millainen joulu teillä? homaatteeko joulukuusen tänä vuonna?
millainen joulu teillä on? ruoka? oletteko kotona vai sukulaisilla?
meillä olisi nyt eka joulu meillä, eli mummot ja veljet tulevat meille... huh! Joulupukki ei vieä tänä vuonna näyttäydy vaikka toivottavasti lahjoja tuo =)
Ihan perus jouluruokaa laitan, mummot kyllä auttavat aika paljon, mutta leipomiset jää mulle, siksi vinkkejä kaipaan, salaateista myös! Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata!
Kommentit (13)
joulukuusi haetaan metsästä ja koristellaan yhdessä. Sukulaisia ei tule sisarukset asuu kaukana ja vanhemmat ovat jo kuolleet.
Joukukuusi haetaan koko perheen voimin omasta metsästä ja muutenkin perinteinen joulu. Haudoille viedään kynttilät aattona ja syödään perinteinen jouluateria, lahjat ilmestyy aattoiltana ja niitä sitten availlaan.....
Aatonaattona siivotaan ja laitetaan vähän jouluruokaa ja paistetaan kinkku, aattona syödään jouluherkkuja, juodaan kaljaa, viiniä, paukkuja (lapset vain kotikaljaa ja muuta alkoholitonta) yms. ja ollaan perheen kesken päivä, illalla käydään haudoilla, sitten saunaan jonka jälkeen pukki vierailee ja iskä on sillä aikaa naapurissa kylässä :-D, iltamyöhällä miehen veli tulee pistäytymään ryypyllä, joulupäivä ollaan vaan kotona ja herkutellaan ja juodaan viiniä ja kotikaljaa yms. Tapaninpäivän iltana lähdetään 150km päähän mummolaan ja palataan uudenvuoden jälkeen kotiin.
Kotona ollaan oman sakin kesken. Ja perinteiset jouluruoat pöydässä, rosollii, kinkkuu, laatikoit, kalaa yms. Leivon torttui, pipareit, ehkä 3 muut pikkuleivät, kuivakakkuu.
Aatonaattona siivotaan ja laitetaan vähän jouluruokaa ja paistetaan kinkku, aattona syödään jouluherkkuja, juodaan kaljaa, viiniä, paukkuja (lapset vain kotikaljaa ja muuta alkoholitonta) yms. ja ollaan perheen kesken päivä, illalla käydään haudoilla, sitten saunaan jonka jälkeen pukki vierailee ja iskä on sillä aikaa naapurissa kylässä :-D, iltamyöhällä miehen veli tulee pistäytymään ryypyllä, joulupäivä ollaan vaan kotona ja herkutellaan ja juodaan viiniä ja kotikaljaa yms. Tapaninpäivän iltana lähdetään 150km päähän mummolaan ja palataan uudenvuoden jälkeen kotiin.
kun aika paljon alkomaholia kuuluu teidän jouluun... =/
kun aika paljon alkomaholia kuuluu teidän jouluun... =/
kuten edellisinä jouluinakin. Kuusi meillä on joka vuosi, mies käy sen isänsä kanssa hakemassa niiden metsäpalstalta.
Aatto ollaan kotona ydinperheen kesken, pukki käy myöhään iltapäivällä, sitä ennen sauna ja jouluruokailu. Joulupäivänä mennään anoppilaan syömään. Omat vanhemmat asuvat toisella puolella Suomea, sinne mennään joko joulua edeltävä viikonloppuna tai sitten joulunpyhien jälkeen.
Omaan joulupöytään en laita muita salaatteja kuin rosollin ja perustomaattikurkkusalaatin. Joulu leivonnaisista meillä on torttuja ja piparkakkuja sekä tuoretta pullaa. Joku suklainen makee torttu tai kakku ois varmaan hyvä jälkiruokana kahvin kanssa.
Ollaan aatto kotona ja mukana on anoppi, jolle joulu saattaa olla viimeinen (nopeasti etenevä dementoiva sairaus, esim. vaipat jo käytössä). Hänen noutamisensa ja palauttamisensa kotiin tulee olemaan aika raskas prosessi, mutta tuntuu silti paremmalta kuin hänen jättämisensä yksin kotiinsa. Myös perheen nuori saapunee opiskelupaikkakunnaltaan kotiin joulua viettämään poikaystävänsä kanssa, tosin hän saattaa yhtä hyvin valita jonkun vaihtoehtoisen aatonviettotavan, kun haiseva isoäiti ei ole kovin attraktiivista seuraa nuorelle perille.
Tarjottavat ovat meillä sekoitus perinteistä suomalaista ja angloamerikkalaista. On sekä kinkkua että kalkkunaa. Salaatteihin en juuri kiinnitä huomiota, koska olen huomannut, ettei niitä jouluaattona kukaan syö. Tapanina teen sitten jouluisen vihreän salaatin, jossa on myös omenaa, taatelia ja cheddarjuustoa. Aatoksi laitan vain tosi pienen salaatin, joka menee lähes kokonaan roskiin. Joskus teen rosollia, mutta en aina. Aattona syödään kinkun ja kalkkunan lisäksi lämpimiä kasvislisäkkeitä eli laatikoita ja haudutettua punakaalia ja jotain punajuuresta tai bataatista tai ruusukaalista.
tänäkin jouluna, joten kuusta, jouluruokaa ja sukulaisia ei näy!
Ei niitä kukaan jaksa montaa sorttia syödä kun on myös suklaata, karkkia, pähkinöitä ja muuta hyvää. Muutamana jouluna olen leiponut liikaa ja sitten ovat jääneet kuivumaan. Esim. kerran tein neljää lajia ihania pikkuleipiä omin käsin ja jouduin syömäämn kaikki itse. Enää en tee kuin pipareita (laitan purkkiin josta saa vapaasti ottaa) ja joulutorttuja (valmistaikinasta, syödään koko pellillinen heti) sekä yhden kakun tai tortun. Viime jouluna se oli suklainen jouluhalko, tänä jouluna tuo Dansukkerin mainoksessa oleva puolukkakakku. Tein sen jo kerran ja se on mausteiltaan tosi jouluinen ja herkullinen.
Mun mielestä joulu on aina ollu ahdistavaa aikaa. Sen vuoksi olenkin viettänyt viimeiset 12 joulua töissä. Nyt olen sairaslomalla ja vietän siis joulun kotona.
Nyt minulla on mies, joka rakastaa joulua ja hyvää ruokaa sekä yhdessä oloa.
Kuusi meille tulee, samoin iso kinkku. Itse olen ollut ulos asennettavia jouluvaloja vastaan, mutta mies halusi sellaiset hankkia, joten sellaisetkin löytyvät tänä vuonna, samoin kuin jouluverhot. Jouluruokaa tietysti syödään.
Ehkäpä mäkin osaan nauttia joulusta, kun on ihana kumppani vierellä.
joulu marraskuussa. Äiti kaivoi tuhannet joulukoristeet ja valot, ja talo oli kuin korvatunturi 2kk. :)
Nyt itse vanhempana meillä on on aika hillitty joulu. Muutamassa ikkunassa moderni kynttelikkö, pari tonttua siellä täällä ja noin joulukuun puolessa välissä joulukuusi. Tänä vuonna sovimme, että ostamme pienen kuusen, joka toivottavasti ei varisisi niin mahdottomasti. Vauvankin takia, että olisi tilaa kontata.
Aattoillan ja joulupäivän kokoonnumme koko Helsingin puoleinen suku vanhemmilleni. Noin 15 henkeä. Kaikki tuovat jotain ruokaa, esim. muutaman laatikon ym. :) Pääsee aika helpolla.
joulukuusi haetaan metsästä ja koristellaan yhdessä. Sukulaisia ei tule sisarukset asuu kaukana ja vanhemmat ovat jo kuolleet.