Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Että noi svedut on tyhmiä tossa pakkoruotsi-illassa!

Vierailija
30.11.2010 |

Siis ihan järjettömiä argumentteja, samaa tyhjää levyä pyörittävät.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se on helppo kieli, mutta mitä se tähän liittyy? Helppoja kieliä on maailmassa monta, ja jos saisin valita, osaisin mieluummin helpon espanjan, jota oikeasti olisin monta kertaa tarvinnut, kuin turhan ruotsin.

Vierailija
42/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kieliryhmän kieli on aina vaikeampi kuin oman äidinkielen kanssa samaan kieliryhmään kuuluva kieli. Lisäksi pitää muistaa että samankin äidinkielen ihmiset ovat erilaisia, joku kokee jonkun kielen vaikeaksi ja joku toinen taas tuon saman kielen helpoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hantia tai samojedin kieltä. Mikäs siinä toisaalta, hyöty on varmasti samaa luokkaa kuin ruotsin opiskelussa.

Eri kieliryhmän kieli on aina vaikeampi kuin oman äidinkielen kanssa samaan kieliryhmään kuuluva kieli. Lisäksi pitää muistaa että samankin äidinkielen ihmiset ovat erilaisia, joku kokee jonkun kielen vaikeaksi ja joku toinen taas tuon saman kielen helpoksi.

Vierailija
44/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vähemmistö, jonka kieli kohta oikeasti häviää, koska sitä ei saa sen kotialueella opiskella koulussa edes vapaaehtoisesti. Olisi muuten todellinen kulttuuriteko Suomelta pelastaa muutama sukulaiskieli varmalta häviämiseltä. Ruotsalaiset auttakoot suomenruotsalaisia samalla tavalla.

Vierailija
45/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kieliä suomalaisten tulisi opiskella? Viestissäni en puuttunut mitenkään suomalaisten kieltenopiskeluun.

En myöskään missään kohdassa väittänyt että ihmisen pitäisi opiskella vain oman äidinkielensä sukulaiskieliä.

hantia tai samojedin kieltä. Mikäs siinä toisaalta, hyöty on varmasti samaa luokkaa kuin ruotsin opiskelussa.

Vierailija
46/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttääkö teitä, että teidän pitää opiskella mun kieltä, jotta voitte sitten palvella mua ruotsiksi kaupan kassalla?

Meidän kauniissa talossa ei ole ainuttakaan suomenkielistä nimeä porrahuoneessa

kun en ole siellä töissä. En ruotsinkielisiä enkä muitakaan. Muutenkin asioisimme suomeksi kun tunnut sitä osaavan kohtuullisesti. Tuo porrahuone on vähän tuntemattomampi termi mutta eiköhän me silti pärjättäisi ihan kohtuullisesti.

Vierailija
47/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Porra" tarkoittaa jymäkkä marisätkää. "Porrahuone" lienee siis huone, jossa suomenruotsalaiset hymyssä suin ja yhdessä tuumin pistävät pöntön sekaisin.

Vierailija
48/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin hallitusohjelmassa ei ollut mainintaa pakkoruotsista. Vuosi oli ...

Vierailija
49/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kommentoi sitä virkamiesruotsin koetta! Se on HELPPO, hän kommentoi silmiään pyöritellen. Nähtävästi hänellä on hyvä kielipää, onnittelut siitä. Itse olen keskiarvolla 9,1 lukiosta ulos pullahtanut mutta silti koe ei ollut minulle mitenkään erityisen helppo.

Vierailija
50/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Porra" tarkoittaa jymäkkä marisätkää. "Porrahuone" lienee siis huone, jossa suomenruotsalaiset hymyssä suin ja yhdessä tuumin pistävät pöntön sekaisin.

Taitavat viihtyä siellä enemmän kuin kotonaan koska postikin jaetaan tuohon viihdekeskukseen

Vierailija
51/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran paljon virolaisia työntekijöitä täällä pyörii nykyisin.

Täällä sisä-Suomessa ei kukaan puhu ruotsia. Paitsi koulussa ruotsin opettaja ja sekin vain palkkansa edestä ruotsin tunnilla. Ei koskaan muulloin.

Ruotsi valinnaisaineeksi! Ja yksi virallinen kieli tälle maalle riittää, suomen kieli.

Vierailija
52/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ruotsia pitää kaikkien opiskella, että taataan jatkossakin ruotsinkieliset palvelut. Eli koko Suomen väestön pitää olla valmistautunut palvelemaan n. 6 % kansasta. Totta kai, eihän mulla mitään muita haaveita elämälleni ole ollutkaan kuin päästä vastaamaan yhden (hyvässä asemassa) olevan kansanosan palvelutarpeisiin. Varsinkin, kun olen asunut koko ikäni aika kaukana länsi- ja etelärannikosta, niin minua on tosi hyvä pitää täällä reservissä valmiina hommiin. Myös lapsistani tulee oivaa palvelusväkeä.

Vierailija
53/53 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetömyys pois ensi vaaleissa