1-luokkalaisen yökoulu. Mietityttää
Hän on reipas, omatoiminen ja puhelias. Ei ole kuitenkaan ollut kuin perheen kanssa kotoa yötä pois.
Opettaja jo sanoi, että siellä varmaan valvotaan tosi myöhään yöhön. Lapseni on huono nukkumaan vieraissa paikoissa ja ei mielellään menisi luokan kanssa yöksi minnekään, vaikka muuten reipas onkin.
Onko noihin yleensä tapana/pakko osallistua? Miten teillä on mennyt nämä yökouluilut?
Kommentit (36)
Onko siellä muitakin aikuisia kuin vain opettaja valvomassa?
Vanhempia sai tulla ja tulikin valvomaan opettajan ja luokka-avustajan seuraksi. Lapset tykkäsivät kovasti.
saivat muistaakseni kymmeneen asti valvoa. myös mun poika sanoi, että toiset melusivat, mutta sai kuitenkin nukuttua, koska on hyvä nukkumaan missä vaan. sen sijaan yksi toinen poika oli valvottanut opettajaa, niin että oli nukkunut vain 2 tuntia koko yönä. taisi opettaja vähän katua yökoulua. oli ehdottanut pojalle useita kertoja että soitetaan vanhemmat hakemaan, mutta poika ei ollut siihenkään suostunut. mun pojalla oli ihan mukavaa, mutta kaikilla ei tainnut olla. kun poika tuli sitten aamulla kotiin, oli tosi kiukkuinen ja väsynyt, kävi nukkumaan ja nukkui kaksi tuntia. seuraava päivä oli siis vapaata, niin että kun oli helatorstaiviikko niin loppuviikko oli vapaata.
en kyllä itse oikein ymmärtänyt sen yökoulun tarkoitusta pienillä ekaluokkalaisilla. monia jännitti aika paljon se etukäteen. kaikki eivät olleet siellä, vaikka kotiin tulleessa lapussa annettiin ymmärtää että on yhtä pakollinen kuin mikä tahansa koulupäivä. eivät tietenkään mitään opiskelleet siellä vaan siivosivat koulun pihaa ja pelasivat jalkapalloa.
ja oikeasti oli kaikille kiva juttu.
Paikka oli kunnan leirikeskus joka teki asiasta lapsille vielä eksoottisemman, ja ajankohta perjantai.
Alkuillasta oli pienryhmissä ulkona pikkupakkasessa taskulamppujen avulla seikkailurata, jonka jälkeen syötiin ensin normaali iltapala, jonka jälkeen sopivasti nyyttäriherkkuja.
Sitten vielä taskulamppu yms. leikkejä.
Pisut ja pesut ja nukkumaan.
Yhdellä aikuisella oli 4-5 lasta ja tämä aikuinen huolehti lapset silittelemällä tai vaan läsnäolollaan lapset nukkumaan.
Joku nukahti nopeammin kuin toinen, mutta kaikki saivat nukuttua.
Yksi yökastelija nukkui reunimpana, ja häntä heräteltiin, äidin pyynnöstä, yöllä vessaan.
Aamusella lapset haettiin, ja yhtään poikkipuolista sanaa ei ainakaan minun korviini kantautunut, myöhemminkään..
Jos omalleni tulee tälläinen tilaisuus, niin varmasti päästän, mikäli mammanpoikani itse haluaa mennä, vaikka ei koskaan ole ilman läheistä aikuista missään nukkunutkaan.
Tykkäisin jos lapseni opettaja järjestäisi. Lapsen on hyvä totutella olemaan muuallakin yötä. Olen kuullut, että partiossa lapset pääsevät jo tosi pienenä yöpymään.
Miksi se on tärkeää? Mitä tapahtuu, jos lapsi ei 7v iässä nuku muualla kuin kotona tai korkeintaan vanhempien kanssa reissussa? Tuleeko lapsesta alkoholisti vai sittenkin pankinjohtaja isona?
Mitähän haittaa siitä 7-vuotiaalle mahtaisi olla, jos osaisi nukkua muuallakin? Voisiko siitä olla jopa enemmän hyötyä kuin haittaa?
Onpa jännä keskustelu :)
Meidän päiväkodissa on ollut perinne, jonka nimi on "Ystävänpäivän yöhoito", eli yli 4 v päiväkotilaiset ovat voineet olla yötä päiväkodissa. Paikalla on ollut todellakin riittävästi hoitajia. Juttu on ollut maksuton (herkkuraha 2 e max.). Mun mielestä aivan mahtava kädenojennus vanhemmille. Tietenkään läheskään kaikki eivät ole osallistuneet, ymmärrän esim. yökastelijoiden (kuopuksemme on) mahdollisen haluttomuuden osallistua.
Koulussa ei moista ole ollut tarjolla, mutta uskon että lapsemme osallistuisivat ilman muuta. Tosin meillä ei yhden illan myöhempään valvominen vaikuta juuri suuntaan eikä toiseen, normaalistikin viikonloppuisi valvotaan myöhempään ja nukutaan vastaavasti myöhempään.
Niin ja "Ystävänpäivän yöhoito" ajoittui aina pe-la yöhön oli ystävänpäivä miten tahansa. Itse ainakin nautimme silloin kahdenkeskisestä illasta, mutta olimme valmiudessa hakea lapset kotiin jos jotain sattuu. Ei sattunut.
koska hoitajat otti vapaansa viikolla eli oli pari viikkoa niin, että homma toimi vajaalla miehityksellä. Se yöhoito oli todella paljon pois lapsilta.
Tykkäisin jos lapseni opettaja järjestäisi. Lapsen on hyvä totutella olemaan muuallakin yötä. Olen kuullut, että partiossa lapset pääsevät jo tosi pienenä yöpymään.
Miksi se on tärkeää? Mitä tapahtuu, jos lapsi ei 7v iässä nuku muualla kuin kotona tai korkeintaan vanhempien kanssa reissussa? Tuleeko lapsesta alkoholisti vai sittenkin pankinjohtaja isona?
Mitähän haittaa siitä 7-vuotiaalle mahtaisi olla, jos osaisi nukkua muuallakin? Voisiko siitä olla jopa enemmän hyötyä kuin haittaa?
Harva suomalaislapsi on koditon ja joutuu joka yöksi etsimään uuden nukkumapaikan.
Kivaa lapselle.Oppi paljon uutta.
kun siinä iltaöisessä taskulamppuhipassa murtui yhdeltä kaverilta ranne. Todettiin, että ei ole tarvetta olla öisin koulussa.
Harva suomalaislapsi on koditon ja joutuu joka yöksi etsimään uuden nukkumapaikan.
Vaikka:
- Jännittävä kokemus, kuitenkin turvallisessa ympäristössä (monet lapset tykkää jännityksestä, usko tai älä)
- Yhteishengen vahvistuminen
- Hauska, vähän aikuisilta "salainen" juttu. Ja tarkoitan nyt ihan 7-vuotiaan tasolla salaista hölmöilyä kuten vaikka taskulampun valossa seikkailua, en mitään peiton alla tapahtuvaa kun joku tähän kuitenkin puuttuu.
- Itsensä (ehkä just sen jännityksen) voittaminen jne.
Noi nyt tulee itselle mieleen. Tosin oma ekaluokkalaisemme oli viime kesänä 4 yötä urheiluharrastuksen leirillä ja edelleen muistelee niitä juttuja ja itse olen ollut 8-vuotiaana viikon leirillä 500 km päässä kotoa, että en ehkä osaa nähdä sitä suurta vahinkoa mikä siitä yhdestä yöstä koituu kun olen nähnyt ja kokenut sen hauskuudenkin.
Lisäksi luokalla on yksi väkivaltainen häirikköpoika, jonka kanssa opettajakin on jo koulussa ajoittain vaikeuksissa. Hakkaa turpaan muita hermostuessaan jne.
Lisäksi lapsella on säännöllisiä lääkityksiä ja mietin sitäkin, muistavatko siellä niitä hoitaa.
Lapsi on kuten avauksessa sanoin, muuten puhelias ja reipas, mutta ajatus että pitäisi valvoa aamuyöhön ja yleensä olla luokan kanssa yötä ei tunnu hänestä hyvältä.
ap.
Aamulla rättiväsyneenä tyhjään kotiin?
Mutta ei ilman tuttuja ja turvallisia aikuisia.
ap.