Miltä tuntuu, ei meidän perheessä voida ostaa yhtään joululahjaa :(
Mietin minkälainen joulu tästä tulee? Meidän rahat menee laskuihin, perintätoimiston kautta lähes kaikki laskut. Päivähoitomaksujakin useita satasia. Olen yrittänyt sinnikkäästi maksaa. Sähkö, vesi, asuntokulut. Olen ihan poíkki, vituttaa, tekis mieli hirttäytyä.
Miten te jotka olette viettäneet ns, köyhää joulua, ilman yhtään lahjaa tai jouluruokia olette selvinneet?
Kommentit (45)
Esim. Pelastusarmeijaan kannattaa ottaa yhteyttä, he voivat auttaa jopa taloudellisesti. Ja sossu ja kirkko. Ja lastensuojelu. Jouluruokakassejakin saa.
Mitä te tarvitsette, minkä ikäisiä lapsia? Joskus vaan vois laittaa hyvän kiertämään, eikä alkaa haukkua räksyttää "miksi" -kysymyksillä.
Kun ei ole rahaa ostaa edes kirpparilta. Olemme kierteessä ei ulospääsyä. Perinnän kautta kaikki laskut. Toinen työttömänä -> pudotus peruspäivärahalle ja toisella matalapalkka.
Minkä ikäisiä lapsia perheessä on, voisiko heille tehdä itse tai askarrella jotain? Minä kudon läheisille kaulaliinoja tai villasukkia lahjaksi, yhden parin hinnaksi tulee n. 2-3 euroa. Halvemmallakin pääsee esim. ompelemalla uusia vaatteita vanhoista, pieniä lelujakin pystyy tekemään itse jos käyttää mielikuvitusta. Koristeita voi tehdä paperista (lumihiutaleita ikkunaan, tonttuketjuja yms.) ja niiden tekemisestä lapsetin yleensä tykkäävät. Mutta aikaahan näihin tosiaan tarvitaan.
Jouluruuat eivät välttämättä ole kallliita, esim. lanttu- tai porkkanalaatikkoa saa tehtyä ison satsin ihan yhtä halvalla kuin arkiruokaa. Eihän sitä tarvitse joka lajia jouluruokaa olla, valitse joukosta halvimmat. Kyllähän kuitenkin käyttäisit rahaa arkiruokaankin, pari euroa ainakin.
auttaa vähävaraisia.Järjestävät myös jouluaterioita, olen kerran itsekin ollut sellaista järjestämässä ja oli kyllä yksi parhaista joulutunnelman tuojista.
Onko isovanhempia, kummeja tai muuta sukua? Kerro tilanteesta rehellisesti, niin useimmat kyllä tulevat vastaan.
Paljon on aina leluja jotka kelpaisi kiertoon.
Minkä ikäisiä lapsia ja onko tyttöjä vai poikia?
järjestely kysymys.Meilläkin on vino pino laskuja perinnässä.miehellä pienet tulot ja itse olen kotihoidontuella.Nyt näin joulun alla sovimme muutaman perintä toimiston kanssa maksuihin lykkäystä.ja hyvin onnistuu eli ei tule lapsille lahjatonta joulua
Niin ja lapsia on neljä.
Meillä on kynttilöitä, laatikoita (kaupasta tai itse tehtyjä), tuoretta leipää ja voita, vaniljajäätelöä ja keksinmuruja päälle, sekahedelmäkiisseliä (kuivatuista sekahedelmistä) jne. halpaa. Ei niihin mene rahaa sen enempää kuin normaaleihin halpoihin kotiruokiin. Olisi meillä varaa ostaa yhtä sun toista mässyä ja mättöä pöytään, mutta tykätään syödä jouluna kohtuudella ja kaikessa rauhassa, tunnelmasta nauttien. Joulukoristeita teiltä varmaan löytyy menneiltä vuosilta, lasten kanssa voi askarrella lisää vaikka taikataikinasta.
Aikuisille ei tartte lahjoja, mutta ihana lahja olisi esim. sille omalle rakkaalle kirjoitettu kirje, jossa kiittää menneestä vuodesta. Lapsille voi kysyä lahjoja seurakunnan diakoniatyöstä tai vaikka lastensuojelun kautta, jos ei tosiaan yhtään lahjaa ole edes sukulaisilta tulossa. Lapsille voi antaa lahjaksi myös lupauksia tekemisestä, esim. "kesällä menemme Linnanmäelle" tai "tällä lapulla saa leipoa äidin kanssa pullaa haluamanaan päivänä" tms., lasten iästä ja mielenkiinnon kohteista riippuen.
Ei se joulu ole rahasta kiinni, vaan perheestä ja yhdessä olemisesta, oman katon alla.
järjestely kysymys.Meilläkin on vino pino laskuja perinnässä.miehellä pienet tulot ja itse olen kotihoidontuella.Nyt näin joulun alla sovimme muutaman perintä toimiston kanssa maksuihin lykkäystä.ja hyvin onnistuu eli ei tule lapsille lahjatonta joulua
Niin ja lapsia on neljä.
Kannattaa myös käydä diakonilaitoksella kyselemässä jelppiä.
Meiltäkin varmaan löytyisi hyväkuntoisia leluja. Riippuen tosiaan minkä ikäisiä lapset ovat.
Laitan mielelläni hyvän kiertämään, sillä olen myös joskus saanut todella paljon apua eri tahoilta kun ei tosiaan ollut pesoakaan rahaa joulua varten.
pienillä järjestelyillä. Lapset eivät juuri toivo lahjoja, vaikka kyselin, mitä tahtoisivat. Suklaata ostan ja vaatekappaleen lasta kohden.
Laatikot teen itse ja jonkun pienen kinkkurullan paistan. Tortut tein jo tänään tarjoustaikinoista.
Ei tarvitse mitään ihmeellistä olla, kyseessähän on oikeastaan aattoilta, kun joulua juhlitaan. Muutama tunti ja sitten se on ohi. Hirveää räähäystä minimaalisen hetken takia.
Meillä on kynttilöitä, laatikoita (kaupasta tai itse tehtyjä), tuoretta leipää ja voita, vaniljajäätelöä ja keksinmuruja päälle, sekahedelmäkiisseliä (kuivatuista sekahedelmistä) jne. halpaa. Ei niihin mene rahaa sen enempää kuin normaaleihin halpoihin kotiruokiin. Olisi meillä varaa ostaa yhtä sun toista mässyä ja mättöä pöytään, mutta tykätään syödä jouluna kohtuudella ja kaikessa rauhassa, tunnelmasta nauttien. Joulukoristeita teiltä varmaan löytyy menneiltä vuosilta, lasten kanssa voi askarrella lisää vaikka taikataikinasta.
Aikuisille ei tartte lahjoja, mutta ihana lahja olisi esim. sille omalle rakkaalle kirjoitettu kirje, jossa kiittää menneestä vuodesta. Lapsille voi kysyä lahjoja seurakunnan diakoniatyöstä tai vaikka lastensuojelun kautta, jos ei tosiaan yhtään lahjaa ole edes sukulaisilta tulossa. Lapsille voi antaa lahjaksi myös lupauksia tekemisestä, esim. "kesällä menemme Linnanmäelle" tai "tällä lapulla saa leipoa äidin kanssa pullaa haluamanaan päivänä" tms., lasten iästä ja mielenkiinnon kohteista riippuen.
Ei se joulu ole rahasta kiinni, vaan perheestä ja yhdessä olemisesta, oman katon alla.
Olette ihania, tosiaan, ei jouluna tarvitse lahjoja. Seurakuntaa en voi lähestyä, olen itse auttajana työkseni. Verkostot jotka auttavat ovat minulle työni kautta tuttua, sen vuoksi se pitää unohtaa.
Yritän jotenkin sinnitellä..
Meillä ostetaan lahjat ja jouluruuat. Ei mitään ökyilyä vaan ihan normisti. Soita perintätoimistoon ja siirrä laskuja, tee sopimus niiden maksusta.
Joo, köyhiä ollaan mutta satsaan lasten mielenterveyteen ja onnellisiin lapsuusmuistoihin, ei heidän tarvitse ajatella että köyhiä ollaan. Maksellaan sitten enempi joulun jälkeen kun ei ole isompia menoja. Minua ahdistaisi enemmän ankea joulu kuin kuukauden myöhässä olevat laskut, etenkin kun ne eivät lähde ulosottoon jos maksusta on sovittu perintätoimiston kanssa.
Ihan sama meillä.
Niin ja lapsia on neljä.
Oletko hakenut ruokakasseja? Hakenut apua seurakunnalta? Diakonin apu? Ilmoita vaikeasta tilanteestanne sosiaalitoimistoon, hae sieltä toimeentulotukea, jollet vielä ole hakenut. Sosiaalitoimiston kautta voinet kysellä mahdollisuutta nuorkauppakamarin joululahjoista. MLL ja SPR jakavat hyväjoulumielikortteja, joilla saa ostaa kaupasta ruokaa/tavaraa jouluksi (ei alkoholia/tupakkaa).
Voitko pyytää ystäviltä/sukulaisilta apua? Voisitteko perheenä mennä jouluksi jonkun sukulaisen/ystävän luokse. Onko sinulla ketään omaista/läheistä jolle kertoa vaikeasta taloudellisesta tilanteestasi?
Älä hirttäydy!
Joulu tulee pienemmälläkin kohkaamisell. lahjat voivat olla yhdessäoloa ja tekemistä: vaikka pulkkamäkeen menoa (pulkan voi joululahjaksi pyytää vaikka vieraammaltakin ihmiseltä, jollei muuta "kehtaa"). Ruokakassin tarpeilla saanee riisipuuron manteleineen aikaan ja vielä jää leivontaankin aineita.
Ei joulun tartte olla materiaa ja hysteriaa. Menkää porukalla joulukirkkoon ja nauttikaa kauneimmista joululauluista.
Surullista etten pysty auttamaan teitä. VOIMIA SINULLE JA PERHEELLESI. HYVÄÄ JOULUA JA ONNEA VUODELLE 2011!
asut pk seudulla niin just raivasin lasten huoneista leluja kierrätettäväksi :) Aika paljon löytyy hyväkuntoista pehmolelua.
joutaisivat kyllä jollekin joka tarvitsee :)
Olette ihania, tosiaan, ei jouluna tarvitse lahjoja. Seurakuntaa en voi lähestyä, olen itse auttajana työkseni. Verkostot jotka auttavat ovat minulle työni kautta tuttua, sen vuoksi se pitää unohtaa.
Voisitko yrittää lähestyä jotain muuta seurakuntaa toisella paikkakunnalla. Jos selittäisit tilanteen, niin ehkä sieltä apua saisi.
Minulla ei ole hyviä muistoja lapsuuden jouluista. Kyse ei ollut siitä saiko lahjoja vai ei vaan siitä, että äitini järjesti joulua pyrkien johonkin täydellisyyteen. Kokemukset ovat niin kurjia, että vielä aikuisenakin skippaisin joulun. Ehkä teilläkin yhdessä vietetty aika voisi olla kaikkein tärkeintä.
Isommat lapset tieävät tilanteen eivätkä odota joululta paljoa, pienemmät ei onneksi tajua ettei ole lahjaa isältä ja äidiltä. Kaikki lahjat tulevat tänä vuonna mummoilta ja kummeilta. Onneksi kyselevät lasten toiveita.
Tee jouluruuat itse. Laatikot ovat edullisia ja kinkku on edullista lihaa. Ihan samalla lailla sitä on syötävä jouluna kuin ennen jouluakin.
Pienellä budjetilla mennään meilläkin ja on päätetty selvitä tästäkin joulusta. Kyllä tekin selviätte!
käytätkö kirppareita?
Meillä ostettu jo lahjat.Uudenveroista tavaraa..saan kahdelle lapselle hyvät lahjat muutamalla kympillä.
Ja,älä hirttäydy!!Sua tarvitaan vielä!