vapaistaan, joita he perustelevat mm. kaukolentojen ja aikaerolentojen rasittavuudella.
Työnantaja haluaisi niputtaa siellä täällä pidettäviä vapaita enemmän yhteen ja lisätä samalla työmäärää noin 10-15 prosenttia korvausta vastaan. Työnantajan mukaan uusi järjestelmä tehostaisi henkilöstön käyttöä.
Kommentit (43)
tosin siihen kuuluu useampi kuin yksi lento. nääs nääs niitä voi olla useampikin, kun kaikki emännät eivät lennä niitä helevetin kaukolentoja!!
Lennan ulkomaalaisella lentoyhtiolla. Ja naurattaa suorastaan toi Finskin touhu. Ensinnakin,meilla perus lounas tarjoilu kestaa 3h ja sen jalkeen ravataan paa kolmantena jalkana vastaamassa ihmisten pyyntoihin(lisaa kahvia,paa kipee,nyt oksettaa,nyt vituttaa,lisaa viinaa,saisinko vetta,miten taa telkkari toimii,miksi me ei jo laskeuduta,onko mun matkatavarat varmasti mukana plaah plaah plaah).Taman jalkeen saat hyvalla tuurilla vuoroteltua tyokavereitten kanssa niin,etta ehdit syoda sampylan. Sitten alkaakin jo toinen tarjoilu! Ja kun paaset kohteeseen (oli kyseessa 6h lento tai 16) olet siella tasan 24h josta miinus koneesta poistuminen (1h),passintarkastus ja matkalaukut(1h),matka hotellille (1h) ja nama tietty molempiin suuntiin. Usein olen niin vasynyt,etta nukun vaan kellon ympari. Aikani ei todellakaan IKINA riita uima-altaalla makoiluun ja firmasta valittamiseen. Ja arvatkaa koska menen seuraavaksi toihin? No seuraavana paivana tietenkin. 5paivan putken jalkeen saat hyvalla tuurilla 2 pva vapaata. Mutta nekin kaksi paivaa vietat toimistossa pomosi kanssa setvien kuka matkustaja teki sinusta valituksen viime Moskovan lennolla kun ei saanut ylinmaaraista sampylaa (kyynel).
Mutta,mutta.Mielenkiinnolla odotan miten Fisnkilaisten kay. On varmaan suomalaisten kohta ostettava suomi-hindi sanakirja kun tyovoimaa lahdetaan hakemaan Kalkutan slummeista. Siinapa sitten lentelette Kanariansaarille ja syotte riisia ja papuja. Moikka!
Viela tohon haluisin kommentoida.
Mulla pitais olla vahintaan tohtorin paperit psykologiasta kaiken sen sonnan jalkeen,jota saan ihmisilta kuulla. Lentoemannan ammatista on glamouri yhta kaukana kuin Maa Kuusta. Olen toissa suljetussa tilassa satojen muiden ihmisten kanssa. Jotka kaikki yskivat,pierevat ja sylkevat pisisn poikin. Royhivat,kannaavat ja huutavat kilpaa. Hakkaavat toisiaan ja haukkuvat sinua nimilla joiden et edes uskonut olevan olemassa. Esim. soin (rakasta)lounasta keittiossa. Mies matkustamosta avasi verhon ja astui sisaan. Paasti valtavan pierun,huokaisi ja kaveli takaisin penkilleen. Monenko sairaalan kahvihuoneessa LOUNASTAUOLLA tapahtuu vastaavaa? Etta oma ihmisarvo painuu pierun tasolle? Tahtoisin vaan tietaa. Mua on myoskin kutsuttu lehmaksi,uhattu hakata paa seinan lapi ja tyonnetty naama edella maahan. Ja mita tapahtui naille ihmisille? Ei yhtikas mitaan. He viettivat varmaan pirun kivan loman ja naureskelivat "tyhjapaa lentoemoille". Heh heh. Kuinka monessa lakitoimistossa vastaava olisi mahdollista? Etta sisaan kavelee potentiaalinen asiakas joka ensin tyontaa sinut kumoon,haistattaa paalle ja potkaisee kylkeen.
Etta lahettakaa mullekkin 3000 e pelkista kivun ja saryn korvaamisesta. Ei me kuulkaa vaan istuskella pehmustetuilla penkeilla ja viilailla kynsia ja mietita mika merkkilaukku me ostetaan seuraavaksi meidan lentaja-rakkaan rahoilla.
Olen itse sh ja tulee tälläinen esimerkki mieleen.
IV-luvat täytyy koulutuksen ulkopuolella työpaikka kohtaisesti opiskella, lupa on voimassa viisi vuotta kerrallaan.
Lentoemännillä pitää olla hyvä ja laaja kielitaito. Sekin opiskeltava.
Lentoemäntien tai stuerttien pitää 3v? välein opiskella tietty turvallisuus materiaali, koska muuten ei pääse ilmaan tekemään työtään.
Ja miettikää itse nostavanne niitä teräspakattuja kuljetuslaatikoita 180cm korkeudelle säilytys lokeroihin ja taas alas. Seistessänne suorana käytävällä, ilman reisilihasten käyttöä.
Mun kunto ei riittäisi.
Lentoemäntien EA-lupa käsittääkseni uusitaan vuosittain, sh:t vastaavat siitä itse tai työpaikka kohtaisesti, käytännössä liian harvoin.
Molemmat vaativia ammatteja.
Ja mitä itse olen ollut leikkaussalissa, niin lääkäreille on kyllä kiikutettu puheluita kesken leikkauksen, ei tietenkään hoitajille.
harvassa on ne alat joissa ei joitain kursseja ja lupia tarvitsisi.
Oma mieheni on kaivurikuski, hänellä pitää olla koko ajan voimassa tieturva 1 ja 2, ea 1 ja 2, tulityökortti, työturva, adr, vesihygienia, liikennelupa yms.yms. ja ihan omin kustannuksin ja omalla ajalla on ajokorttiin pitänyt hommata koko kirjainlitania.
Palkka on alle puolet lentoemojen palkasta ja työtä tekee 4-5 kertaa enemmän.
Lentoemo kun ei tee hommiaan jää turisti ilman viinaa mutta kun mieheni ei tee töitään voi puolikaupunkia olla ilman vettä.
57 tuntia (vapaapäivät), työnantaja ehdottaa normaalia 48 tuntia. Palautumispäivä edeltää noita 57 tuntia. Etuja on vaikea vähentää, mutta ymmärrän kyllä työnantajaakin. Outoihin vaatimuksiin ovat aikanaan suostuneet.
kyllä siitäkin pitäisi mun mielestä maksaa ekstraa että altistavat terveytensä
koneet lähtevät ja saapuvat välillä ihan omia aikojaan.
tämä tarkoittaa sitä, että ilmottaudun töihin klo 13:00 ja takaisin pitäisi tulla vaikkapa klo 23:30. seuraava päivä olisi minulla yksi vapaapäivä. noh, käykin sitten niin että kone saapuu myöhässä vaikkapa 01:30. on kuitenkin vapaapäiväni mutta olen edelleen töissä kun muutakaan en voi.
nykyinen systeemi takaa sen, että tälläinen palanut vapaapäivä korvataan jonain muuna ajnkohtana. uusi, ehdotettu systeemi, että ei korvattaisi. olisin siis vapaapäivänäni töissä ja seuraavan kerran töissä heti seuraavana päivänä.
hyvät tulot verrattuna siihen, ettei tarvitse vuosia opiskella ja kituuttaa opintolainojen kanssa...
Ihmettelen vaan, että esim.sh:t tekee monessa paikassa älyttömän vaativaa, henkisesti raskasta työtä, painetaan vuorotöitä jne. Mutta ei ole tienestit samalla viivalla laisinkaan lentoemojen kanssa.
tuuraamaan toisen sairaslomaa ja vapaat palaa ilman korvauksia :D
koneet lähtevät ja saapuvat välillä ihan omia aikojaan.
tämä tarkoittaa sitä, että ilmottaudun töihin klo 13:00 ja takaisin pitäisi tulla vaikkapa klo 23:30. seuraava päivä olisi minulla yksi vapaapäivä. noh, käykin sitten niin että kone saapuu myöhässä vaikkapa 01:30. on kuitenkin vapaapäiväni mutta olen edelleen töissä kun muutakaan en voi.
nykyinen systeemi takaa sen, että tälläinen palanut vapaapäivä korvataan jonain muuna ajnkohtana. uusi, ehdotettu systeemi, että ei korvattaisi. olisin siis vapaapäivänäni töissä ja seuraavan kerran töissä heti seuraavana päivänä.
tuuraamaan toisen sairaslomaa ja vapaat palaa ilman korvauksia :D
koneet lähtevät ja saapuvat välillä ihan omia aikojaan. tämä tarkoittaa sitä, että ilmottaudun töihin klo 13:00 ja takaisin pitäisi tulla vaikkapa klo 23:30. seuraava päivä olisi minulla yksi vapaapäivä. noh, käykin sitten niin että kone saapuu myöhässä vaikkapa 01:30. on kuitenkin vapaapäiväni mutta olen edelleen töissä kun muutakaan en voi. nykyinen systeemi takaa sen, että tälläinen palanut vapaapäivä korvataan jonain muuna ajnkohtana. uusi, ehdotettu systeemi, että ei korvattaisi. olisin siis vapaapäivänäni töissä ja seuraavan kerran töissä heti seuraavana päivänä.
alalle jos helppo työ ja hyvät ansiot houkuttaa? Sama kun opettajaksi voi opiskella jos alkaa tympiä näiden lyhyet työpäivät, pitkät kesälomat ja myöskin ihan "helppo" työ.
ai, kaikki ei pääse noille aloille? No voi...
Ei juuri heru sympatiaa.
Mä olen sh leikkausyksikössä, ja altistun päivittäin mm. säteilylle (röngenkuvaukset salissa) ja syöpää aiheuttaville kemikaaleille (anestesia-aineet, leikkausten yhteydessä muodostuva savu, formaldehydi). Työ on vaativaa, ja pitää hallita monta eri erikoisalaa ja työtehtävää anestesiahoitajasta instrumentointiin sekä välinehuoltoon. Teemme normaali päivätyön lisäksi (8h) pitkiä päivystysvuoroja (24-78h putkeen), joiden korvaus on minimaalinen. Päivystysvuoro päättyy aamulle klo 08.00, ja seuraavana päivänä on tultava normaalisti töihin. Usein leikkaukset venyy ja pitkittyy, jolloin on jäätävä töihin koska potilasta ei voi pöydällekään jättää. Ylitöistä ei saa korvausta, vaan ne voi ottaa "tunteina", jos sattuu olemaan rauhallisempi päivä joskus.
Ihmisten henki on päivittäin minun ja muiden kolleegoideni käsissä, sun pitää tietää ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa, olla jatkuvasti skarppina ja "hereillä" koska tilanteet saattavat muuttua hetkessä dramaattisesti. Pitää tietää mitä tehdä jos potilaan elintoiminnoissa tapahtuu jotain, pitää myös tietää mistä muutokset johtuvat. Tietotaidon määrä on ihan käsittämätön.
Ja mun palkkani.
Kaikki tämä on 2100 euron arvoista. Kuukaudessa. Bruttona. Verojen jälkeen mulle jää käteen noin 1600 euroa. Kuukaudessa.
Ei juuri heru sympatiaa. Mä olen sh leikkausyksikössä, ja altistun päivittäin mm. säteilylle (röngenkuvaukset salissa) ja syöpää aiheuttaville kemikaaleille (anestesia-aineet, leikkausten yhteydessä muodostuva savu, formaldehydi). Työ on vaativaa, ja pitää hallita monta eri erikoisalaa ja työtehtävää anestesiahoitajasta instrumentointiin sekä välinehuoltoon. Teemme normaali päivätyön lisäksi (8h) pitkiä päivystysvuoroja (24-78h putkeen), joiden korvaus on minimaalinen. Päivystysvuoro päättyy aamulle klo 08.00, ja seuraavana päivänä on tultava normaalisti töihin. Usein leikkaukset venyy ja pitkittyy, jolloin on jäätävä töihin koska potilasta ei voi pöydällekään jättää. Ylitöistä ei saa korvausta, vaan ne voi ottaa "tunteina", jos sattuu olemaan rauhallisempi päivä joskus. Ihmisten henki on päivittäin minun ja muiden kolleegoideni käsissä, sun pitää tietää ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa, olla jatkuvasti skarppina ja "hereillä" koska tilanteet saattavat muuttua hetkessä dramaattisesti. Pitää tietää mitä tehdä jos potilaan elintoiminnoissa tapahtuu jotain, pitää myös tietää mistä muutokset johtuvat. Tietotaidon määrä on ihan käsittämätön. Ja mun palkkani. Kaikki tämä on 2100 euron arvoista. Kuukaudessa. Bruttona. Verojen jälkeen mulle jää käteen noin 1600 euroa. Kuukaudessa.
Ihan niinkun lentoemäntä voi iskee lentäjän. Eikös noihin molempiin ammatteihin mennä juuri sen takia, että läheltä löytyy hyväpalkkainen mies elättäjäksi.
sinullahan on ihan yhtä hankalat ja ennalta-arvaamattomat työajat (tosin voit sentään ottaa puhelimen käteen ja ilmoittaa vaikkapa lastentarhaan että et pääsekään hakemaan lasta tarhasta). eikö teidän alallanne ole otettu huomioon työn erityisvaatimuksia?
meillä on ihan samat ongelmat, vaikkei koulutusta ja työnkuvaa voi vertailla vaativuudessaa millään toisiinsa! - emäntä
Koulutusta ja työnkuvaa ei voi vertailla vaativuudessaan toisiinsa. Siinäpä se.
Mun mielestä työstä pitäisi maksaa vaativuuden ja koulutuksen mukaan. Tässä tapauksessa se on aivan päinvastoin, koen että minun työni on paljon vaativampaa kuin lentoemäntien, mutta silti palkkani on paljon huonompi kuin heillä. Sympatiseeraan lentoemäntien ja stuerttien palkannostoa siinä vaiheessa, kun muiden vaativampien ja korkeammin koulutettujen ammattilaisten palkat ovat edes samalla tasolla kuin lentoemäntien ja stuerttien.
Ps. Kun olen leikkaussalissa, ja homma vaan venyy, en todellakaan voi ottaa puhelinta käteen ja soittaa päiväkotiin koska
a)omaa kännykkää ei saa pitää leikkaussalissa
b)salista ei saa poistua kesken toimenpiteen (ellei joku tule paikkaamaan sinua). Ja usein sitä paikkaajaa ei ole, jos olisi, ei sun myöskään tarvitsisi jäädä palkattomasti ylitöihin.
Ei meidän alalla ole otettu huomioon mitenkään leikkaussalityöskentelyn erityisvaatimuksia. Emme saa ns. sädelomaa kuten vaikkapa röntgenhoitajat, vaikka altistumme päivittäin röngtensäteilylle. Emme saa mitään korvausta siitä, että altistumme karsinogeeneille joka ikinen päivä. Ylitöistä korvaus on tosiaan se, että ne tunnit jotka olet yli, saat ottaa vapaina jos työt sallivat. Samoin päivystysvuoroissa ne tunnit, jolloin töitä ei tehdä mutta olet kuitenkin päivystysvalmiudessa töissä, pitää ottaa vapaina, niitä ei saa rahana. Ja nämä päivystystunnitkin saa vapaina siten, että tunti päivystystä vastaa puolentunnin vapaata. Että ei paljon naurata.
Koulutusta ja työnkuvaa ei voi vertailla vaativuudessaan toisiinsa. Siinäpä se. Mun mielestä työstä pitäisi maksaa vaativuuden ja koulutuksen mukaan. Tässä tapauksessa se on aivan päinvastoin, koen että minun työni on paljon vaativampaa kuin lentoemäntien, mutta silti palkkani on paljon huonompi kuin heillä. Sympatiseeraan lentoemäntien ja stuerttien palkannostoa siinä vaiheessa, kun muiden vaativampien ja korkeammin koulutettujen ammattilaisten palkat ovat edes samalla tasolla kuin lentoemäntien ja stuerttien. Ps. Kun olen leikkaussalissa, ja homma vaan venyy, en todellakaan voi ottaa puhelinta käteen ja soittaa päiväkotiin koska a)omaa kännykkää ei saa pitää leikkaussalissa b)salista ei saa poistua kesken toimenpiteen (ellei joku tule paikkaamaan sinua). Ja usein sitä paikkaajaa ei ole, jos olisi, ei sun myöskään tarvitsisi jäädä palkattomasti ylitöihin.
Kun kouluttauduit sh:ksi, tiedot että tulet ikuisesti olemaan palkkakuopassa. Turha valittaa, itse olet valintasi tehnyt.
vähän nyt meni paksuksi.....
Mutta antaa tietty osviittaa siitä millaista on emojen ammatiyhdistyksen kanssa asiointi.
Ja arvaapa kuinka usein mä saan pitää ensin lepoajan kun olen vääntänyt putken joka alkaa iltapäivälennolla Jenkkeihin jossa perillä niin että suoraan saa mennä illalliselle ja sitten olla 12-14 tuntisia päiviä 3 putkeen töissä vaikka aikaerorasitus on päällä, lentää kotiin siellä sun työpaikalla ja aamulla kun kone laskeutuu mennä toimistolle ja ottaa se palautumisaika ihan siitä perhe-elämästä pois. Niin tehdään kaikissa muissa ammateissa, vaan lentoalalla maksaa työnantaja ensin lepo-ajan ja sitten tulee vapaa-aika.