Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsella kalliit lahjatoiveet

Vierailija
01.12.2010 |

Mitäs tehtäisiin, kun kummilapsen, 8-v., lahjatoiveet on aika kalliita.

Ensin selitti minulle syksyllä, että haluaisi Wii-konsolin tai iPodin. Nimenomaan iPodin, ei mitään muuta mp3-soitinta.

Nyt sitten lapsen äiti laittoi lapsen soittamaan, että hän haluaisi iPodin. En oikein osannut sanoa tuohon mitään. Yritin vaan kysellä muita lahjatoiveita.

Minulla on kolme muutakin kummilasta. En ollut aikeissa varata jokaisen lahjaan 200 euroa vaan jotain 20-40 euron arvoisia lahjoja olen ostanut.

Erikoista tuossa on se, että perheen lapset ei todellakaan ole tottuneet kalliisiin lahjoihin. Vanhemmat tuhlailee rahansa ennemmin itseensä kuin lasten lahjoihin.

Vähän sellainen olo, etä tuo iPodkin menisi varmaan lopulta äidin käyttöön. Hän kun on höpöttänyt itsekin sellaisesta pitkin syksyä, mutta ei ole voinut ostaa.

Mitäs tekisin?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kummipoika joka on jo 15 ja lapsen äiti on minun poikani kummi (poikani on 8.v) joka jouluna kummilapseni äiti laittaa pojan soittamaan toiveensa mulle. Muuten ei koskaan kuulu mitään koko vuonna. Toive on aina poikkeuksetta kallis (50-150€) ja ikinä ei muista omaa poikaani, hänen AINOAA kummilastaan mitenkään!!! Koko poikani elämän aikana sieltä on tullut kolme lahjaa; ristiäislahja, 5-vuotislahja ja 6-vuotiaana joululhja.

Minulla on kummilapsia yhteensä 6kpl ja omia lapsia 4 sekä sisarusten lapsia 6kpl, joten en todellakaan osta kummilapsilleni koskaan kalliinpaa kuin 20€ / lapsi maksavia lahjoja.

Vierailija
22/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidä lasten kummitäti antaa joka joulu 200 euroa ja kummatkin pojat saa synttärilahjaksi 100 euroa.

Ei olla pyydetty, mutta antaa kuitenkin.

Törkeetä pyytää noin kallista lahjaa ja

elä kysy jatkossa lahjatoiveita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempansa kehtaavat antaa noin poskettomia lahjatoiveita. Itseni on vaikea edes kysyttäessä antaa vinkkejä, paitsi että kirjat yleensä toimii aina. Ei lapsiltakaan tuollaisia toiveita tule, 8-vuotiaani ei edes tiedä mikä on iPod.

En ole itse kummi, mutta ei tulisi kyllä mieleenkään ostella noin kalliita lahjoja.

Ihmettelen sitäkin, että monesti täällä valitetaan kun hää- tai kummilahjaksi vaaditaan jotain hirveän kallista, ja "kaikki rahat taas menee siihen". Ihan kuin olisi pakko ostaa ja maksaa kun joku vaan keksii vaatia. Siinä kyllä voisi itse vähän hankkia selkärankaa.

Vierailija
24/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et muuta keksi, niin laitat rahaa sen aikomasi lahjan verran kortin väliin ja korttiin sitten jotain tyyliin "iPod-säästöihin". Hullua ajatella, että noin kalliita kummi lapselle ostaisi.

Vierailija
25/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saat tosiaan varaamallasi budjetilla, ja on ihan ehta iPod. En keksi mitään tapaa, miten lapsi (=äiti) voisi siitä valittaa, että "ei tullut mieleistä".

Vierailija
26/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummit kyselevät lahjavihjeitä, ja kerrotaan lasten toiveista isolla hintahaarukalla. Joskus on paketista tullut H&M-neulepusero (Hello Kitty, joka oli lempparipaita yli vuoden ajan!), joskus taas iso legopaketti. Eli annetaan kummien itse päättää, minkä verran lahjoihin sijoittavat. Niin ja kummit tuntevat lapset sen verran hyvin, että osaavat ostaa myös "ohi toiveiden" ihan nappilahjoja.

Omille kummilapsille olemme laittaneet lahjoihin 10-50 e, riippuen lapsen iästä, toiveista ja omasta rahatilanteestamme.

Vierailija
27/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni toiveet ovat olleet sellaista yleistä eli kummit ovat voineet pohtia, minkä tyylisen ja hintaisen ostavat. Tosin en kerro lahjatoiveita, ellei kysytä. :)

Tänä vuonna poika teki toivomuslistan joulupukille ja kaikki olivat ihan törkeän kalliita, halvin ehkä se muumitietokone. Isovanhemmille olen joitakin toivomuksia kertonut kysyttäessä mutta sanonut heti perään, että ovat kalliita eikä niitä missään nimessä kannata hankkia - jotain halvempaa, jos löytyy samalla tyylillä.

Oman kummityttöni äiti on aina harmistunut lahjoihini. Ensimmäiset vuodet kyselin, mitä voisin ostaa, mutta toivomukset olivat aina niin kalliita/isoja esim. polkupyörä ja yleensä niin, että joku toinen osti saman, että lopulta vain ostin jotain, mitä huvitti. Olen ostanut koruja esim. kultasepänliikkeestä hopeisen Hello Kitty -korun, kun lapsi piti Hello Kitty -tuotteista, mutta näitä koruja (eikä mitään muitakaan koruja) näy koskaan lapsen päällä, ja ostamani lelut eivät koskaan näy lastenhuoneen lelulaatikossa. Nyt toivomuksena on korvakorut. Kysyin heti, haluaako kultaiset vai hopeiset (äiti pitää arvokkaista), mutta ei kuulemma ole väliä. Veikkaan kumminkin, että on.

Itselleni olisi tärkeää, että kummit pitäisivät ennemminkin yhteyttä lapseen kuin ostaisivat tavaraa. Kuopuksen kummit ovat molemmat huonoja yhteydenpitäjiä. Itse sitten välillä soittelen, mutta en oikein koe sitä tarpeelliseksi nykyään, kun ei kukaan koskaan soita vastavuoroisesti takaisin. Joskus laitan tekstiviestejä ja kerron kummilapsen kuulumisia. Niihin kyllä joskus vastataankin.

Vierailija
28/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyytänyt lapselle lahjoja koska en halua haalia turhanpäiväistä kamaa nurkkiin (toki sanon kummeille tämän paljon nätimmin :-)), mutta lahjapyynnöt ovat järjestään joko yhteislahjoja tuttujen kesken tai alle kympin lahjoja, enkä IKINÄ kehtaisi pyytää mitään suurempaa. Tosin lapsi on vielä aika pieni, mutta tuntuu järjettömältä maksattaa lähimmäisilläni oman lapseni kalliita lahjoja.

Vierailija
29/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyytänyt lapselle lahjoja koska en halua haalia turhanpäiväistä kamaa nurkkiin (toki sanon kummeille tämän paljon nätimmin :-)), mutta lahjapyynnöt ovat järjestään joko yhteislahjoja tuttujen kesken tai alle kympin lahjoja, enkä IKINÄ kehtaisi pyytää mitään suurempaa. Tosin lapsi on vielä aika pieni, mutta tuntuu järjettömältä maksattaa lähimmäisilläni oman lapseni kalliita lahjoja.

Tein pienten lasteni (3kpl) puolesta listan ja sillä on mm. lumilapio, liukuri, nukke, auto, kirja ja että ei vaatteita :) Ehkä joku kokee tuone

ei vaatteita hölmöksi, mutta ollaan saatu niitä niin paljon, että jäävät käyttämättä.

Vierailija
30/33 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan lapselle ei tarvitse olla kallis, se voi olla jotain sellaista mitä lapsi käyttää pitkään. Täältä löytyy muutamia hyviä edullisia vinkkejä mitä ostaa lapselle lahjaksi: https://tilaalahja.fi/lahja-lapselle

Vierailija
31/33 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette osta. Ei kummien tehtävä ole ostaa tavaroita.

Vierailija
32/33 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ette osta. Ei kummien tehtävä ole ostaa tavaroita.

No tuskin se "lapsi" enää noita lahjoja haluaa :D

Vierailija
33/33 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jaksaa hämmästyttää aikuisten ihmisten röyhkeys. Muutamaa viikko sitten joku kummi kirjoitti täällä että kummilapsensa vanhemmat olettivat hänen osallistuvan kuukausittain useita satasia maksavan harrastuksen maksuihin. Whaaat??? Omille lapsillenikaan en osta yli 30€:n lahjoja, niin en varmasti kummilapsille. Tosin kummilasteni vanhemmat ovatkin erittäin fiksuja ja aivan toisesta ääripäästä, lahjatoivekin oli muutaman euro yhteislahjaan