Vauva nukkuu vain ulkona pitkät päikkärit, miten saa nukkumaan sisällä?
Meillä on vauva, joka ei ole koskaan nukkunut sisällä hyvin päiväunia vaan ulkona nukkuu 2-3tuntiakin putkeen. Nyt näillä pakkasilla en ole uskaltanut vauvaa nukuttaa ulkona ja sisällä nukkuu vain vartin ja herää ja sitten itkee väsymystään, ei kuitenkaan nukahda enää uusiks kun tunnin tai parin päästä. Öisin nukkuu kyllä sisällä hyvin 2-3tunnin pätkissä, mutta päivällä ei millään. On koitettu nukuttaa pimennetyssä huoneessa, otettu vaunut sisälle, pidetty kapalossa, nukutettu sitterissä heiluttaen, myöskin syliin oon koittanut nukuttaa, mutta missään ei nuku kun sen vartin.
Tämä alkaa olla aika tuskaa kun vauva itkee väsymystään eikä sitten kuitenkaan nuku ja muitakin lapsia pitäis huomioida ja ehtiä tekemään myös kotitöitä jossain välissä.
Kommentit (45)
että ei voi vauvaa nukuttaa -25 asteen pakkasessa. Meillä on lasitettu partsi ja siellä on nukkuneet kaikilla säillä. Tarpeeksi ylle päällä ja alle, huopa vaunun suulle ja vot. Vaunun sisälämpötila jää siihen 5 pakkasasteeseen kylmimmillään.
AP:lle vinkiksi: Jos teillä ei oo lasitusta parvekkeella, niin laita vauva vähän vähemmissä vaatteissa mutta topattuna vaunuihin huoneeseen missä on ikkuna auki. Vauva ei tiedä onko sisällä vai ulkona ja huoneen oven kun laittaa kiinni ja vaikka päiväpeiton oven alarakoon niin ei tuu kylmä muualle.
pakkasraja vauva. Se on todellakin yleinen suositus, mm. neuvoloissa ja sairaanhoitopiireissä(pakkasraja vauvalle siis -10)
Th
Toki sinä saat nukuttaa vaikka -70. Sinä otata vastuun omasta vauvastasi.
Pakkasraja pienen vauvan ulkoilulle on -10 astetta. Lämpötilan lisäksi kannattaa vaunut suojata tuulelta ja tuiskulta. Lämpimänä vuodenaikana syntyneen vauvan kanssa voi aloittaa ulkoilun sairaalasta kotiuduttua. Kesällä täytyy muistaa kuitenkin suojata lasta auringolta ja nukuttaa varjossa. Myös vaunut kannattaa suojata esimerkiksi hyttysverkolla, vaikkei vauva siellä olisikaan, jottei vaunuihin pääse ”yllätysvieraita”, kuten ampiaisia tai kissoja.
Mitä vauvalle päälle?
Vanhemmat miettivät mitä vauvalle päälle, kun mennään ulos. Kuumalla ilmalla vauva ei paljon vaatteita tarvitse, täytyy muistaa kuitenkin, ettei vauva kestä auringonvaloa samalla tavalla kuin me aikuiset. Vauva tarvitsee varjoisan paikan. Tuulisilla ilmoilla ja pakkasilla alkavat pohdinnat mitä laittaa vauvalle päälle. Kun vauvan niska on lämmin, ei hikinen, on vauvalla sopiva vaatetus. Kädet ja jalat kannattaa pitää lämpimänä, vaikka olisi loppukesän lämpöä ilmassa. Vauvalla on myös hyvä pitää hattua, myssyä. Kesäilmoilla pää voi olla paljaana vaunuissa.
Sairaanhoitaja Sanna Hansen, Kymenlaakson ensi- ja turvakoti yhdistys
...ja parhaiten sai vauvat nukkumaan "huijaamalla", eli yritä mahdollisimman hyvin jäljitellä ulkonanukkumisolosuhteita. Mä otin yleensä vaunut tuulikaappiin, jossa vähän viileämpi kun muissa huoneissa. Sitten vauva sisävaatteissa makuupussiin ja päähän ohut kypärämyssy (tämä varsinkin rauhoitti esikoista tosi hyvin) ja mielellään vaikka ohuet sukat käsiinkin, että nekin tuntuu topatuilta. Ja sitten sain heiluteltua rattaissa uneen. Missään sängyssä tms. en koskaan saanut vauva-aikana nukkumaan (paitsi ihan pientä kantoliinassa - toimisiko muuten teillä, kun vauva niin pieni vielä?)
Talvella vauvan pakkasraja on -10 celciusastetta. Kylmempiin lämpötiloihin lasta ei saa jättää moneksi tunniksi ulos nukkumaan. Ulkona voi kuitenkin käydä hyvin puetun vauvan kanssa - kauppa-asioita ei tarvitse jättää väliin. Kova tuuli saa ilman tuntumaan paljon kylmemmältä kuin pakkasasteet antaisivat olettaa. Tuulelta suojaavat vaatteet ovat talvella hyvä hankinta.
Asiantuntijana terveydenhoitaja Tuula Valkonen Mikkelin Rantakylän äitiys- ja lastenneuvolasta.
Ulkoilun voi aloittaa, kun vastasyntynyt on noin kahden viikon ikäinen. Vauva voi piipahtaa kylmässä aluksi 5–15 minuuttia kerrallaan, jonka jälkeen ulkoiluaikaa voi vähitellen pidentää 2–4 tuntiin.
Alle 1-vuotiaille pakkasraja on miinus kymmenen astetta. Tuulisella säällä pienempikin pakkanen puree, jolloin vaunuille kannattaa etsiä suojaisa paikka tai jäädä suosiolla sisätiloihin. Tuulen tuivertaessa vaunujen suuaukkoon voi kiinnittää harsoliinan, myös leudommilla keleillä.
Lähde: Vauva-lehti, vauvan hoito
Minä sanon höh ja pöh tuollaisille pakkasrajoille. Oma vauva nukkui viime vuonna ulkona myös -25 asteessa ja hyvin nukkuikin. Eli tosiaan vaunuihin ja harso tms. siihen suuaukon suojaksi ja vaunut niin päin ettei niiden sisään tuule, niin hyvin tarkenee. Päälle vain toppapuku ja makuupussi, kunnon tumput ja töppöset ja kannattaa muistaa, että huppu suojaa paremmin kuin pipo. Turhan hysteerisiä osa vanhemmista sen ulkona nukuttamisen suhteen.
Vauvan ulkoilu
Totuta vauva ulkoiluun varsinkin talvella vähitellen, aluksi riittää noin 20 minuuttia.
Pidennä ulkoiluaikaa päivittäin noin 20 minuutilla. Vähitellen vauva voi nukkua ulkona ateriavälit sään mukaan. Älä vie vauvaa ulos yli kymmenen asteen pakkasella. Vaatetuksen on oltava säähän sopiva. Sijoita vaunut tuulensuojaan. Kesällä valitse vaunuille varjoisa paikka, hyttysverkko on tarpeen.
Lähde: TAYS
Minä sanon höh ja pöh tuollaisille pakkasrajoille. Oma vauva nukkui viime vuonna ulkona myös -25 asteessa ja hyvin nukkuikin. Eli tosiaan vaunuihin ja harso tms. siihen suuaukon suojaksi ja vaunut niin päin ettei niiden sisään tuule, niin hyvin tarkenee. Päälle vain toppapuku ja makuupussi, kunnon tumput ja töppöset ja kannattaa muistaa, että huppu suojaa paremmin kuin pipo. Turhan hysteerisiä osa vanhemmista sen ulkona nukuttamisen suhteen.
Kaikki laitetut artikkelit, niin niissä vastaajina kätilö, sh tai th.
Olen mitannut vaunujen sisälämpötilan kun ulkona on pakkasta -25. Se oli MIINUS VIISI ASTETTA. Siis 5 astetta enemmän kun toi sun rajasi...
Olen mitannut vaunujen sisälämpötilan kun ulkona on pakkasta -25. Se oli MIINUS VIISI ASTETTA. Siis 5 astetta enemmän kun toi sun rajasi...
Se raja tarkoittaa kyllä sitä, että kun ulkona on -10 tai enemmän, vauva nukutetaan sisälle.
tarkoittavat, että kun ulkomittari, siis ilman lämpötila on ulkona -10 tai sitä enemmän, niin vauva nukkuu sisällä. Ei todellakaan tarkoita "vaunulämpötilaa" vaan sitä lämpötilaa, mikä on ulkona. Torvet :D
Se raja tarkoittaa kyllä sitä, että kun ulkona on -10 tai enemmän, vauva nukutetaan sisälle.
sun logiikalla sisälläkään ei voi nukkua jos ulkona on -10. Vaunujen sisälämpötilalla tarkoitan TIETENKIN en vauvan makuupussin siälämpötilaa vaan sen vaunun sisäilman lämpötilaa.
Idiootti taidat olla itse :-D
vauva hengittäessään -5 asteista ilmaa siellä vaunuissaan varmaan nyt pakastuu :-O Ohhoijaa...
sun logiikalla sisälläkään ei voi nukkua jos ulkona on -10. Vaunujen sisälämpötilalla tarkoitan TIETENKIN en vauvan makuupussin siälämpötilaa vaan sen vaunun sisäilman lämpötilaa.
kyllä se tarkoittaa sitä, mitä ulkona on pakkasta.... mitä mittari siis näyttää siinä kodin seinässä.
ja kahteen neuvolaan, kun aloin itsekin tätä pohtia.
Eli: se pakkasraja on vauvalla -10, ja se -10 tarkoittaa sitä, mitä on ulkona. Siis ulkoilman lämpötila ei vaunun lämpötila.
Joten vaikka ulkona ei olisi pimeää, sisällä voi huoneen pimentää.
Oletko koittanut kapaloa? Meillä vauva nukkuu sisällä vain kapalossa hyvin.
Jos vauvan pukee kunnolla, vuoraa vaunut kunnolla, niin siellä vaunuissa ei todellakaan ole -25. Pistäkää hyvät ihmiset mittari sinne vaunuihin!
Meillä ainakin vauva veteli ihan pienestä asti kovissakin pakkasissa. Kylmimpinä päivinä laitettiin vielä paksu viltti vaunujen ympärille, harso tietenkin suuaukolle ja vaunut tuulensuojaan. Kylmimmillään taisi olla -6 vaunujen sisämittarissa.
Jos vauvan pukee kunnolla, vuoraa vaunut kunnolla, niin siellä vaunuissa ei todellakaan ole -25. Pistäkää hyvät ihmiset mittari sinne vaunuihin!
Meillä ainakin vauva veteli ihan pienestä asti kovissakin pakkasissa. Kylmimpinä päivinä laitettiin vielä paksu viltti vaunujen ympärille, harso tietenkin suuaukolle ja vaunut tuulensuojaan. Kylmimmillään taisi olla -6 vaunujen sisämittarissa.
ilman lämpötilaa, ei vaunujen. Tätä kysytään nyt paljon joka päivä, taas ajankohtainen aihe, kun pakkaset kiristyvät.
Meillä kaksi poikaa ja molemmat ovat vauvasta asti nukkuneet päiväunensa ulkona vaunuissa. Kun on kovat pakkaset tai kesähelle tai ovat olleet kipeinä niin olen nukuttanut heidät vaunuissa sisällä. Mahdollisimman vähän päälle vaatetta, t-paita body ja potkuhousut ettei tule kuuma. Makuupussi on ollut pehmusteena alla ja vaunupeitto ostittain päällä ja olen laittanut myös itkuhälyttimen. Itse olen sillä välin tehnyt koti askareita ja en välttämättä kuule heti jos kovin liikuskelee siksi hälytin on hyvä laittaa. Nuorempi täytti juuri kaksi ja vieläkin nukutaan ulkona tai sisällä vaunuissa, unet ovat todella hyvät!