Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen äänestämiseen seuraavissa ek-vaaleissa tämä kielikiista vaikuttaa?

Vierailija
01.12.2010 |

Minun ainakin. Ehdokkaan tulee olla samaa mieltä kielikysymyksessä kuin mitä itsekin olen. Entinen ehdokas meni vaihtoon, vaikka edustaa muilta osin omia näkemyksiäni.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin ehdokkaan, jonka näkemyksen voin jakaa sekä ruotsinkielen erityisasemasta että maahanmuutosta.

Vierailija
2/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo äänestämäisilläni erästä ehdokasta kun huomasin tämän kannattavan mm. ruotsinkielen pakollisuutta yo-kokeissa. Vaihtoon meni vikkelästi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen täysin suomenkielinen syntyjään, osaan ruotsia lähes kuin se olisi äidinkieleni. En voi sietää näitä suomalaistolloja jotka vänkää ruotsin kieltä vastaan, se on kuitenkin sivistyskieli. No, toisaalta tietäähän sen, minkälainen sivistystaso suurimmalla osalla Suomen kansasta on, ei kehumista.

Vierailija
4/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikiista ei vaikuta, mutta maahanmuuttopolitiikka vaikuttaa! Aiemmin olen äänestänyt RKP:tä mutta tuo Astrid tädin politiikka on vähän liikaa.

Vierailija
5/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

RKP on varmaan ainoa saareke, jossa saa tukea tuolle enemmistön tyhmyyteen uskomiselle. On se tosiaan merkillistä, että 95% kansasta on tyhmää ja vain 5% sivistynyttä.

Vaikka olen täysin suomenkielinen syntyjään, osaan ruotsia lähes kuin se olisi äidinkieleni. En voi sietää näitä suomalaistolloja jotka vänkää ruotsin kieltä vastaan, se on kuitenkin sivistyskieli. No, toisaalta tietäähän sen, minkälainen sivistystaso suurimmalla osalla Suomen kansasta on, ei kehumista.

Vierailija
6/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa 4% vähemmistön turvin, joista 90% on kaksikielisiä.

Ja ruotsin vapaaehtoisuus ei ole keneltäkään pois.

Harmi, että sä et ole saanut sivistystä sen ruotsisi mukana:-).

Vierailija
7/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä suomenruotsalaiset pärjäsivät huomattavasti huonommin kuin suomenkieliset.

Kultapieni, lue vähän niin saatat vaikka sivistyä!

Vierailija
8/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata pakkoruotsia, vaikka olen sen parjatun virkamiesruotsinkin suorittanut. Täysin turha taito suomenkieliselle. Jos olisin saanut senkin ajan käyttää saksan opiskeluun, osaisin nyt saksaa aika hyvin.

Vierailija
9/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän ehdokasta joka on pakkoruotsin poistamisen kannalla.

Vierailija
10/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso täältä ehdokkaat, jotka vastustavat pakollista ruotsin kielen opiskelua.

http://www.vapaakielivalinta.fi/ehdokkaat.php

Vierailija
11/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieltä puhutaan vain Ruotsissa. Se mitä täällä puhutaan on miltei eri kieli ja meille opetetaan koulussa harmillisesti tätä Suomessa puhuttavaa versiota. Sillä ei pärjää Ruotsissa muista pohjoismaista puhumattakaan.

Pakkoruotsi on puhtaasti suomenruotsalaisten julkisiin palveluihin tarvittava instituutio.

Vierailija
12/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sen sijaan väitän ja vaadin, että PAKKORUOTSI kouluista pois. Suomalaisten pitää saada itse päättää millä ylimääräisellä kielellä haluavat vastaisuudessa sivistyä.

Vierailija
13/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla jotain parempia teemoja, jotta minut saisi äänestämään

Vierailija
14/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kai ainoa puolue, jolla on puolueena kanta pakkoruotsia vastaan. Muissa puolueissa on porukkaa sekä puolesta että vastaan. Esim. Kokoomuksen puoluekokouksessa kesällä äänet meni aika tasan, pakkoruotsin vastustajat voittivat muutamalla äänellä, mutta Katainen kieltäytyi ottamasta puoluekokouksen virallista päätöstä puolueen linjaksi.

Vierailija
15/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsia sinällään vastustettaisiin. Eihän kukaan ole pyytämässä että ruotsin opetus poistettaisiin kouluista. Sehän on oikein toivottavaa että ruotsia saa ja voi opiskella kaikki, jotka niin haluavat.

Ei vaan ole millään tapaa mielekästä että juuri se ruotsi on se tärkein vieras kieli, englanninkin ohittava. Englantihan ei ole koulussa pakollinen kieli kenellekään, vaikka varmasti on nykymaailmassa tarpeellisempi kuin ruotsin kieli.

Vierailija
16/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arviolta noin 10% kannattaa ruotsin säilyttämisestä pakollisena oppiaineena nykyiseen tapaan. Olemmeko mekin kaikki siis "suomalaistolloja", joiden mielipidettä ei tarvitse kuunnella? Korotatkohan nyt itsesi hieman toisten yläpuolelle?

Sitä paitsi, Suomi on demokratia, ja päätöksenteon tulee siihen pohjautua. Sivistyneistöllä on vaaleissa sama äänioikeus kuin ei-sivistyneistölläkin, ja näin asian kuuluu ollakin!

Saa ruotsi sivistyskieli ollakin, en väitä sitä vastaan.

Sitä sen sijaan väitän ja vaadin, että PAKKORUOTSI kouluista pois. Suomalaisten pitää saada itse päättää millä ylimääräisellä kielellä haluavat vastaisuudessa sivistyä.

Vierailija
17/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä suomenruotsalaiset pärjäsivät huomattavasti huonommin kuin suomenkieliset.

Kultapieni, lue vähän niin saatat vaikka sivistyä!

Vierailija
18/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin on silti helppoa päättää puolue, sillä on vain yksi puolue, joka muutenkin ajaa niitä asioita, joihin haluan muutoksia.

Eli persuille lähtee täältä ääni.

Vierailija
19/19 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsia sinällään vastustettaisiin. Eihän kukaan ole pyytämässä että ruotsin opetus poistettaisiin kouluista. Sehän on oikein toivottavaa että ruotsia saa ja voi opiskella kaikki, jotka niin haluavat.

Ei vaan ole millään tapaa mielekästä että juuri se ruotsi on se tärkein vieras kieli, englanninkin ohittava. Englantihan ei ole koulussa pakollinen kieli kenellekään, vaikka varmasti on nykymaailmassa tarpeellisempi kuin ruotsin kieli.

Niin juuri. En ole kuullut että kukaan vihaisi esim. ranskan, saksan tai espanjan kieltä, vaikka kukaan ei haluakaan näitä kieliä pakkokieliksi Suomen kouluihin.

Miksi ihmeessä ruotsin kohdalla asia olisi jotenkin toisin?