unikoulu vai mikä?
Meillä on 7kk vauva, jolla on hankaluuksia uudelleen nukahtamisessa yöllä.
En imetä enää eikä vauva ole kuukauteen syönyt yöllä. Illalla vauva syö hirmuisen annoksen puuroa ja korviketta. Iltaisin nukuttaminen on ihan ok - tosin liian väsyneenä tyttö alkaa pelleilemään eikä nukahda millään.
Itseäni häiritsee että tyttö heräilee vieläkin 2-4 kertaa yössä vaikka ei syö ollenkaan öisin eikä sitä kaipaa. Yösyöminen jäi itsestään pois, kun yhtenä yönä en tarjonnutkaan enää maitoa ja sain tytön helposti nukahtamaan takaisin tutin avulla..
Parin viikon sisälllä uudelleen nukahtamisesta on tullut kauhea ongelma. Esim. viime yönä nukutin vauvaa 1,5 tuntia ja joskus pahimpina öinä 2 tuntia. Hermo menee ja väsyttää. Yleensä yksi yöheräämisistä vaatii tuon pidemmän nukuttamisen ja muut hoituvat tutilla tai kääntämisellä. Tuntuu että tyttö on yöllä ihan virkeä kun juttelee itseksee sängyssä. Välillä alkaa jutella itsekseen eikä edes itke heti. (juttelee esim 30min ja sitten alkaa itkeä, jolloin nukutusrumba alkaa) Joskus herään kun tyttö ähisee sängyssä ja itkeskelee, jos jään hetkeksikään kuuntelemaan enkä reagoi itkeskelyyn niin alkaa tuo itsekseen juttelu ( kestää taas n. 15-30min, itku ja nukutusrumba)
Ei tässä muuten mitään, ymmärrän kyllä että noin pieni saattaa vielä heräillä yöllä. Minusta ei kuitenkaan ole ihan normaalia tuo noin pitkä nukuttaminen joka yö. Miten pääsisin siitä eroon??
tarvitaanko tähän jotain unikoulua kun eihän tyttö edes aina itke heti herättyään?
Olen kyllä valmis vähän huudattamaankin ja nyt loppuviikosta olisi hyvä tilaisuus kun mies lähtee matkalle, niin ei huuto häiritse ainakaan miehen unta.
Olen kokeillut erilaisia nukuttamistyylejä. Joskus olen silittänyt, joskus ns. tassutellut, joskus pitänyt kädestä, yrittänyt estää mahalleen kääntymisen, antanut unilelua ja tuttia. Mikään ei auta kun vauva vaan heiluu kuin heinämies eikä rauhotu. Ähisee ja puhisee, heiluu hulluna, tutti lentää lattialle, jalat potkii pinnasängyn laitaa, naureskelee.. ÄH1
MIKÄ AVUKSI?
Kommentit (9)
päiväunet tosi vaihtelevasti. Ei ikinä nukahda uudelleen jos herää päiväunilta.. Äsken nukkui 40 min unet, mutta eilen jopa 2,5 tuntia.. nukkuu 2-3 päiväunet.
Aamulla herätään yleensä klo 7, joskus nukkuu 8 asti.
ap
Meillä kanssa 7,5 kk ikäinen ja yritetty unikouluttaa nyt tissitä pois, viime yönä oli vaan pakko ottaa tissille klo 3 kun olin niin väynyt että en jaksanut enää seistä pinnasängyn vieressä silittämässä... Meillä tyttö kyllä nukahtaa aina siihen silittelyyn 1-10 min päästä, mutta kun se herää niin monta kertaa että ei jaksa nousta, ei ehdi itse saamaan unen päästä kiinni... Viikonloppuna mies nousee puolet kerroista mutta nyt arkena tää homma kaatuu mun niskaan ja en jaksa.. ARRGG!!
Kokeile tarjota vettä nokkamukista. Tai jos yrität venyttää nukkumaanmenoa että on tarpeeksi väsynyt tai jätätte väliin päikkärit, jos nukkuu sellaiste illalla 6 jälkeen...
voisin kokeilla onko jano.
ei onnistu nukkumaanmenon venyttäminen, sitten ei nukahda millään enää. Kokeiltu on. Eikä nuku enää klo 18 jälkeen.. Herää yleensä yöllä 2 tai 3 aikaan eikä enää millään nukahtaisi takaisin.
ap
Joka yö parin tunnin hereilläolosessio. Vauva oli usein ihan tyytyväinen ja juurikin jutteli ja "leikki" itsekseenkin. Meni sitten ohi itsestään ajan kanssa, joten luulen että oli ikään/kehitysvaiheeseen liittyvää. Uuvuttavaa se kyllä oli.
Eli kirjoita paperille monelta lapsi syö ja pysy siinä. Max 3H kerralla päiväunta. Lapsellesi riittää kyllä yhdet pitkät päikkärit esim klo 10.30-13 ja sitten pieni torkahdus n.30 min illasta. Jos oma samanikäinen vauvani herää yöllä en puutu asiaan mitenkään jollei ala oikeasti itkeä, pieniin itkaisuihinkaan en puutu. Muuten vain herätän vauvan lopullisesti. Omalla vauvallani on nyt eroahdistusvaihe, eli en saa poistua jos hän on kerran nähnyt minut. Siksi yritän sujauttaa tutun ja peiton mahdollisimman huomaamattomasti vauvan päälle. Ja laskea vauvan esim. Kontilta alas. Jos vauva näkee minut ja alkaa itkeskellä perääni niin olen ottanut vauvan viereen patjan ja nukkunut lastenhuoneessa loppuyön, koska samassa huoneessa nukkuu toinenkin lapsi enkä voi antaa vauvan itkeä. Meillä riittää käsi patjalta pinniksem välistä tuomaan turvan.
Olen yrittänyt luoda päivärytmiä, mutta se menee aina pieleen kun vauva nukkuu niiin eripituisia päiväunia. Joskus aamulla 30 min ja joskus 2,5 h. Ei mitään järkeä. Ei ole koskaan nukkunut edes 3h päivällä. :o
Mistä tietää milloin on eroahdistusvaihe?
AP
eikö kukaan osaa auttaa? :(