Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsella kalliit lahjatoiveet

Vierailija
01.12.2010 |

Mitäs tehtäisiin, kun kummilapsen, 8-v., lahjatoiveet on aika kalliita.

Ensin selitti minulle syksyllä, että haluaisi Wii-konsolin tai iPodin. Nimenomaan iPodin, ei mitään muuta mp3-soitinta.

Nyt sitten lapsen äiti laittoi lapsen soittamaan, että hän haluaisi iPodin. En oikein osannut sanoa tuohon mitään. Yritin vaan kysellä muita lahjatoiveita.

Minulla on kolme muutakin kummilasta. En ollut aikeissa varata jokaisen lahjaan 200 euroa vaan jotain 20-40 euron arvoisia lahjoja olen ostanut.

Erikoista tuossa on se, että perheen lapset ei todellakaan ole tottuneet kalliisiin lahjoihin. Vanhemmat tuhlailee rahansa ennemmin itseensä kuin lasten lahjoihin.

Vähän sellainen olo, etä tuo iPodkin menisi varmaan lopulta äidin käyttöön. Hän kun on höpöttänyt itsekin sellaisesta pitkin syksyä, mutta ei ole voinut ostaa.

Mitäs tekisin?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on kolme kummilasta ja haluat muistaa kaikkia suunnilleen samalla summalla ja tuo toivottu lahja on liian arvokas. Onko muita toiveita?

Tai sitten annat mitä annat etkä kysele mitään. Toiveita voi esittää, mutta ei niitä ole pakko huomioida.

Vierailija
2/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ipod on liian kallis lahja, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta sellaista ostaa. Olet ihan hyvä kummi halvemmallakin lahjalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kalliita lahjoja en voi ostaa. Olisiko sinulla jotain halvempaa toivomusta?

Vierailija
4/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakortin sellaiseen liikkeeseen, jossa noita toivottuja juttuja myydään. Jos lapsi saisi useamman lahjakortin, niin voi sitten ostaa mitä haluaa tai voivat laittaa omiaan lisää, jotta saavat mieluisan jutun.

Vierailija
5/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siitä syystä, ettei se sovi suhteessa rahavaroihisi. Ja tuskin on sopivaa, että yksi kummilapsi saisi 10 kertaa kalliimman lahjan kuin muut.

Jutteletteko aiheesta vielä? Sano, että ne iPodit maksavat niin paljon, ettet voi sellaista ostaa. Kysy, haluaako lapsi säästää sellaista varten, ja anna esim. 40 € rahana sitä varten, jos summa on sinusta ok. Tai sitten osta ihan joku muu lahja, budjettisi mukainen.

Meillä lapset ovat esittäneet kummeille ja sukulaisille toiveita, joiden hinta on lähemmäs 50 € ja olen yrittänyt ehdottaa edullisempia, esim. samasta sarjasta halvempi juttu, sillä pidän viidenkympin lahjatoiveitakin liian suurina. Me vanhemat voimme kyllä ostaa lapsille kalliita lahjoja, mutta muilta ei niitä toivota.

Vierailija
6/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisin kauppaan ja katsoisin jotain sopivan hintaista lahjaksi. En todellakaan ostaisi mitään ylikallista kummilapsen äidin kerjäämää lahjaa. Jos lahjasta tulee puhetta, niin sanoisin suoraan että ostat kaikille kummilapsiille samanarvoiset lahjat etkä siitä syystä ole aikonut ostaa noin kalliita lahjoja.

8-vuotiaalle voi ostaa vaikka legoja lahjaksi, technic legoja tai star wars.

Vierailija
7/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitäisi olla nimenomaan se iPod Touch.

En ole aiemmin mennyt tähän toiveidenkyselylinjalle, koska olen pelännyt, mihin se johtaa. Aiemmin on joskus esitetty kohtuullisia toiveita, kuten pyöräilykypärä, ja ne on voinut täyttää.

En tiedä tajuaako tuo lapsi edes rahan arvoa vielä. Ehkei itse edes tiedä, kuinka kallista toivoo.

Vierailija
8/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakortin sellaiseen liikkeeseen, jossa noita toivottuja juttuja myydään. Jos lapsi saisi useamman lahjakortin, niin voi sitten ostaa mitä haluaa tai voivat laittaa omiaan lisää, jotta saavat mieluisan jutun.

Meillä lapsi sai toivoa lahjakorttia pleikka 2 myyviin liikkeisiin aikoinaan, ja itse säästi 100e, lahjakortteina sai toisen mokoman kummeilta ja vanhemmilta.

Ihan tyytyväinen oli. Mielestäni 20e arvoinen lahja on kummeilta ok.

Vierailija
9/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut että en paljon kysele mitään lahjatoiveita, ostan mitä itse haluan.

Onneksi mun kummilasten vanhemmat tietää mun rahatilanteen jotenkuten eli ei ikinä ole edes mitää kauheen kalliita toiveita ollut jos jotain on joskus toivottu, annettu vähän vinkkiä mitä vois ehkä ostaa.

Eräs kaveri oli kyllä koominen tapaus vuosia sitten. Mä olin silloin kotihoidontuella ja juuri oli ero tullut. Erehdyin kysymään että mitä voisin hänen lapselleen ostaa lahjaksi? ei sen vähemmpään kuin villahaalarin!

Joopajoo, silloisessa markka-ajassa maksoi "vaan" n. 200 markkaa, joka oli mulle tosi iso raha. En ostanut villahaalaria hänen lapselleen. Ei ollut edes mun kummilapsi.

Vierailija
10/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ihan hyvin antaa joululahjan rahana, säästäköön sitten ite siihen wiihin tai ipodiin.

Mulla on kans yks tosi nipo kummilapsi ja rahana aioin antaa. Saa sitten ostaa mitä ite lystää kun mun ostamat lahjat on aina jotenki huonoja.

Vierailija
11/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti kertoi lapsen ykköstoiveen olevan eräs nukke joka maksaa 50euroa! En todellakaan osta 50 euron nukkea, joka näytti vielä olevan sellainen tän hetken hömppä joka ei kauaa jaksa lasta kiinnostaa..ostin sitten sen kakkostoiveen jonka sainkin alle 30 eurolla. Toinen kummi sai sitten ohjeeksi ostaa tuon kalliin.

Vierailija
12/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummilasten ja vanhempiensa kaliita toiveita. Kummilapsille pitäisi ostaa kalliimmat lahjat kuin mitä ostan omalle lapselle, hoh hoijaa.

Vierailija
13/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille on sanottu kohtuuhintaisia toiveita kummilapsen äidiltä, eli nytkin kirja, joka maksoi melkein 20 euroa.

Mielestäni 50 euroa on tosi iso summa, varsinkin jos kummilapsia on useinta. Oli sitten töissä tai ei.

Vierailija
14/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöpossun, johon olet laittanut kympin pesämunaksi ja keksit kylkeen pienen tarinan säästämisestä.

Vierailija
15/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan jotain, laittakoon roskiin, jos ei kelpaa.

Vierailija
16/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummilapsen vanhempien kanssa nyt vähän sukset ristissä. Alusta asti heillä on ollut järjettömän hintaiset lahjatoiveet ja tämän vuoden lahjatoive oli pöytä+tuolisetti lapselle joka maksaa 'vain' 300e. Kieltäydyin heti ja sanoin että olen jokaiselle kummilapselle varannut 50e lahjoihin. Kummilapsia kun löytyy 4kpl+ sisarusten lapsia on 6(kahdelle olen kummi).

Alusta asti tämän yhden perheen toiveet ovat olleet merkkivaatteita, kalliita leluja jne. Mielestäni tuo 50e on todella suuri summa jo, kun miettii kuinka paljon noita lapsia lähipiiriini kuuluu. (Olen onneksi viisaana jo ostanut pitkin syksyä paljon lahjoja). Tämän perheen äiti aika kiukkuisena sitten minulle tokaisi että mihin ne mun muut rahat muka menee kun olen lapseton+sinkku. Niin eihän minulla ole kuin asuntolaina + muut omat menot ja todella iso perhe ja haluan kaikkia heitä muistaa.

Itse en suostuisi tuohon iPodiin. Kysyisin vielä kummilapsen äidiltä että eikö muka mp3-soitin käy, jos ei niin ostaisin jotain aivan muuta tai antaisin lahjakortin johonkin elektroniikkaliikkeeseen josta saa hakea mieluisen lahjan tai säästää siihen iPodiin.

Vierailija
17/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen vanhemmat ei oo ikinä mitään toivoneet eikä itse lapsikaan. Kutsuja heille muutenkin kuin vaan lahjapäivinä ja soitellaan puolin ja toisin.

Kummilapsi on aina kiittänyt lahjastaan.

Toisen kummilapsen vanhemmat tai äiti, on taas aina soittanut etukäteen mitä ostaa lapselle lahjaksi, muuten ei pahemmin soittele ja lahjoista ei ole edes kiitosta kuulunut. Kerran pyysin lapsen koulukuvaa, en oo sitä tänä päivänäkään saanut.

Viime viikolla tämä äiti taas soitti mulle ja pitäis ostaa lapselle joululahjaksi joku 70 euron mopon osa?

Juteltiin joulusta noin muutenkin ja hän kertoi ohimennen että miten tärkeään on muistaa kummeja, nytkin vie jouluna hänen miehen kummeille kukat. Joo, ihmeesti se vaan unohtu että minä olen hänen lapsensa kummi, ei oo kukkia tullut ikinä :)

Enkä muuten osta sitä mopon osaa!

Vierailija
18/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ilmoittaisin, että voin osallistua siihen iPodin hankkimiseen 20-40 eurolla, mitä nyt päätätkin siihen laittaa.

Vierailija
19/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan osta ipod suffle, sen saa nettikaupasta 30-50€ hintaan :D

Tai sitten annat sille lapselle tosiaan sen 20-40€ rahana ja sanot että säästää itse loput.

Mullakin on kummipoika joka on jo 15 ja lapsen äiti on minun poikani kummi (poikani on 8.v) joka jouluna kummilapseni äiti laittaa pojan soittamaan toiveensa mulle. Muuten ei koskaan kuulu mitään koko vuonna. Toive on aina poikkeuksetta kallis (50-150€) ja ikinä ei muista omaa poikaani, hänen AINOAA kummilastaan mitenkään!!! Koko poikani elämän aikana sieltä on tullut kolme lahjaa; ristiäislahja, 5-vuotislahja ja 6-vuotiaana joululhja.

Minulla on kummilapsia yhteensä 6kpl ja omia lapsia 4 sekä sisarusten lapsia 6kpl, joten en todellakaan osta kummilapsilleni koskaan kalliinpaa kuin 20€ / lapsi maksavia lahjoja.

Vierailija
20/33 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen lisäksi vielä viisi lasta, joita haluamme jouluna muistaa. Nämä eivät siis ole omia lapsiamme. Ostin jokaiselle noin 30 euron lahjan ja kalliimpaa en missään tapauksessa edes harkitse.