Miltä tuntuu, ei meidän perheessä voida ostaa yhtään joululahjaa :(
Mietin minkälainen joulu tästä tulee? Meidän rahat menee laskuihin, perintätoimiston kautta lähes kaikki laskut. Päivähoitomaksujakin useita satasia. Olen yrittänyt sinnikkäästi maksaa. Sähkö, vesi, asuntokulut. Olen ihan poíkki, vituttaa, tekis mieli hirttäytyä.
Miten te jotka olette viettäneet ns, köyhää joulua, ilman yhtään lahjaa tai jouluruokia olette selvinneet?
Kommentit (45)
lisäksi on tosi jääräpää, ei ota mitään vastaan, ei ikinä.
Meillä on tällä lähellä paikka minne voi viedä ja tuoda tavaraa ja käyn siellä välillä tiputtamassa jotain. Juttelin kerran pitäjän kanssa ja hän sitten jemmas heille vähän joulukoristeita, pari lelua ja parit villasukat. Voit vaan kuvitella ettei tollaseen seurakunnan paikkaan kovin hienoja lahjoituksia tuoda.
Ne vein naapurille, joka antoi siskolleen ja kertoi alkuperän ja ei maksanut kenellekään mitään. Suostui ottamaan vastaan ja luultavasti siinä on heidän joulu. "Almujen" vastaanottaminen voi olla vähän liian kovaa joillekin.
Porkkanoita saa tällä hetkellä 3 kg 1,50 euroa ja siitä tulee laatikoita monta. Sitten voi tehdä juuressuikaleita ja paistaa uunissa, googleta esim juuressuikaleet, juureksista saat niin edullista ruokaa.
Koristeita voit tehdä vaikka popkorneista, jos maissia on kaapissa tai tyhjästä kahvipaketista tehdä rinkuloita ja laittaa yhteen, tulee joulukuusenkoristeita, joita voi ripustaa vaikka ei kuusta oliskaan.
Lahjan pitää olla uutta, ei se muuten miltään tunnu. Siis se ei tunnu lahjalta jos on käytetty.
Mä ymmärrän ap:n murheen. Meilläkin on ollut tosi nuukia ja köyhiä jouluja ja pakko sanoa, että ei mitään joulutunnelmaa ainakaan mulla ole ollut. Ehkä lapsilla sentään on ollut, toivottavasti. Mutta onneksi joulu on VAIN kerran vuodessa. Mun puolestani voisi olla kyllä harvemminkin, joulu on kaikista juhlista raskain ja kallein vaikka kuinka yrittäisi pienellä budjetilla ja oman perheen kesken.
Lahjan pitää olla uutta, ei se muuten miltään tunnu. Siis se ei tunnu lahjalta jos on käytetty.
Käytetyn ostaminen on ekologista. Eikä se ole minulle lainkaan ongelmallista, ehkä sen takia, että samat kamppeet voisin ongelmitta ostaa myös uusina.
Lähellä on käytettyjen lastenvaatteiden liike, jossa myydän myös leluja ja pelejä. Vastikään ostin sieltä eskoisellemme kuudella eurolla nimpparilahjaksi hänen toivomansa lautapelin, joka olisi kaupassa maksanut yli 30 euroa. Voihan sen säästyneen" pari kymppiä käyttää johonkin muuhunkin.
Käyettyjä tavaroita en kyllä anna lahjaksi kuin omalle perheelle. Kodin ulkopuolelle viedään aina uutta.
Ota apua vastaan, jos sitä sinulle tarjotaan.
Lapsille ainakin voin omalta osaltani lahjapaketit hankkia ja lähettääkin ne, jos tietäisin minne? Ja lasten iät/sukupuoli.
Hei aloittaja! Häntä pystyyn! Täällä on moni jo luvannut lahjoja lapsillesi, ilmoita ihmeessä sähköposti mistä sinut saa kiinni!
Olen itse todella pienipalkkainen yksinhuoltaja ja useat vuodet jo ollaan eletty kädestä suuhun.. Palkkaa saan 800 euroa ja toisesta lapsesta lapsilisän + elarit, toinen on jo 18v täyttänyt, mutta asuu kotona. Näistä tuloista maksan vuokran, veden, sähkön, ruoan, työmatkabensat (200e kuussa) jne... Tiedän siis todella mitä se köyhyys on ja kuinka kurjaa on, kun joulu tulee eikä ole rahaa..
Voi voi, niin tunnen tuon kuristusotteen omallakin kaulallani, sen ahdistuksen, tuskan, pakokauhun.
Ota vastaan täällä tarjottu apu, ota oikeasti!
Ja uudelle vuodelle tee lupaus: hoidatte asianne ihan tosissaan kuntoon! Varatkaa aika velkaneuvojalle ja uskokaa että selviätte!
Kyllä se joulu tulee teille!
Halaus! Ja hurjasti voimia!