Opet! Miten suhtaudutte oppilaittenne työvuoroihin?
Minusta on jotain melko uutta työssämme, että oppilaat selittävät poissaolojaan työvuoroilla, eivät tule työn takia kokeeseen tai jopa lähtevät kesken tunnin, kun työvuoro alkaa.
"Mä tosiaan tarvin mun palkan" "Jos mä myöhästyn, mä saan potkut" ... Paha tuohon on sanoa mitään. Olen lähinnä hämmentynyt, kun en oikein tiedä, mikä olisi oikea suhtautumistapa.
Toki jos poissaoloja on yli tietyn määrän, kurssia ei voi suorittaa, tai jos työt tulevat myöhässä, arvosanassa näkyy. Muuta keinoja meillä ei kai olekaan, enkä oikein tiedä, pitäisikö ollakaan.
Miten teidän muiden kouluissa? Lukion tai toisen asteen koulujen opejahan tämä koskee, ei vissiin yläastetta sentään..
Kommentit (6)
Eli ihan käytännön vinkki, kiitos. Mitä sanot oppilaalle, joka ilmoittaa lähtevänsä kesken tunnin töihin?
jossa vaaditaan läsnäolopakkoa ja kielletään etä- tai monimuotosuoritukset?
Tasapuolisuus sinänsä ei tarkoita, että pitää vaatia läsnäoloa. Se tarkoittaa vain, että kaikilta vaaditaan samantasoista vähimmäissuoritusta oppimisen osoittamisen suhteen. Tasapuolisuusvaatimus voi tarkoittaa myös sitä, että kaikenlaiset erityistilanteet ja liennytykset ja korvaavat muodot PITÄÄ ottaa käyttöön? Niin se tarkoittaa ainakin korkea-asteella, missä mä itse opetan. Siksi en ole koskaanoikein tajunnut tätä läsnäolopakon ideaa.
Tuolla pohjoisessa oli ihan vakio, että joulutöitä oli oppilailla. Käytäntö oli se, että oppilas kertoo etukäteen, milloin työvuoroja on ja selvittää etukäteen opettajalta, mitä niillä tunneilla tehdään. Eli on oppilaan omalla vastuulla, että pysyy muitten tahdissa ja kurssissa mukana.
Poissaoloja ei tietenkään saanut tulla liikaa yhdeltä kurssilta. Ope saa toki halutessaan teettää lisähommaa oppilaalla, mutta lähtökohta oli se, että siihen ei mentäisi, vaan oppilas näyttäisi vain tehneensä ne hommat, joita tunnilla on tehty.
jossa vaaditaan läsnäolopakkoa ja kielletään etä- tai monimuotosuoritukset?
Tasapuolisuus sinänsä ei tarkoita, että pitää vaatia läsnäoloa. Se tarkoittaa vain, että kaikilta vaaditaan samantasoista vähimmäissuoritusta oppimisen osoittamisen suhteen. Tasapuolisuusvaatimus voi tarkoittaa myös sitä, että kaikenlaiset erityistilanteet ja liennytykset ja korvaavat muodot PITÄÄ ottaa käyttöön? Niin se tarkoittaa ainakin korkea-asteella, missä mä itse opetan. Siksi en ole koskaanoikein tajunnut tätä läsnäolopakon ideaa.
mutta en mä kyllä näkemättä usko, että se mihinkään asetukseen perustuu. Ei voi perustua, kun meillä kuitenin on olemassa myös aikuislukioita ja etälukioita ja jopa nettilukioita.
Luulen, että käytäntö perustuu vain opettajien (mahdollisesti ihan perusteltuun) epäuskoon sen suhteen että oppilaat pystyisivät itse selvittämään opittavat asiat itselleen. Epäluulo voi yleisesti ottaen olla ihan perusteltukin, mutta käytäntö nimenomaan ei ole tasa-arvoinen, ja saattaa estää monia esimerkiksi köyhistä oloista tulevia tai sosiaalisistapeloista kärsiviä käymästä lukiota. (Itse kärsin lukioaikoihin voimakkaasta sosiaalisesta fobiasta koulukiusaamistaustan takia, ja jos opettajakunta ei olisi katsonut poissaolojani hieman sormien läpi, en ehkä koskaan olisi kuntoutunut työkykyiseksi. Omaksi onnekseni minä numerojen puolesta kuitenkin kuuluin niihin oppilaisiin, joita kaikki koulut haluavat ja päädyin sittemmin, kuten jo todettu, pysyvästi yliopistoon)
armoa anna. Inhimillisistä syistä olen joskus joustanut kun olen tiennyt, että tekee tiukkaa, mutta periaatehan on, että kaikkia kohdellaan tasapuolisesti. Jos yhdelle joustaa, pitäisi periaatteessa joustaa kaikille ja sille tielle kun lähtee, niin itse sitä äkkiä on eniten pulassa.