Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä just joku meuhkasi että lasagneen ei tule mitään muita kasviksia kuin tomaattia?

Vierailija
30.11.2010 |

Mieleni teki lisätä että eikös jauhelihakastikkeseen oikeaoppisesti kuulu porkkanaraaste, mutten sitten viitsinyt. Palstallakohan tästä meuhkattiin vai missä?

Vai olenkohan mä nähnyt unta :)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nimittäin laita mihinkään sipulia! Kummasti on kuitenkin pöperöt maistuneet niin omalle porukalle kuin vieraillekin.

ite pistän vähän thai vokki vihanneksia sekaan tulee hyvää. porkkanaa paprikaa papua...

Vierailija
2/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään, edes italialaisissa ravintoloissa. Mutta sipuli ja valkosipuli laskettaneen kasviksiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä jauhelihakastiketta porkkanaraasteella, ja sitä ei sieltä edes huomaa. Usein lisään myös sieniä (suppilovahveroa), antaa vaan hyvää makua.

Vierailija
4/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tosin en kyllä laita tuoreita tomaattejakaan, vaan ihan purkista.

Vierailija
5/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle on ihan sama, kuuluuko se sinne "oikeaoppisesti" vai ei, sillä musta se on hyvää.

Mut mä teen joskus myös ihan kasvislasagnea tarkoituksella, johon tulee esim papuja, tai sit pinaattia tai jotain ja ihan hyvää sekin on. Miksi pitää ottaa niin tosissaan?

Vierailija
6/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomaatti (vaikka sitten purkista), sipuli ja valkosipuli kuuluvat.

Tosin itse laitan kastikkeeseen myös aina porkkanaraastetta ja sieniä, joskus parsakaalia pieninä paloina. Tarkoituksena siis parantaa makua + lisätä kasvisten määrää

Vierailija
7/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse laitan joskus paprikaa.

Vaikka "perinteiseen" lasagnereseptiin ei porkkanaa tai paprikaa tulekaan niin kukapa nyt aina haluaisi samalla reseptillä kaikki ruokansa syödä.

Vierailija
8/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai suppilovahveroa, tai tehdä ihan kasvislasagnen johon tulee vaikka kesäkurpitsaa.

Edes Googlella en onnistunut löytämään yhtään "perinteisen lasagnen" ohjetta, jossa olisi porkkanaa. Mutta ne, joiden mielestä oikeaoppiseen lasagneen tottakai tulee porkkanaa, tehkööt kaikin mokomin kaikkein oikeaoppisinta lasagnea jatkossakin ;)

Vierailija
9/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka vaihtelee Italiassakin maakunnittain. Samoin bolognaise kastikkeesta on vaikka millaisia ohjeita.

Vierailija
10/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt lasagnea jonkun lasgenelevypaketin ohjeen mukaan ja siihen tuli porkkanaraastetta jauhelihakastikkeeseen.

Vierailija
11/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen tulee erilaisten lihojen lisäksi sipulia, porkkanaa, varsiselleriä. Etsiä ragù nimellä, niin kenties löydätkin.

Vierailija
12/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tomaattikastiketta, porkkananpaloja, varsiselleriä, sipulia ja valkosipulia... ja tämmöistä myös söin Roomassa.

Vierailija
13/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo, että ruokaperinteen mukaan joillakin alueilla se OIKEA kastike on tomaattikastike, jossain ragu ja jossain bechamel-kastike. Siis Italiassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lasagna

Mutta jatkakaa ihmeessä.

Vierailija
14/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

s

Vierailija
15/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo, että ruokaperinteen mukaan joillakin alueilla se OIKEA kastike on tomaattikastike, jossain ragu ja jossain bechamel-kastike. Siis Italiassa.

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Lasagna" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Lasagna">http://en.wikipedia.org/wiki/Lasagna</a&gt;

Mutta jatkakaa ihmeessä.

Mutta bechamel-kastike on se maitokastike, eikö? Eli ei se tähän "kasviskeskusteluun" kuulu!

Vierailija
16/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama missä meuhkattiin, mutta kyllä kai siihen ainakin sipuli kuuluu tomaatin lisäksi vaikka porkkana ei virallisesti kuuluisikaan (itse en laittaisi). Meillä laitetaan valkosipulia myös, senkään perinteisyydestä en sen tarkemmin tiedä.

Ilman sipulia jää kyllä jotenkin vajaaksi koko ruoka!

Vierailija
17/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mitä tulee viralliseen lasagneen, tuskin teen pizzaakaan oikeaoppisesti.

Eilen tekemäni lasagnen kastikkeeseen tuli reilusti jauhelihan lisäksi sipulia, valkosipulia, porkkanaa, tomaattia ja herkkusieniä. Meillä tykätään kasviksista.

Vierailija
18/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AInakin Facebookin "Ei mennyt niinkuin Strömsössä" -ryhmässä on yksi aika karseen näköinen kasvislasagnekuva, ja siihen joku oli kommentoinut juuri noin, että lasagneen ei tule muita kasviksia kuin tomaattia. Olet tainnut lukea samaa ketjua ap ;) Mä olen kyllä myös samaa mieltä, että jauhelihakastikkeeseen kuuluu porkkanaraaste ja kai se sipulikin on kasvis kuitenkin?

Vierailija
19/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märinät "oikeaoppisuudesta" kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ne, jotka osaavat kokata, osaavat myös soveltaa. Keittotaidottomat pitäkööt ankarasti kiinni jostain Pyhästä Alkuperäisestä Reseptistä.

Vierailija
20/20 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nimittäin laita mihinkään sipulia! Kummasti on kuitenkin pöperöt maistuneet niin omalle porukalle kuin vieraillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme