Olenko paska äiti? Pakotin äsken 12-vuotiaan tytön laittamaan toppahousut, pipon ja lapaset?
Uimahalliin menossa kaverin kanssa. Voi sitä pullikointia ja miksi-jankkausta..
Kommentit (14)
Toisaalta hyvä, ettei tytsi vilustu. Toisaalta, mitäpä sitten jos vähän vilustuukin? Oppiipahan oman käden kautta sen perimmäisen syyn, minkä vuoksi ne lämpimät vaatteet päälle pistetään. Tuossa iässä on myös ymmärrettävää, että kaverien mielipiteet alkaa jatkuvasti enemmän vaikuttaa siihen, mitä suostuu tai ei suostu pukemaan ylleen. Toppahousujakin löytyy kuitenkin moneen lähtöön, ja jotkut ovat ihan trendikkäitäkin — eihän teinejä muuten näkisi laskettelurinteissä lainkaan! Itse ehdottaisin, että juttelette yhdessä asiasta äitinä ja varhaisteininä, ja järkeilette yhdessä jonkin käytännön mikä sopii molemmille. Käytte vaikka shoppailemassa joulualeilta likalle sellaiset vetimet, joista se itekin tykkää. Tai jos on ennakkoluuloja, ettei kivan näköisiä kuteita löydy, niin selailkaa ensin jotain kuvastoja tai etsikää inspistä netistä. Kirppareiltakin voi toisinaan tehdä löytöjä, ja vanhan tuunaus on niin ikään sallittua jos sille päälle sattuu — en siis halua mitenkään erityisesti rohkaista tähän hulluun kulutusjuhlaan, kunhan tuli mieleen. Mutta kannattaa jatkuvasti muistuttaa tyttöä miettimään, minkä takia oikeastaan haluaa uhmata kylmyyttä. Muiden arvostuksen takia? Oman itsetunnon vuoksi? Koska muutkin tekee niin? Koska mutsi on paska? Mielestäni olet ainakin erityisen hyvä äiti, jos jaksat käydä tämän asian avoimella mielellä läpi yhdessä varhaisteinin kanssa. Onnea siis siihen!
Pistä tyttö sitten Protu-leirille kun tulee ripari-ikään, niin pääsee kyseenalaistamaan itseään ja maailmaansa ihan oikeasti. :)
Nyt puen ihan mielelläni ne toppahousut, pipon ja lapaset. Onneksi vanhempani pakottivat edes siihen pipoon.
Hienoa toimintaa. Kehu tyttöä, että laittoi vaatteet. (Mitä siitä, että vähän niskuroi, onhan hän varhaisteini.)
joten ehkä pidän tuota tilannetta ymmärrettävämpänä vasta vuoden päästä. Mutta meillä ei kyllä tulisi kysymykseenkään, että tyttö lähtisi ovesta ulos ilman pipoa, lapasia ja toppahousuja. Olisi todennäköisesti kotiarestissa jonkin aikaa, mikäli esim. huitelisi koulupäivän aikana pihalla puolipukeissa.
mun 12 vuotias ei onneksi laita vastaan,vaan pukee ne mielellään.
Meidän 11-vuotias tyttö kyllä laittaa ihan mielellään toppahousut jalkaan ja pipot sun muut, onneksi ei tarvitse tapella:)
enää en pakota laittamaan toppahousuja, kun tyttö on yläkoulussa, mut pipot ja hanskat pakottaisin, jos ei vapaaehtoisesti laittais
Oon 11 v.Mä laitan toppahousut jos ulkona on oikeesti KYLMÄ(vaikka ne saa jalat näyttää joltai punkeron jaloilta)
Sit jos taas mun mielestä ei oo kylmä nii mä en laita niitä. :D
Aika yksinkertaista,eikös? toisaalta en mä niitä aina laita vaikka ois kylmäki,koska ne näyttää nii v*tun urpoilta. :D
esim alle -25 asteen pakkasilla en kyl niitä laita jalkaani.Ja sit laitan pipon jos mulla on hyvännäkönen pipo.Ja lapaset laitan jokatapauksessa koska ne näyttää nii söpöiltä.
Oon 11 v.Mä laitan toppahousut jos ulkona on oikeesti KYLMÄ(vaikka ne saa jalat näyttää joltai punkeron jaloilta)
Aika yksinkertaista,eikös? toisaalta en mä niitä aina laita vaikka ois kylmäki,koska ne näyttää nii v*tun urpoilta. :D
esim alle -25 asteen pakkasilla en kyl niitä laita jalkaani.Ja sit laitan pipon jos mulla on hyvännäkönen pipo.Ja lapaset laitan jokatapauksessa koska ne näyttää nii söpöiltä.
Mutta jatkoo tohon^
tnää mä olin kyl leggingsseillä ulkona. O.O
En ymmärrä miten jonku voi PAKOTTAA laittamaan jotku toppahousut vaikka ei ite haluais.
Onneksi. Mä kyllä pakottaisin laittamaan ne, ainakin jos on yli -10C pakkasta. Meillä käyttää kyllä toppiksia aina pakkaskelissä.
käyttää ihan mielellään toppiksia,onneksi.
Ensi vuonna voi olla eri juttu..
t-paidan, trikoopaidan ja takin. Farkut ja ohuet sukat. Ohkaset hanskat ja pipon. Jos on esim. 0-astetta, niin jättävät sen takin pois ja laittavat ohkaisen hupparin.
No eivät tarkene tietenkään, ovat 8 ja 10, mutta kun heillä ei kuulemma ole kylmä jne. Vaikka ulkona he eivät tietenkään "voi olla".
Ovat mieheni lapsia.