Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

maito+venhäallergikot, mikä kalkkivalmiste teillä?

Vierailija
01.12.2010 |

Olen yrittänyt googlettaa(maito, vehnäallergia+kalkki jne) ja vastaus on aina fiksu, että kalkkia pitää syödä. Aivan.

Apteekissa eivät osanneet auttaa, kun lapsella vehnäallergia ja malto-, manno-, tms alkuiset makeutus tai mitä sakeutusaineta ovatkaan eivät käy, niissähän kai usein/aina vehnää.

Luettiin apteekkarin kanssa tuoteselosteita ja nämä puuttuivat purkin selosteesta, mutta heidän koneelta löytyi tarkempi seloste, jonka mukaan kalkkivalmisteissa nämä aineet ovat.

Eli mitä kalkki ja mieluiten kalkki+d:tä teidän erittäin vehnäallergiset syövät?

(löytyy meiltä muitakin allergioita valitettavasti, mutta tämä olisi tapetilla nyt)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole KOSKAAN tullut kenellekään mitään oireita mistään manno-alkuisesta (mitä nyt ovatkaan sitten). Mistä ihmeestä te hysteerisimmät allergikot oikein revitte näitä nanopitoisuuksissa esiintyvien apuaineiden nanopitoisuuksina esiintyvien vehnänsukuisten proteiinijäämien jäämiä? Voi haloo.

Vierailija
2/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nuo makeutusaineet, kuten esim. juuri tuon Calcichew:n isomalti ovat siis sokerialkoholeja. Ei proteiineja. Eli eivät allergisoi eivätkä ole vehnää (!). Eipä ole erittäin vehnäallergisena erittäin vehnäallergisen lapsen äitinä tullut koskaan mieleenkään että tuollaisestakin voisi tehdä ongelman!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kyllä sanottu, että makeutusaineissa, maltitoli, mannitoli jne on vehnää. Itse totesin tämän, kun lakkasin syöttämästä lapselle xylitolpurkkaa, jossa näitä on. Iho parani. Samoin, kun monivitamiini, jossa joku näistä aineista oli, loppui, enkä heti uutta ostanut, iho jälleen parani. Minä sitten (ilmeisen tyhmänä ja hysteerisenä?) ajattelin, että nuo aineet eivät meille tosiaan sovi.

Testaan sitten uudestaan nämä vitamiinit ja tarkkailen ihoa ja vatsakipua lapsella.

Anteeksi tuhannesti, jos vaikutin hysteeriseltä ja nostatin aggressiot. Haukkukaa nyt ihmeessä vielä joku minut typeryksen. Moniallergisen vanhempana nyt vaan on välillä vähän raskasta, kun ei tiedä mikä aine milloinkin haittaamassa, mutta anteeksi siis, että vaivasin Teitä fiksumpia täällä.

Vierailija
4/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä on käytössä Kalcipos kalkkitabut, jotka jauhan ruuan sekaan apteekista saatavalla murskaimella.

Meillä ei 2v suostu syömään mitään imeskely tms tabuja. Monivitamiini vitkivistä jouduin luopumaan kun lapsi ei syö ruokaansa, jos sitä sinne sotketaan.

Vierailija
5/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tunsinkin jo hetken itseni maanmatoseksi, jota 2 ja 3 ilmeisesti halusivatkin. Puhuisitteko kasvokkain tuntemattomille noin? Eikö nyt kertakaikkiaan voi asiallisesti sanoa, että mielestänne olen väärässä?)

Anyway, pitääkö minun nyt epäillä, että lapseni onkin lisäksi allerginen lisäaineille? Itse olen kerran googlettanut listan joiltain allergia sivuilta noista manno-, malto-, manni-, malti- alkuisista aineista, että eivät kaikille nimenomaan vehnäallergisille sovi. Eikö niissä sitten olekaan vehnää? Muuten vaan eivät juuri vehnäallergisille sovi? Näitä etsin sen jälkeen, kun huomasin, että Calcichew tai pureskeltava Mutitabs ei lapselle sovi. En hysteerisenä jättänyt purkkeja muuten vaan pois.

Mistä nro 5 lapsi saa d-vitamiinin?

Vierailija
6/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juo vielä nutrilon-soija korviketta, jossa kalkkia ja lisäksi syö kalkkirikastettua soijajugurttia.

Vierailija
7/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinäkin kalkkia ja d-vitamiinia, mutta se määrä ei riitä, lisää pitäisi saada.

Ostan tuota Kalciposta, jota vitonen suositteli ja pitää vielä (ilmeisesti makeutusaineeton?) d-vitamiinilisä löytää. Ne kalkit, joissa d-vitamiini mukana, sisälsivät aina noita makeutusaineita myös. Olisiko kellään jotain valaisevaa tähän d-vitamiini asiaan vielä?

Ja olisiko jollain vinkata hyvä allergiasivusto, josta voisin rauhassa tyhmänä näistä asioista kysellä lisää?

Vierailija
8/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jekovit ei aiheuta oireita. Eli meillä käy superallergikolle Kalcipos ja Jekovit, Vitkiv (yliopiston apteekin oma monivitamiinikapseli, reseptillä saatav) ei uppoa vaikka kävisi.

Meillä siis lapsi oireilee jos juo liikaa pilimehuja tai syö liikaa karkkia. Meille ei käy maissi, joten ei myöskään glukoosi-fruktoosisiirappi, sehän on usein maissia.

Tässä kertaus:

Rypälesokeri = Glukoosi, dekstroosi

Vehnä-, peruna- tai maissitärkkelys

Glukoosisiirappi =Tärkkelyssiirappi, glykoosi Vehnä- tai maissitärkkelys

Mannitoli

Fruktoosi=hedelmäsokeri

Ksylitoli

Koivusokeri

Sorbitoli

Glukoosi

Maltitoli-, sorbitolisiirappi

Tärkkelyspohjainen=vehnä-, peruna- tai maissitärkkelys

Meillä siis oireillaan noille lisäaineille erikseen monen perusallergian lisäksi. Esikoinen, nyt 10v lapsi oli pienenä allerginen sitruunahapolle, jota on käytännössä kaikkialla.

Jos ei tosi pahoja oireita tule, niin ei tarvitse satunnaista (1-2 krt vko) käyttöä välttää, mutta jokapäiväiseen jäyttöön en itse lapselleni ota mitään josta pahat oireet.

Kokeile tuota Kalcipos-tabua, niin on helpompi sitten altistaa uusia aineita, kun ei koko ajan oireet päällä.

-vitonen-

Vierailija
9/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinäkin kalkkia ja d-vitamiinia, mutta se määrä ei riitä, lisää pitäisi saada.

Ostan tuota Kalciposta, jota vitonen suositteli ja pitää vielä (ilmeisesti makeutusaineeton?) d-vitamiinilisä löytää. Ne kalkit, joissa d-vitamiini mukana, sisälsivät aina noita makeutusaineita myös. Olisiko kellään jotain valaisevaa tähän d-vitamiini asiaan vielä?

Ja olisiko jollain vinkata hyvä allergiasivusto, josta voisin rauhassa tyhmänä näistä asioista kysellä lisää?

histamiini.com on minun tyhmien kysymysten paikka, erinomainen allergiasivusto :)

-vitonen vielä lisää-

Vierailija
10/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi nuo tietyt makeutusaineetkaan eivät passaa. Olen ollut juuri pillimehusta tuon saman havainnon tekevinäni. Ajattelin tosiaan jo olevani hullu ja hysteerikko siinä vaiheessa, kun tuntui, että xylitolpurkka ja mehukaan eivät lapselle sovi.

On tämä sellainen suo. Perheemme on 5-henkinen ja vain pienin on allergikko, joten tässä vasta opetellaan. Toki olen iloinen, että vain 1 on allergikko.

Sen olen jo kyllä monesti oppinut, että kannattaa pitää suu kiinni allergioista, nehän ovat vain tapa itsetehostukseen ja ties mitä vihjausta nykyajan hömpötyksistä sitä on tullut jo kuultua. Tällä palstalla se tulee sentään suorin sanoin päin naamaa. Ei se lapsen ihottuma (tai satunnainen oksentelu) nyt niin ihmeellinen asia ole, mutta suolisto-oireet ovat lapselle aika tuskallisia ja yöuni on heikkoa.

Vierailija
11/11 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen suo tämä kyllä on, vaikka itsellä siitepölyallergia ja siitä ristiallergia moneen ruoka-aineeseen, sama esikoisella + hänellä myös homeen aiheuttama atopia ja muita oireita (homepväkoti, homekoulu).

Pienin sitten sairastui sikiöaikana minun hometyöpaikkani takia :( Että kaikenlaista ne homeet aiheuttaakin.

Onneksi on lapsella hyviä päiviä paljon, sietää maitoa ja vehnää ja perunaa jo 1-2 krt viikossa ilna että pahat oireet tulee.

Pillimehut, mehujäät ym missä glukoosi-fruktoosisiirappia, ovat pahasta. Mutta tuossa Kalciposissa on sitten maltodekstriini, joka maissia, ja tuosta ei tule mitään vaikka maissi ei muuten käy.

Aina kaikki pitää testata erikseen. tsemppiä ja jaksamista sinnekin :)