Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla on tavoitteena saada koti pidettyä aina niin siistinä

Vierailija
01.12.2010 |

että jos joku tekisi meille "tupatarkastuksen", niin ei olisi moitittavaa. Eli siis joka huone siisti ja järjestyksessä, ja myös kaapit ja laatikot.

Olen tässä jo puoli vuotta siistinyt kotiamme ja käynyt läpi suurimman osan kaapeista ja lipastoista, turhaa tavaraa ja vaatetta on myös lähtenyt kiertoon/roskiin monta jätesäkillistä.

Nyt olen tarkka siitä, ettei kotiin tule mitään turhaa, ja jos jotain tarpeellista tulee, niin jotain vanhaa vastaavaa lähtee.

Tämä on itseasiassa nyt jo melko helppoa, kun oikeasti kaikelle on mietitty ja järjestetty looginen paikka, ja tavarat vie paikoilleen joka päivä, niin ei tule edes sotkua eikä tarvitse miettiä mihin sysäisi käsistään jotain epämääräistä...

Toki meillä siis lapset esim. saavat leikkiä, lelumopo ja pikkuautoja on päivisin olohuoneessakin muutamia siellä täällä, mutta muuten kaikki järjestyksessä ja missään tasoilla/pöydillä ei ole ylimääräistä tavaraa.

(paitsi siis päivän tavarat, esim. uusin sanomalehti on keittiönpöydällä, mutta jo eilinen lehti sille varatussa paikassa jne)

Olen huomannut, että olen alkanut oikeasti tykkäämään siivouksesta ja järjestelystä :) Eikä siihen enää menekään niin kauheasti edes aikaa, kun missään ei enää ole aivan mahdotonta siivoa/epäjärjestystä :)

Ja kyllä, on mulla muutakin elämää :D

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ne onkin sit sullottu milloin mihinkin kaappiin.Olen yrittänyt kyllä samaa kuin sinä,mutta ei se taida onnistua jos muut perheenjäsenet ei osallistu :/

Mihin mä nyt esim laittaisin auton lämppärin pahvilaatikon joka on kuulemma PAKKO säästää,tai jonkun kaasarin=öljyinen romukasa,lapsen legorakennelmat jotka on kesken jne.Musta tuntuu että MINÄ en ole se ongelma vaan nuo muut perheenjäsenet

Vierailija
2/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi oikeasti ihanaa asua siistissä kodissa, jossa on vain minimimäärä tavaraa.

Meillä toi ei vain onnistuisi. Talossa on viisi lasta ja pelkkiä leluja ihan hirveästi. Mies on luonteeltaan hamsteri ja hänellä sitten roinaa riittää. Meidän pitäisi oikeasti tuikata tämä kotitalo tuleen, että päästäis turhasta roinasta eroon. ;)

Enkä kyllä oikeastaan tämän lapsilauman kanssa jaksaisi joka päivä stressata siitäkään, että tuleeko päivän lehti laitettua oikealle paikalleen. Aina välillä sitten lapioidaan paikat kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mä nyt esim laittaisin auton lämppärin pahvilaatikon joka on kuulemma PAKKO säästää,tai jonkun kaasarin=öljyinen romukasa,lapsen legorakennelmat jotka on kesken jne.

Meillä on tuollaiset laatikot yms miehen tärkeydet varastossa omalla hyllyllään ja keskeneräiset legorakennelmat lasten huoneissa. Olohuone, keittiö, ruokailutila, eteinen, makuuhuone yms yhteiset tilat ja kodin säilytystilat (kaapit, vaatehuoneet) pidän järjesteyksessä, lasten huoneet ja varasto ovat vähän rempallaan.

Meilläkin on kuitenkin jonkinverran noita "ei minnekään kuuluvia" tavaroita, jotka kertyvät yhden lipaston päälle. Raivaan sen noin kerran kuussa, noin kaksi kolmasosaa tavaroista päätyy silloin paikalleen tai roskiin ja loput jäävät lipaston päälle odottelemaan käyttöä tai seuraavaa raivauskertaa.

Vierailija
4/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvin tässä silti itsekseenkin pärjää :) Lapsia yritän kyllä "kouluttaa", ehkä niihin on vielä toivoa..

Sen verran täytyy sanoa, että meillä on autotalli, joka on täysin miehen vastuualuetta. Eli siis sitä en ole järjestellyt. Siellä ei ole mitään minun tavaraa, enkä käy siellä edes koskaan, joten miehen roinat (tuollaiset autonosat) käsken miehen viedä sinne ja laittaa parhaaksi katsomalleen paikalle.

Keskeneräiset legorakennelmat (isommat) saa meillä olla lastenhuoneen lattialla max. 3 päivää (ellei lapsi leiki niillä aktiivisesti) mutta kaikki irtonainen legosälä ympäriltä kerätään joka ilta laatikkoon.

ap

Vierailija
5/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaappeihin ei kannata kurkkia. Ne pysyy aina siivouksen ja tyhjennyksen jälkeen joitain viikkoja tai kuukausia järjestyksessä, mutta sitten niihin kerääntyy tavaraa. Onneksi pidän kuitenkin siivoamisesta ja järjestelystä, joten niitäkin silloin tällöin siivoaa mielellään. :)

Vierailija
6/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä silti puhtaus, ei järjestys. Eli pieni tavarakaaos ei haittaa, tärkeintä on, että on puhdasta. Lähipiiristäni löytyy ihmisiä, joille siivous=tavaroiden järjestely. Vessaa ja kylppäriä ei sen sijaan ole pesty varmaan koskaan.

Vierailija
7/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykykodissa on vaan ongelma, että vain harvalle asialle on looginen paikka. Nyt kun on ollut noita asuntonäyttöjä viikoittain on ollut PAKKO siivota mutta sitten kaikki "ylimääräinen" (ei siis sama kuin tarpeeton..) seikkaileva tavara on vain sullottu jonnekin todellakin vain koloon mikä löytyy ja lopulta on siistiä mutta tavarat on totaalisen hukassa; siitä sekamelskasta löysi tarvitsemansa paljon helpommin! Tälläkin hetkellä hukassa on lasten penaalit sisältöineen, ikkuna-avain, kaksi vauvan vaatetta, koiran turkkiharja, ja lisäksi varmaan paljon muuta jota en ole osannut vielä kaivata..

Mun on ehdottomasti hankittava uuteen kotiin lisää lipastotilaa ja ehkä joitain säilytyskoreja.

Vierailija
8/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen kannellisia lokerikkoja esim. pariin keittiön vetolaatikkoon, niihin on hyvä laittaa omille paikoilleen omiin lokeroihinsa esim. klemmarit, sinitarraklöntti, nastat, ylimääräisiä avaimia, ym. meillä sieltä löytyy myös se ikkuna-avain :)

Tsemppiä järjestelyihin :)

ap

nykykodissa on vaan ongelma, että vain harvalle asialle on looginen paikka. Nyt kun on ollut noita asuntonäyttöjä viikoittain on ollut PAKKO siivota mutta sitten kaikki "ylimääräinen" (ei siis sama kuin tarpeeton..) seikkaileva tavara on vain sullottu jonnekin todellakin vain koloon mikä löytyy ja lopulta on siistiä mutta tavarat on totaalisen hukassa; siitä sekamelskasta löysi tarvitsemansa paljon helpommin! Tälläkin hetkellä hukassa on lasten penaalit sisältöineen, ikkuna-avain, kaksi vauvan vaatetta, koiran turkkiharja, ja lisäksi varmaan paljon muuta jota en ole osannut vielä kaivata..

Mun on ehdottomasti hankittava uuteen kotiin lisää lipastotilaa ja ehkä joitain säilytyskoreja.

Vierailija
9/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roinaa ei kannata järjestellä säilytyslaatikkoihin tms. vaan tärkeintä on vähentää selvästi tavaran määrää ja oppia että vähempikin riittää. Kun kaikki tavara on mielekäässä käytössä, sillä on automaattisesti myös paikka. Ja puhtauden ylläpito on yodella yksinkertaista.

Vierailija
10/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaappeihin ei kannata kurkkia. Ne pysyy aina siivouksen ja tyhjennyksen jälkeen joitain viikkoja tai kuukausia järjestyksessä, mutta sitten niihin kerääntyy tavaraa. Onneksi pidän kuitenkin siivoamisesta ja järjestelystä, joten niitäkin silloin tällöin siivoaa mielellään.

Vierailija
11/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sitä tavaraa kerääntyy ja läjiä syntyy kuin itsestään... :/

Vierailija
12/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rojua ja kamaa joka puolella ja tuntuu että TUKEHDUN siihen!! Mitä enemmän olen kotona, sitä enemmän on kaaosta ja sitä vähemmän kestän sitä!! Eilen sain jonkun primitiivikohtauksen, kun kaoottisessa keittiössä laitoin ruokaa ja ällöttävä porsaanlihan haju leijui pölyisten tasojen yllä ja päänsärky jyskytti päässä. Niin oksettavan ahdistavaa! Ei jumalauta ole totta että tämä meidän kaunis koti on tässä jamassa!! Otanko jätesäkin ja tungen kaiken sinne ja byebye vai miten tästä kamasuosta pääsee????????????

Vierailija
13/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa flylady.

Vierailija
14/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää päästäkö kotiinne tavaraa, joka on turhaa ja jos ostaa uutta niin laittakaa pois vanhaa ja risaa.

Tämä on valinta. VALINTA. Siihen on mahdollista vaikuttaa. Sitäpaitsi on ekologistakin ostaa vain vähän ja tarpeellista.

Vierailija
15/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävitä oikein kunnolla sitä romua.

Mä olen ihan kuin ap, paitsi että en keksi yhtäkään tavaraa jolla ei olisi omaa paikkaa meillä. Omat paikat on kaiken a ja o. Keittiön pöydälle kertyy postia ja sälää, mutta ne siivoon pois joko illalla tai seuraavana aamuna. ihaninta on kun viihtyy omassa kodissa, varsinkin kun on siellä paljon, nyt kotivuosina.

Ja ihanaa on myös, kun un vajaa 2v poika vie isinkin tavaroita paikoilleen, ja pyykkejä koneeseen, ihan omasta halustaan, ja huomaa tollasia asioita :) Mieheni ei ole yhtä siisti kuin minä ja hänellä on taipumusta jopa hamstraamiseen... :)

Vierailija
16/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rojua ja kamaa joka puolella ja tuntuu että TUKEHDUN siihen!! Mitä enemmän olen kotona, sitä enemmän on kaaosta ja sitä vähemmän kestän sitä!! Eilen sain jonkun primitiivikohtauksen, kun kaoottisessa keittiössä laitoin ruokaa ja ällöttävä porsaanlihan haju leijui pölyisten tasojen yllä ja päänsärky jyskytti päässä. Niin oksettavan ahdistavaa! Ei jumalauta ole totta että tämä meidän kaunis koti on tässä jamassa!! Otanko jätesäkin ja tungen kaiken sinne ja byebye vai miten tästä kamasuosta pääsee????????????

Mustakin tuntuu, että ne muut tosiaan sotkevat ja keräävät kamaa, mutta itse täällä kotona lasten kanssa olen enkä saa järjestystä aikaan. Koti on siisti tasan sen yhden päivän viikossa, kun teen koko talon siivouksen. Olohuone ja keittiö on siistejä 2-3 kertaa viikossa aina kun imuroin ja pyyhin pölyt. Muualla on AINA kaaos!! Eikä meillä näytä edes puhtaalta, vaikka kuinka jynssäisin. Anoppi tuli maanantaina ja imuroi ja vei matot ulos. Yritin olla kiitollinen mutta paha mieli tuli (sitä ennen olin siivonnut torstaina kunnon siivouksen ja sunnuntainakin oli keittiö ollut ihan siisti mutta eipä siltä näyttänyt enää. Anoppi ihmetteli ihan ääneenkin, että kuinka kauan nämä tiskit ovat tässä olleet ja yritti pestä vessaakin, vaikka olin sen torstaina jynssännyt kunnolla ja sunnuntaina pyyhkinyt vielä tasot ja kannet).

Vierailija
17/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut näkevät kotisi eri silmin. Sinä et näe mutta aistit.

Ei voi näyttää siistiltä jos joka paikka tursuaa kamaa. Vähän on paljon.

Ryhdy nyt vaan reippaasti toimeen, kaman vähentäminen on helppoa, kun kerran ylittää sen kynnyksen.

Isot säkit vaan käyttöön, yhteen kierrätettävät vaatteet, toiseen roskat, kolmanteen muu kama, joka annetaan pois tai joudutaan viemään erityskierrrätykseen. Huomaat kuinka mielesi ja sydämesi kevenee, päästät kaman ohella irti ahdistuksestasi, kalvavista muistoista ja tajuat että todellinen turvallisuudentunne ei perustu siihen, että ympäröi itsensä materialla.

Vierailija
18/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastuksia? Täällä eniten tuo sekaisuutta askartelut, taikataikina tekeleet odottaa maalausta, kipsi valut kuivumista, piparin koristelut kuivumista, joulukortien liimat kuivumista, kangaspuut,neulekone, ompelu ja saumuri kesken olevat työt ym.

Kun aina ei voi eikä kerkeä heti huomenna jatkamaan, kerhot,jumpat ym estää.

Voitteko kotona pitää kaiken tip top ja askarrella/ommella siellä kuitenkin?

Mä en ole siihen vielä kyennyt.

Meilläkin 2 harrastehuonetta , toisessa isojunarata pojilla toisessa noita enemmän mun juttuja.

Vierailija
19/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta ei aloiteta, jos vanhaa ei laiteta "lepäämään" siksi ajaksi.

Vierailija
20/40 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kangaspuiden tai neulekoneiden kaltaisesta tavarasta. Kyllä tavarapaljouden aiheuttavat aivan muut asiat kuin nuo.